nog nooit tegengekomen in een krijtgroeve , jullie wel ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
johan_anastasia
nog nooit tegengekomen in een krijtgroeve , jullie wel ?

Bericht door johan_anastasia » 16 mei 2009, 02:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit item ben ik op een van mijn stroop tochten door het belgisch limburgs krijtgroeve-landschap tegengekomen in 2006 . Toen dacht ik , dit is recent , want alle fossielen zijn zwart gekleurd . Nu weet ik wel beter , maar toch heeft het kaakje nog bijna 3 jaar in de lade gelegen voor ik er terug door werd geintigreerd ( ja ik heb engelen geduld).mijn passie is haaietanden verzamelen , maar dat neemt niet weg dat je ook niet aandacht moet gaan hebben voor de rest wat daar al tijden ligt te wachten op ontdekking. Het is gevonden in de steile wand langs de afdaling van de weg naar groeve CBR , voorbij zichem . in de bovenste krijtformatie ben ik dit tegen gekomen , ik weet alleen niet hoe ze heet, heb er blijkbaar wat moeite mee om alles te identificeren zo in " het wilde weg ". Ook het kaakje zelf is me te moeilijk . het is een heel fragiel dingetje , licht en poreus .er zijn minstens 2 soorten tanden aanwezig . vooraan 2 scherpe hoektanden of snijtanden achter elkaar geplaatst en dan 5 ronde maaltanden achtereen . ook zijn er 2-3 rijen naast elkaar aanwezig op een kaakhelft . Bizar , Is er iemand op dit forum die me met de determinatie kan of wil helpen . Indien extra foto's nodig zijn , probeer ik deze te maken , maar met een kaakje van 2 cm is dit best moeilijk.

johan

Lowlander
Antw: nog nooit tegengekomen in een krijtgroeve , jullie wel ?

Bericht door Lowlander » 16 mei 2009, 12:24

Mooie kaak! Doet mij denken aan een pycnodont (zie bijv. http://www.oceansofkansas.com/Pycnodont.html - en hier http://www.paleodirect.com/pgset2/f031.htm ; beiden uit boven-Krijt) - ik weet niet of die ook puntige voortanden konden hebben. Het lijkt me in ieder geval zeker één of andere beenvis.

Groet,

Eric

Lowlander

Bericht door Lowlander » 16 mei 2009, 12:29

Sorry, eerste link laat ook Albien-tanden zien, dus onder-Krijt.

Eric

Gambit

Bericht door Gambit » 16 mei 2009, 16:56

Onderkaak van (vermoedelijk) een Gyrodus sp.
Maakt deel uit van de Pycnodontidae groep.
Vertaald: diktandigen; leefden tot het Boven-Eoceen.
Hele mooie vondst!
groet.

johan_anastasia

Bericht door johan_anastasia » 17 mei 2009, 01:15

Alvast bedankt voor de antwoorden . Dat leert me nog maar eens dat je gewoon alles dient te respecteren wat daar al zo een 65 miljoen jaar op ons "verzamelaars" ligt te wachten , hé !
Uiteindelijk lag dit vissekaakje al bijna 3 jaar tussen onuitgesorteerd materiaal te wachten op ontdekking .Soms heb ik gewoon de tijd niet om door mijn residu te gaan wat ik meesleur bij elk mogelijk groeve-bezoek.Als ik een groeve inga ( zand- of krijt ) dan kom ik steeds terug met grote vuilzakken vol fijn gezeefd materiaal . Ik zeef alles op 1mm , maar het gebeurd ook wel eens dat ik eens op een plaats ben waar je normaal ni mag zijn ( lees oosterzele , of dat eenzame , eocene kleine wandje in de hoek van de groeve wat er nog over is ), en dat ik me gewoon de schelpenlaag in de lede formatie volledig meeneem , en thuis met een bloem-zeef ( da's een halve mm) uitwas . resultaat die fijne mooie micro tanden die je bijna nooit in een collectie tegenkomt .Maar nog eens bedankt voor de determinatie , deze krijgt zeker een plaats in de collectie ... groeten alvast, en deze vindplaats krijgt zeker nog een tweede bezoekje ;-)

johan

Gesloten