Fossiel uit de Eifel, Bivalve? Plantfossiel?
Fossiel uit de Eifel, Bivalve? Plantfossiel?

Afgelopen week een aangename vakantie gehad in de Eifel. Tijdens een boswandeling vond ik bijgevoegd fossiel op het bospad tussen het steenslag op het pad. Heeft iemand enig idee wat voor soort fossiel het is? Een bivalve? of een plantfossiel? De doorsnede van de fossiele afdruk is zo'n 6 centimeter. De geologische laag is onduidelijk omdat het fossiel afkomstig was van het steenslag op het pad.
Vipera
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Fossiel uit de Eifel, Bivalve? Plantfossiel?
Trilobiet. Stevig pygidium, familie Homalonotidae. Mooie vondst.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Dank voor juliie reactie. Een interesante verrassing dat het een deel van een trilobiet is. Als het pygidium al 6 cm is dan is het een grote trilobiet geweest!
Vipera
Tsjonge, proficiat! Dat moet inderdaad een flinke devonische trilobiet zijn geweest: deze grazer moet minstens 20 cm hebben gemeten denk ik zo... Als je de exacte vindplaats nog kan achterhalen, meteen noteren om er nog s terug te kunnen !
Groet,
Stefan
Groet,
Stefan
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Hmmm.... ik heb meer het idee dat ik tegen een breukvlak in een deel van (mogelijk) een Bivalve aankijk dan tegen een pygidium van een Trilo.
Robert Mensink
Ziet er inderdaad uit als een homalonotide Frederik. Die moet je altijd in het echt zien om zeker te zijn, omdat welving belangrijk is, maar het lijkt om Wenndorfia te gaan.