Laat je mooiste groen zien!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Betelgeuze
Antw: Laat je mooiste groen zien!

Bericht door Betelgeuze » 06 mei 2009, 01:24

ik denk dat je gelijk hebt, het lijkt er helemaal op.

Alpha Orionis

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 06 mei 2009, 09:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier wat exemplaren uit mijn collectie, gevonden tijdens het laatste fossiel.net weekend.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Tommie » 07 mei 2009, 22:03

Afbeelding

Hoi Tim,

hier een detailfoto van het frond linksonder. Als je het een type stamblad noemt zoals aphlebia dan denk dat ze direct aan de stam zitten. Terwijl op de foto die ik in het voorgaand bericht gestuurd heb te zien is dat deze vorm lijkt te groeien uit een blad. Ik zal nog eens determinatiepoging wagen.

groetjes,

Tom

Helaas ligt het stuk op dit moment goed opgeborgen op zolder en zal het waarschijnlijk wel het weekend worden voordat ik een gedailleerde foto het zaad kan maken

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 09 mei 2009, 23:21

Ik heb geen idee waar de reaktie is gebleven nav mijn eerste foto maar ik vond de info wel interessant. Ik heb namelijk geen idee wat het voor een "varenblad" is.

Groet

Steefgeo

Bericht door Steefgeo » 10 mei 2009, 14:49

Afbeelding

Inderdaad leuk ff wat anders tussen al die haaietanden! Tim, aan jouw vondsten valt niet te tippen hoor! En de plant uit het Onder-Devoon is terecht tentoongesteld in Naturalis. Hier een foto van een greep uit mijn verzameling (sorry voor de kwaliteit, ik moet nog aparte foto 's maken van mijn plantefossielen).

Het grote stuk links bevat een stengel en een zaadafdruk, gevonden in het Geuldal, Zuid-Limburg. Het zaadje wat er in zat ligt eronder.

Er zit ook een schijnfossiel tussen: Het exemplaar linksboven is een zogenaamde "landschapsdendriet", het lijkt met enige fantasie een soort boom in een landschap maar is eigenlijk een mangaanafzetting die zich vormde op het oppervlak vanuit scheuren in plaatkalk. Vindplaats: Solnhofen, Duitsland.

De rest heb ik gevonden in de mijnstorthopen te Heerlerheide (Emmamijn geloof ik maar ben daar niet zeker van)

Groet, Stefan

Steefgeo
Antw: Antw: Laat je mooiste groen zien!

Bericht door Steefgeo » 10 mei 2009, 14:55

Correctie:
Het grote stuk links....

Sorry ik bedoel hier rechts
.... bevat een stengel en een zaadafdruk, gevonden in het Geuldal, Zuid-Limburg. Het zaadje wat er in zat ligt eronder.

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 11 mei 2009, 00:01

@ G-J: Las net je emailtje en zie hier dat er idd iets fout is gegaan met dat berichtje (geen idee wat precies eigenlijk; moet iets fout zijn gegaan bij een aanpassing die ik wilde maken). Maar goed, doet er niet toe; doe het nu gewoon nog eens dunnetjes over :D

Je varen komt vrijwel zeker weten uit de Alethopteridaceae (sensu Corsin, 1961 emend. Cleal and Shute, 2003); deze "vormfamilie" bestaat uit (onder andere) Alethopteris STERNBERG, 1825; Lonchopteris BRONGNIART, 1828 en Lonchopteridium GOTHAN, 1909. Deze drie zijn uit elkaar te houden op basis v.d. nervatuur: Alethopteris heeft een singuliere (hoogstens zelden vertakte) nervatuur, waar Lonchopteris een volledig anastomoserend netwerk van nerven heeft (zoals de meeste moderne planten). Lonchopteridium omvat alle tussenvormen, zoals bijv. een blad waar dicht bij de blad rand uitgebreidere vertakking plaats vindt. De Alethopteridaceae vallen binnen de Medullosales (Pteridospermophyta) en waren boomvormige vormen (zie: http://www.ucmp.berkeley.edu/IB181/VPL/ ... dCyc2.html). Hoop dat dit het verlies van de vorige post een beetje goed maakt ;)

@ Stefan: mooie stukken! Als eerste gok maak ik een Mariopteris van je varen (zal wel van Ziepe op m'n kop krijgen voor deze determinatie zonder fatsoenlijke argumenten/observaties :D).

Op zoek naar groen in het zwart.

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 11 mei 2009, 00:51

Thanks!!

Groet

romi113

Bericht door romi113 » 11 mei 2009, 09:06

Afbeelding

Haoi allemaal,

mooie vondsten en mooie foto's.

Laat je mooiste groen zien;
valt Temspkya sp.daar ook onder?

zo ja, dan is dat mijn mooiste (en enigste) groen.
zie fot hierboven.

groetjes Mirjam (en Robert)

[Bewerkt door romi113 op 11-05-2009 om 08:06 NL]

Groningse afdeling van de Brabantse Bende

Gesloten