Colus cordatus
Colus cordatus
Hallo,
Deze gastropode heb ik Hoevenen gevonden.
Na enig speurwerk kom ik op Colus cordatus (Bell,1871),Zanden van Oordenen.
Kan iemand beamen?
Groeten Gio
Minilodon
Antw: Colus cordatus
Helemaal goed.
Gr Jeroen
Gr Jeroen
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
niet helemaal juist wat je stratigrafische herkomst betreft,
vooreerst is het een ex situ vondst, ze is maw niet gevonden in haar oorsprokelijk sediment pakket, de heuvel bij Hoevenen is opgespoten (en een klein deel per vrachtwagen aangevoerd)
het achterhalen van het oorspronkelijke sedimentpakket is dus giswerk gebaseerd op de huidige kennis van de stratigrafische verbreiding van de soort (belangrijk dit in je achterhoofd te houden)
Colus cordatus komt tevens voor in de Zanden van Kruisschans,
je kan dus beter vermelden; ex situ, vermoedelijk afkomstig uit de Zanden van Oorderen of die van Kruisschans, beide op elkaar volgende Members van de Lillo Formatie op basis van de stratigrafische verbreiding gegeven door Marquet 1998.
Marquet, R., 1998. De Pliocene gastropodenfauna van Kallo (Oost-Vlaanderen, België). Publicatie van de Belgische Vereniging voor Paleontologie vzw, 17, p. 230.
het kaartje wordt wat langer, maar wel betrouwbaarder,
mvg stijn
vooreerst is het een ex situ vondst, ze is maw niet gevonden in haar oorsprokelijk sediment pakket, de heuvel bij Hoevenen is opgespoten (en een klein deel per vrachtwagen aangevoerd)
het achterhalen van het oorspronkelijke sedimentpakket is dus giswerk gebaseerd op de huidige kennis van de stratigrafische verbreiding van de soort (belangrijk dit in je achterhoofd te houden)
Colus cordatus komt tevens voor in de Zanden van Kruisschans,
je kan dus beter vermelden; ex situ, vermoedelijk afkomstig uit de Zanden van Oorderen of die van Kruisschans, beide op elkaar volgende Members van de Lillo Formatie op basis van de stratigrafische verbreiding gegeven door Marquet 1998.
Marquet, R., 1998. De Pliocene gastropodenfauna van Kallo (Oost-Vlaanderen, België). Publicatie van de Belgische Vereniging voor Paleontologie vzw, 17, p. 230.
het kaartje wordt wat langer, maar wel betrouwbaarder,
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Bedankt mannen.
@ Stijn; je uitleg bevat alles wat ik weten moest!
Het lijkt me geen slechte zaak om die publicatie aan te schaffen,kan nog handig zijn in de toekomst.
Gr Gio
@ Stijn; je uitleg bevat alles wat ik weten moest!
Het lijkt me geen slechte zaak om die publicatie aan te schaffen,kan nog handig zijn in de toekomst.
Gr Gio
Minilodon