help
help
Eind vorig jaar heb ik aan de kust in Wimereux een stuk fossiel hout gevonden in de klei. Om het zout eruit te krijgen heb ik het tot onlangs in water gelegd. Spijtig genoeg begint het uiteen te vallen als ik het laat drogen. Om het toch nog te redden heb ik het terug in water gelegd, deze keer met een flinke kluts houtlijm erbij.
Mijn idee is om het in hars te gieten zodat het niet meer kan uit elkaar vallen.
Andere ideeën van jullie uit zijn zeer welkom. Ook omtrent determinatie is jullie kennis ten zeerste welkom.
Mijn idee is om het in hars te gieten zodat het niet meer kan uit elkaar vallen.
Andere ideeën van jullie uit zijn zeer welkom. Ook omtrent determinatie is jullie kennis ten zeerste welkom.
Antw: help
Er zijn waarschijnlijk niet één maar twee problemen waar je mee te maken hebt. In de meeste fossielen van \"versteend\" hout van de Noord Franse kust zit namelijk ook Pyriet! Dit mineraal zal bij contact met zuurstof reageren waarbij gele zwavel ontstaat. Let op! De zwavel is giftig, dus goed je handen wassen!
Als je niets doet zal het fossiel geheel uit elkaar vallen. Dit is alleen tegen te gaan door het fossiel luchtdicht af te sluiten. De beste en goedkoopste manier is met parafine. Meer info hierover staat in de informatie pagina\'s op deze site. De houtlijm zal waarschijnlijk niet helpen, want dat trekt er niet in. In hars gieten helpt wel, maar dat is erg prijzig.
Succes!
Als je niets doet zal het fossiel geheel uit elkaar vallen. Dit is alleen tegen te gaan door het fossiel luchtdicht af te sluiten. De beste en goedkoopste manier is met parafine. Meer info hierover staat in de informatie pagina\'s op deze site. De houtlijm zal waarschijnlijk niet helpen, want dat trekt er niet in. In hars gieten helpt wel, maar dat is erg prijzig.
Succes!
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Als het fossiel klein is dan is het geen probleem om in te gieten, maar als het erg groot is dan kan het wel prijzig worden ja. Ik heb trouwens ook een verzameling van ingegoten onderkruipsels, zoals libellen, slangen, krabben, kevers en nog veel meer. En het leuke is dat ze nog miljoenen jaren bewaard blijven. Kortom maak ik dus eigenlijk fossielen. 

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
Ik graaf dus ik ben.

Kijk, dit is één van mijn mooiste. deze libelle is gevonden in Zweden.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
Ik graaf dus ik ben.
Ik graaf dus ik ben.
Gisterenavond direct met parafine geprobeert en het lijkt te lukken. Hout vasthouden.
Ondertussen in ieder geval al hars in de hobbywinkel besteld.
Ik denk dat het inderdaad vrij duur is om grote stukken te bewaren, maar de resultaten van Trilobite zijn wel prachtig.
All bei bedankt voor jullie hulp.
Ondertussen in ieder geval al hars in de hobbywinkel besteld.
Ik denk dat het inderdaad vrij duur is om grote stukken te bewaren, maar de resultaten van Trilobite zijn wel prachtig.
All bei bedankt voor jullie hulp.