welk bot maken we er van????

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Theo
Been thanked: 1 time
Antw: welk bot maken we er van????

Bericht door Theo » 21 jun 2005, 16:22

De strepen....hadden we ook direct gezien
Oplossen kunnen we dat raadsel niet.Het zijn kleine barstjes of beter nog het is net of er met een mes een paarinkervingen zijn gemaakt.....Men laat daar hele stukken wand exploderen de draden naar de springladingen liggen her en der versprijd.En tussen zo\'n steen-massa is het gevonden.
Misschien is het bij het wegslingeren bij de explotie in aanraking gekomen met een scherp...kristal misschien is er vlak naast een schacht geboord,voor explosieven,en bij dat boren beschadigd door meegevoerd boormateriaal.Het is gissen.

Theo

atrypa

Bericht door atrypa » 21 jun 2005, 18:24

Recent is het zeker niet ,het voelt zelfs versteend aan . het is ook een zwaar stuk bot . Ichthyosaurus komt ook in deze groeve voor ,vandaar dat dat men eerste gedachte was .

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: welk bot maken we er van????

Bericht door Casper » 21 jun 2005, 18:52

fa991405@skynet.be schreef:
De strepen....hadden we ook direct gezien
Oplossen kunnen we dat raadsel niet.Het zijn kleine barstjes of beter nog het is net of er met een mes een paarinkervingen zijn gemaakt.....Men laat daar hele stukken wand exploderen de draden naar de springladingen liggen her en der versprijd.En tussen zo\'n steen-massa is het gevonden.
Misschien is het bij het wegslingeren bij de explotie in aanraking gekomen met een scherp...kristal misschien is er vlak naast een schacht geboord,voor explosieven,en bij dat boren beschadigd door meegevoerd boormateriaal.Het is gissen.
ik denk dat hij bij de laatste mogelijkheid wel verpulverd zou zijn...
maar inderdaad, het zal wel van werktuigen komen ofzo.
of een gevecht met een ander beest (spannend...) :)

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 21 jun 2005, 19:45

Casper
je bent een genie je verdient een pluim...(Je hebt toch geen spanned hemdje aan en alle knoopjes dicht...want met z\'n pluim met zulke hitte...)
Bijtsporen...Gesneuveld in het heetst van de...een dag als gisteren
Volgende keer zoeken we naar het beest dat dit gedaan heeft ...en dat hij wacht,die zal wa meemaken.Als straf beland die in één of andere vitrinekast,levenslang(of is het dodenslang)
Laat ons hopen dat we hem vinden.
Theo

Theo

cru84
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: welk bot maken we er van????

Bericht door cru84 » 21 jun 2005, 20:46

morpheus schreef:
cru84 schreef:
Licht het aan mij of ziet het er redelijk recnt uit???
Wat zijn die verticale strepen op de eerste foto? Die lijken me toch wel wat verdacht? :-)
Doet mij erg denken aan snijsporen....
te smal voor bijtsporen.

[Bewerkt door cru84 op 21-06-2005 om 19:47 NL]

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

atrypa

Bericht door atrypa » 21 jun 2005, 23:55

Zouden het geen barsten kunnen zijn door de verstening zelf ? Zoals ik al zij is het een zwaar versteend bot, niet zoals holocene of pleistocene beenderen. Als ik Frederik nog eens zie zal ik het hem eens laten bekijken. Groeten

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 22 jun 2005, 00:02

Hihi. Ik denk niet dat ik er nog veel aan zal kunnen toevoegen. Wel zie ik precies dat er haaks over de zwaarste \'barst\' nog een lichtere \'barst\' loopt. Dat doet mij toch eerder aan krassen denken dan aan barsten door het fossilisatieproces. Je kan misschien eens proberen te zien of de breukranden vers zijn of niet? Zijn er sporen van slijtage of zijn er kleurverschillen te zien?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 22 jun 2005, 00:21

De krassen zien er kunstmatig uit. Echter dit zegt niets over het bot zelf. Is alleen een indicatie...

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

atrypa

Bericht door atrypa » 22 jun 2005, 00:42

Het lijken inderdaad wel snijsporen maar dan dient zich het volgende probleem voor : Toen ik het bot vond was er slechts een klein stukje van zichtbaar, de rest was omgeven door de kleige laag waar zich ook de hele grote belemnieten zch bevinden.Slecht nadat ik het thuis had afgespoeld werden de krassen zichtbaar.Door de mens kan het toen ook niet gedaan zijn daar er nog lang geen sprake van was.(jura)deze snijsporen zien er ook niet echt recent uit. In elk geval bedankt voor de interrese ,ik was toch heel tevreden met mijn aanwinst(trouwens het eerste bot dat ik in deze groeve vondt)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 22 jun 2005, 01:12

Misschien het idee van bijtsporen nog niet laten varen? Ik vond de volgende plaatjes op een commerciële site:
http://www.fossilbyte.com/OF2.jpg
http://www.fossilbyte.com/Of3.jpg.JPG
http://www.fossilbyte.com/OF10c.JPG

Misschien eens vergelijken?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten