nieuwe russen
nieuwe russen

Mijn familie die mijn belangstelling voor het Paleozoicum een beetje eigenaardig maar niet onaardig vindt, was zo aardig ter gelegenheid van verjaardag en vaderdag me onderstaande russische trilobieten cadeau te doen.
Ze zijn alle 3 van dezelfde vindplaats, zij het uit verschillende lagen: de deposits van het Lava riviertje in de regio St. Petersburg.
1. Proasaphus primus (Balashova), L-Ordovicium, Wolchow-stage. Balashova beschouwt deze als een voorloper van het veel species bevattende genus Asaphus brongniart.
2. Asaphus expansus gracilis (Wahlenberg, nader omschreven door Ivantsov), L-Ordovicium, Kunda level.
3. Illaenus tauricornus (Kutorga), M-Ordovicium, Asery level.
vr.gr
Jan
[Bewerkt door nestor op 25-06-2009 om 13:52 NL]
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: nieuwe russen
Prachtig Jan!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Mooie trilobieten Jan!
Gefeliciteerd
Groet
Gefeliciteerd
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Hoi Jan,
sublieme aanwinsten Jan! Met name die gesnorde stierenkop is erg mooi. Opvallend vind ik dat de naamgevingen van de Russische trilobieten steeds verder gaat.
Ik mag me blij prijzen met het determinatieboek van Ivantsov over russische Asaphiden wat ik van de week van Ebay wist te plukken. Weliswaar in het russisch, maar ik heb een russische collega die me vast verder wil helpen met het vertalen van passages.
De namen bij de schema-tekeningen in het boek zijn gelukkig in Romaanse letters
<:{{{{{>
Trilobites rule, the rest is discarded!
sublieme aanwinsten Jan! Met name die gesnorde stierenkop is erg mooi. Opvallend vind ik dat de naamgevingen van de Russische trilobieten steeds verder gaat.
Ik mag me blij prijzen met het determinatieboek van Ivantsov over russische Asaphiden wat ik van de week van Ebay wist te plukken. Weliswaar in het russisch, maar ik heb een russische collega die me vast verder wil helpen met het vertalen van passages.
De namen bij de schema-tekeningen in het boek zijn gelukkig in Romaanse letters

<:{{{{{>
Trilobites rule, the rest is discarded!
Trilobiti Ceská Republika
Dank voor jullie plezierige reacties:)
Jammer dat Ivantsov alleen in het russisch is gepubliceerd, anders dan het werk van sommige andere russische auteurs. Die werken ook nogal eens samen met zweedse, finse en baltische paleontologen, b.v. in de Baltische Conferentie.
Hij heeft inderdaad de specificatie van de russische (baltische) asaphiden op een aantal punten verder doorgevoerd. (o.a. van de Asaphus expansus, die nader is onderverdeeld in gracilis en robustus). Mooi dat je een vertalende vriend bij de hand hebt Tomas. Ik kan het cyrillische schrift wel ontcijferen maar dat helpt me alleen bij de latijnse namen en de lokatie-namen. De tekeningen in het boek van Ivantsov zijn heel instructief, maar het blijft bij een aantal species moeilijk door de geringe verschillen.
vr.gr.
Jan
Jammer dat Ivantsov alleen in het russisch is gepubliceerd, anders dan het werk van sommige andere russische auteurs. Die werken ook nogal eens samen met zweedse, finse en baltische paleontologen, b.v. in de Baltische Conferentie.
Hij heeft inderdaad de specificatie van de russische (baltische) asaphiden op een aantal punten verder doorgevoerd. (o.a. van de Asaphus expansus, die nader is onderverdeeld in gracilis en robustus). Mooi dat je een vertalende vriend bij de hand hebt Tomas. Ik kan het cyrillische schrift wel ontcijferen maar dat helpt me alleen bij de latijnse namen en de lokatie-namen. De tekeningen in het boek van Ivantsov zijn heel instructief, maar het blijft bij een aantal species moeilijk door de geringe verschillen.
vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene