Prepareren ammoniet Charmouth

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Everhardus
Prepareren ammoniet Charmouth

Bericht door Everhardus » 07 mei 2009, 16:10

Afbeelding

Hallo,
Deze ammoniet heb ik onlangs gevonden in Seatown(UK)nabij Charmouth. Helaas is het centrum verdrukt maar ik vond 'm toch mooi genoeg om mee te nemen. Volgens de lokale fossielenshop is de ammoniet stabiel en zit in een mudstone. Nou is de ellende dat bij het schoonmaken je schijnbaar eeuwig modder kunt blijven afspoelen. Het is me onduidelijk waar de modder ophoud en de steen begint. Tevens merk ik dat er kleine schilfertjes schaalmateriaal van de ammoniet los laten indien ik er met een zacht borsteltje klei dan wel loszittend gesteente probeer te verwijderen. Blijkbaar is de ammoniet toch niet zo stabiel. Ik hou er dan ook maar mee op nu deze nog mooi is.
Ik heb de ammoniet nog niet ontzilt, weer omdat ik bang ben dat er nog meer schaalmateriaal los zal laten. Of dit nodig is weet ik ook niet.
Ik zit te denken om deze ammoniet te verstevigen (vooral vanwege het kwetsbare schaalmateriaal)met een of ander middel. Wie kan me een goede methode aanraden. Ik heb van alles gelezen over houtlijm/water, velpon/aceton,Osteofix, Paraloid B72 (heb ik al in huis. Welke methode in dit geval geschikt is, ik heb te weinig ervaring ?? Al dan niet omkeerbaar is voor mij bij dit stuk niet zo van belang, wel prettig is het als het er natuurlijk blijft uitzien en voldoende verstevigd.
Mvg,Marcel

Gesloten