Kegeltjes
Antw: Antw: Kegeltjes
Aha,, dus toch opvulling van de werveltjes, ik moet eerlijk zeggen dat ze er wel inpassen, en op het kegeltje zit een puntje wat weer precies in het midden van de wervel past!ammun rah schreef:
Gunther, dit gaat me echt te ver. Sediment dat dient om een fossiel te determineren.
De opvulling bestaat uit, voor zover ik kan zien op de fotos, uit aan elkaar gekit glauconiethoudend zand, met schelpresten erin. Voor het Plioceen zijn deze aaneenkittingen vooral uit calciet of fosfaat, de nabijheid van organische resten doen me eerder aan fosfaat denken (maar dat is nogal moeilijk op basis van een veraf foto)
ook zijn Sint-Jacobs-achtige schelpen geen brachiopoden maar bivalven
Discinisca is een erg zeldzame brachiopode, erg klein(3-10mm) uit de groep Inarticulata. Voor zover de foto toont is de schaal verschillend van Discinisca (als je Lingula uit de Lillo Formatie kent, de schaal van Discinisca indien we ze vinden zou zowat dezelfde kleur en aanvoelen moeten hebben. De kegelvorm lijkt een beetje op de vorm van Discinisca, maar verder dan dat gaat de vergelijking ook niet op. Wel een goeie poging.
De opvulling van werveltjes lijkt me de beste optie,
mvg stijn
Maar zijn er zulke kegeltjes wel vaker gevonden in hoevenen?
Groeten John.
[Bewerkt door Johwi op 10-05-2009 om 17:05 NL]
SeeYou!
Antw: Kegeltjes
Hallo,
afgaande op wat ik weet over anatomie vraag ik me af of er eigenlijk wel 'opvulling' in wervels zit?
Misschien kan hier iemand eerst uitsluitsel over geven?
Tenslotte: iets wat er niet zit, kan onmógelijk een fossiel worden. Toch?
Groeten, Jan
afgaande op wat ik weet over anatomie vraag ik me af of er eigenlijk wel 'opvulling' in wervels zit?
Misschien kan hier iemand eerst uitsluitsel over geven?
Tenslotte: iets wat er niet zit, kan onmógelijk een fossiel worden. Toch?
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
Wel ik wilde net een topic starten over een kegeltje dat ik zelf ook nog moet determineren.
In dit geval 1 van een pliocene laag uit italie . Ik denk dat dit een soort buikpotige is een Patellidae
http://nl.wikipedia.org/wiki/Patellidae
Michien dat dit gelijkenissen vertoont met jouw kegeltjes?
[Bewerkt door Thorstein op 12-05-2009 om 17:42 NL]
- Hammerhead
@Arendsoog, met de opvulling in de wervels bedoelen we het sediment dat in de holtes is gaan zitten en later verkit is.
@ Thorstein, het fossiel op de foto is geen Patella. Je moet volgens mij meer denken aan een schelp uit de familie van de Calyptraeidae en ik vermoed dat het een Trochita is.
Zoek maar eens met Google op Calyptraea dan zie je op de Shell Catalogue een hele serie foto's.
@ Thorstein, het fossiel op de foto is geen Patella. Je moet volgens mij meer denken aan een schelp uit de familie van de Calyptraeidae en ik vermoed dat het een Trochita is.
Zoek maar eens met Google op Calyptraea dan zie je op de Shell Catalogue een hele serie foto's.
de Brabantse bende afdeling Flevoland
@Hammerhead:
Oké! dat begrijp ik. Maar dat wil dus zeggen dat het niet gaat om van nature organisch materiaal, maar gewoon zand/klei etc. dat in een bepaalde vorm bewaard is gebleven; kun je in zo'n geval dan wel van een fossiele rest spreken? Lijkt mij van niet.
Om vervolgens mijzelf maar direct tegen te spreken: sporen worden wel degelijk als fossiele resten gezien volgens mij en dat is eigenlijk ook niet meer dan zand/klei etc. wat in een bepaalde vorm bewaard is gebleven.
Maar misschien ligt het in het geval van deze 'kegeltjes' toch net even anders? Ik weet eigenlijk niet hoe de deskundigen (paleontologen/geologen etc) dit soort 'fossielen' of 'fossiele bijprodukten' klassificeren. Misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven?
Groeten, Jan
Oké! dat begrijp ik. Maar dat wil dus zeggen dat het niet gaat om van nature organisch materiaal, maar gewoon zand/klei etc. dat in een bepaalde vorm bewaard is gebleven; kun je in zo'n geval dan wel van een fossiele rest spreken? Lijkt mij van niet.
Om vervolgens mijzelf maar direct tegen te spreken: sporen worden wel degelijk als fossiele resten gezien volgens mij en dat is eigenlijk ook niet meer dan zand/klei etc. wat in een bepaalde vorm bewaard is gebleven.
Maar misschien ligt het in het geval van deze 'kegeltjes' toch net even anders? Ik weet eigenlijk niet hoe de deskundigen (paleontologen/geologen etc) dit soort 'fossielen' of 'fossiele bijprodukten' klassificeren. Misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven?
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Kegeltjes
Die noemt men: Ichnofossielen.arendsoog schreef:
@Hammerhead:
Groeten, Jan

groetjes,
[Bewerkt door Frisian-old-age op 15-05-2009 om 18:20 NL]
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Dag Age,
Bedankt! Zo thuis ben ik er niet in dat ik zo'n naam ergens op de harde schijf heb.
Voor de liefhebbers: ik kwam er zelfs een compleet boek over tegen:
http://openlibrary.org/b/OL1520971M/Gid ... lgie%CC%88
Groeten, Jan
Bedankt! Zo thuis ben ik er niet in dat ik zo'n naam ergens op de harde schijf heb.

Voor de liefhebbers: ik kwam er zelfs een compleet boek over tegen:
http://openlibrary.org/b/OL1520971M/Gid ... lgie%CC%88
Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden