taxatie enorme verzameling

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
j.dgroot
taxatie enorme verzameling

Bericht door j.dgroot » 22 mei 2009, 19:27

Hallo,

Ik ben redelijk onbekend met de wereld der fossielen en mineralen en daarom vraag ik jullie raad over het volgende.

Een broer van mijn zwager is plotseling overleden en hij had een werkelijk enorme verzameling fossielen en mineralen in huis. Hele kamers (!) vol waaronder zeer grote exemplaren. Mijn zwager heeft er echter totaal geen verstand van en is wel erfgenaam.

Hoe/waar kan hij deze verzameling op betrouwbare wijze laten taxeren? Bestaan er wel taxateurs op dit gebied?

Of wie kan mij enkele betrouwbare winkeliers/handelaren noemen die eventueel een waarde-indicatie kunnen geven?

Of kopen musea (Naturalis bijvoorbeeld) belangrijke stukken aan?

Veel vragen dus, ik ben benieuwd. Ik realiseer mij dat ik geen namen en centimeters etc kan noemen, maar de verzamelaar in kwestie was zelf geoloog en heeft zijn hele leven zelf verzameld en ook veel gekocht.

Vast bedankt,

Jan

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: taxatie enorme verzameling

Bericht door Stijn » 22 mei 2009, 19:45

Jan, woonde de man in Nederland of België?

Is de taxatie voor verkoop of voor de erfenisrechten (successierechten?)

je kan me ook mailen

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 23 mei 2009, 12:51

dag Jan,

realiseer je een paar zaken:
-de 'waarde' is niet zo zeer in geld uitdrukken. Het is wat de gek (lees: enthousiasteling) er voor geeft. Er is bestaat wel een marktwaarde voor stukken, maar het is zoeken op internet en in winkels wat gemiddelde vraagprijzen zijn. Die marktwaarde is zeer lucratief. Deze marktwaarde wordt vaak bepaald door de zeldzaamheid en de compleetheid van een fossiel. Ik denk dat dat ook voor mineralen geldt, maar daar ben ik niet in thuis.
-Ik zou 'waarde' meer een wetenschappelijk etiket willen geven.
In die optiek is het goed eerst eens bij musea en experts te rade te gaan of er materiaal tussenzit wat 'wetenschappelijk' niet verloren mag gaan.
-Tenslotte is het de vraag in hoeverre musea en publieke instellingen bereid en financieel capabel zijn bepaalde stukken aan te kopen.

Mochten er fossielen van trilobieten tussenzitten wil ik je assisteren met het vaststellen van een waarde. Enkel daar ligt mijn kennis en mijn grote interesse. Misschien overbodig gezegd maar ik hoef en wil daar niets voor hebben. Ik ben nieuwsgierig wat er van dat specifieke fossiel in de collectie zit en heb persoonlijk interesse in alle trilobieten die in Europa te vinden zijn. Ik ben bereid daarvoor te betalen.
Mail me over dit laatste, mochten jullie dat willen, maar off-line op mijn mailadres. Je bent welkom.

groet en succes,
Tomas
<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 23 mei 2009, 16:42

Hallo Jan,

Dit soort taxateurs bestaan wel degelijk.
veelal gebeurt dit voor diverse musea,maar ook voor prive verzamelingen.
Ik zal je even een mailtje sturen met wat gegevens.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

j.dgroot
Antw: Antw: taxatie enorme verzameling

Bericht door j.dgroot » 23 mei 2009, 21:50

ammun rah schreef:
Jan, woonde de man in Nederland of België?

Is de taxatie voor verkoop of voor de erfenisrechten (successierechten?)

je kan me ook mailen

mvg stijn
De man woonde in nederland en de taxatie is bedoeld voor verkoop.

mvg

MarkW

Bericht door MarkW » 23 mei 2009, 23:31

Ik heb wel eens taxaties gezien die over het algemeen zeer goed uitpakken voor de verkoper bij Veilinghuis de Eland in Amsterdam, www.deeland.nl

met vriendelijke groet,

Mark

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 24 mei 2009, 11:06

Hoi Mark,

specificeer 'goed uitpakken' eens. Bedoel je leiden tot 'een aantrekkelijke prijs' of 'verkocht worden voor een aantrekkelijke prijs (min courtage)'.

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

MarkW

Bericht door MarkW » 24 mei 2009, 13:51

@Ceraurus: In dit geval 'verkocht worden voor een aantrekkelijke prijs (min courtage)'.

Toch wil ik dit nog even toelichten:

Veilinghuizen

Bij veilinghuizen zul je vaak geen probleem hebben de grote 'enkele' stukken voor goed geld te verkopen.

Maar de kleine stukken worden verdeeld in lots waardoor het onoverzichtelijk word voor verzamelaars. Overigens als hij kamers vol heeft zou je dan dagenlang bezig zijn kleine lots te verkopen bij een veilinghuis, bij voorbaat dus niet de meest gewilde optie.

Ik deed er natuurlijk weinig goed aan zo'n algemeen antwoord te geven, "dat je het wel bij een veilinghuis" kon verkopen. Zonder ook maar iets gezien te hebben.

Aanvullende informatie

Kan je ons wellicht vertellen of je broer's zwager een systeem bijhield zodat er bij het merendeel van zijn verzameling informatie aanwezig was zoals naam, vindplaats, en bij fossielen ouderdom?

Een schatting van de waarde van fossielen zouden meerdere personen op dit forum denk ik wel voor je kunnen maken, maar om op grote schaal taxaties te doen moeten stukken met eigen ogen bekeken worden. En er zouden ook foto's gemaakt kunnen worden van grotere stukken om ze dan op waarde te laten schatten door gezaghebbenden op het gebied van een bepaald soort fossielen.

Over de mineralen kan ik niet veel zeggen, maar er zijn voor zover ik weet wel betrouwbare handelaren die oude verzamelingen taxeren en/of opkopen.

Wellicht kunnen de behulpzame mensen van UK Minerals (beroeps mineralenhandelaren) je op het gebied van mineralen verder helpen.

hun website hier: www.ukminerals.nl
Tel: (0186)-573639
E-mail: info [at] ukminerals [punt] nl

Op het gebied van de fossielen help ik je zelf alsmede wellicht andere forumleden graag verder.

met vriendelijke groet,

Mark

[Bewerkt door MarkW op 24-05-2009 om 14:02 NL]

nijntje

Bericht door nijntje » 24 mei 2009, 19:27

hoi

ik weet niet of naturalis stukken kan kopen
meestal krijgen ze collecties of speciale stukken van mensen .
ik zou vooral wel even mailen ,want misschien zit er wat voor hun tussen
mvg marleen (nijntje)

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

brachino
Been thanked: 25 times

Bericht door brachino » 26 mei 2009, 22:51

Is het niet veel beter de volledige verzameling af te staan aan een musea inplaats van ze op te splitsen.Zodoende blijft het overgrote gedeelte bij elkaar.Vraag je eerst eens af wat de overleden verzamelaar zelf gewild zou hebben wat er met zijn verzameling zou gebeuren.Ik geloof dat de meeste verzamelaars hun verzameling, waar ze al die jaren aan gewerkt hebben,het liefst in zijn geheel bewaard willen zien en dat er verder mee gewerkt word.

Gesloten