(stukje) mammoet slagtand???
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
(stukje) mammoet slagtand???
Hallo allemaal,
Ik ben eens een dagje langs het strand van Hoek van Holland gaan wandelen en heb redelijk wat (pleistoceen?) bot-materiaal gevonden, hoewel het meeste fragmenten en van twijfelachtige ouderdom.
Daarnaast vond ik ook dit. Het heeft een been-achtige (maar niet poreuze) structuur en concentrische ringen. Het eerste wat in mij op kwam was dat het een stukje van een mammoet-slagtand is.
Daar ik geen verstand heb van dit soort dingen zou ik graag de mening willen weten van iemand die er meer vanaf weet.
Is mijn vermoeden/gok correct of is dit iets anders?
Alvast bedankt!
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Antw: (stukje) mammoet slagtand???
Volgens mij zie ik hier ook die 'Schreger lines' die typeren zijn voor ivoor. Klopt dat?
groet,
Johan
Antw: Antw: (stukje) mammoet slagtand???
Inderdaad! Ongetwijfeld ivoor!FossilDude schreef:
Volgens mij zie ik hier ook die 'Schreger lines' die typeren zijn voor ivoor. Klopt dat?
mvg Arno
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Bedankt voor de snelle reactie arno,
Hoe kan ik dit stuk het beste prepareren?
Ik neem aan langdurig (en meerdere malen) in 'zoet' water laten weken, maar wat daarna?
Ik heb wel eens iets over bijenwas of iets dergelijks gehoord. Of toch met houtlijm in water? of met velpon in thinner?
Groet,
Johan
Ik neem aan langdurig (en meerdere malen) in 'zoet' water laten weken, maar wat daarna?
Ik heb wel eens iets over bijenwas of iets dergelijks gehoord. Of toch met houtlijm in water? of met velpon in thinner?
Groet,
Johan
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
jazeker: ik vond daar laatst ook twee vergelijkbare stukken: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=8596
nu nog een hele vinden!
nu nog een hele vinden!
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: (stukje) mammoet slagtand???
Pleistoceen ivoor schijnt één van de moeilijkste dingen te zijn om te conserveren. Ik heb er (nog) geen ervaring mee. Als het opgedroogd is verpulfert het vaak. Bij mij in de schuur ligt er al een jaar een kolossaal stuk slagtand in een bak met water maar ik durf er steeds niet aan te beginnen.FossilDude schreef:
Bedankt voor de snelle reactie arno,
Ontzilten en heeeeeel langzaam in laten drogen is de boodschap.
En dan onderdompelen in één of ander mengsel (bijv velpon en aceton).
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik hen hier een niet zo bijzonder niet-ontzilt onbehandeld stukje ivoor al meer dan een jaar vlak boven de verwarming liggen zonder dat het is aangetast. Ook heb ik in de vitrine al een paar jaar een onaangetast stukje liggen dat alleen is ontzilt. Toch zou ik bij mooie stukken ook liever het zekere voor het onzekere nemen.
Groet,
Niels
Niels