Hovasauri
- Tim Hansen
Hovasauriër, Boven-Perm, Madagaskar
Beste vrienden,
Enkele jaren geleden heb ik de kans gehad om door aankoop een drietal fossielen te verwerven, afkomstig van Madagaskar.
Zoals op de bijgevoegde foto's te zien is, gaat het om een soort "knollen" (zie foto 2: dit is de "achterkant" van foto 1)waarin de afdrukken van reptielachtigen zich manifesteren. Bijgeleverde informatie omschrijft de vondsten als zijnde resten van Hovasauriërs die chronologisch vallen te situeren in het boven-perm. Het lijkt mij te gaan om afdrukken van beenderen in anatomisch verband, waarbij de beenderen in se niet bewaard werden.
Weliswaar is mijn persoonlijke kennis inzake deze specifieke materie nagenoeg verwaarloosbaar. Ook een (niet zeer intensieve) zoektocht naar verdere literatuur heeft vooralsnog niets opgeleverd.
Daarom was mijn concrete vraag naar jullie toe of er toevallig iemand hieromtrent enkele referenties kent of enige kennis betreffende deze thematiek bezit. Ook informatie in verband met bijvoorbeeld een meer precieze vindplaatslocatie of -regio is ten zeerste welkom.
Alvast erg bedankt,
beste groeten, Tim
Antw: Hovasauriër, Boven-Perm, Madagaskar
Hoi Tim,
Dit soort knollen zijn mij bekend. Ik heb er een aantal met vissen erin in mijn collectie. Ze komen voor in bepaalde lagen uit het late Perm en vooral vroege Trias van Madagascar. In dit soort knollen komt een hele fauna voor, met kreeften, reptielen en vooral vissen (bv. Saurichthys, Perleidus, Boreosomus, Australosomus). De botten zijn bijna altijd verdwenen, waardoor alleen de afdrukken bewaard blijven.
De reptielen zijn vooral Tangasauridae, waaronder inderdaad Hovasaurus boulei en ook Barasaurus besairiei. Bij het schedelfragment gaat het trouwens niet om een reptiel, maar om een temnospondyle amfibie, misschien Wantzosaurus (zie: http://rocek.gli.cas.cz/Postdoc/steyer2002.pdf)
Dez knollen zijn afkomstig uit de Sakamena Formation en de vindplaats is naar alle waarschijnlijkheid het district Ambilobe in het noorden van Madagascar. Ik heb nog ergens een artikeltje over de vissen van dit gebied met daarin misschien wat meer informatie over de vindplaats. Als je interesse hebt daarin, stuur me dan even een mailtje.
Ik zag ook dat je zelf vooral geïnteresseerd ben in archeologie. Mocht je niet zo veel om deze stukken geven, zou ik eventueel wel geïnteresseerd zijn om ze van je over te nemen.
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 08-07-2009 om 11:58 NL]
Dit soort knollen zijn mij bekend. Ik heb er een aantal met vissen erin in mijn collectie. Ze komen voor in bepaalde lagen uit het late Perm en vooral vroege Trias van Madagascar. In dit soort knollen komt een hele fauna voor, met kreeften, reptielen en vooral vissen (bv. Saurichthys, Perleidus, Boreosomus, Australosomus). De botten zijn bijna altijd verdwenen, waardoor alleen de afdrukken bewaard blijven.
De reptielen zijn vooral Tangasauridae, waaronder inderdaad Hovasaurus boulei en ook Barasaurus besairiei. Bij het schedelfragment gaat het trouwens niet om een reptiel, maar om een temnospondyle amfibie, misschien Wantzosaurus (zie: http://rocek.gli.cas.cz/Postdoc/steyer2002.pdf)
Dez knollen zijn afkomstig uit de Sakamena Formation en de vindplaats is naar alle waarschijnlijkheid het district Ambilobe in het noorden van Madagascar. Ik heb nog ergens een artikeltje over de vissen van dit gebied met daarin misschien wat meer informatie over de vindplaats. Als je interesse hebt daarin, stuur me dan even een mailtje.
Ik zag ook dat je zelf vooral geïnteresseerd ben in archeologie. Mocht je niet zo veel om deze stukken geven, zou ik eventueel wel geïnteresseerd zijn om ze van je over te nemen.
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 08-07-2009 om 11:58 NL]