Leek vindt mineralen in gebergte rond Valencia
-
Leek vindt mineralen in gebergte rond Valencia
Geachte deskundigen,
Jaren geleden hebben mijn kinderen in de bergen rond Valencia "steentjes" gevonden. Het betreft ondoorzichtige rood tot donkerrood, soms tegen roodbruin aan gekleurde steentjes. De grootte is 0,5 tot 1,5 cm. De vorm is "mineraal"-achtig, d.w.z. uitlopend in een punt met "facetten" (?). De vindplaats kenmerkte zich door een grote concentratie van dit soort steentjes. Kan een van u mij hierover informatie verschaffen? Indien een foto noodzakelijk is voor de determinatie, is dit mogelijk, maar duurt enkele dagen.
Bedankt alvast.
Gr., Nico Molhoek
Jaren geleden hebben mijn kinderen in de bergen rond Valencia "steentjes" gevonden. Het betreft ondoorzichtige rood tot donkerrood, soms tegen roodbruin aan gekleurde steentjes. De grootte is 0,5 tot 1,5 cm. De vorm is "mineraal"-achtig, d.w.z. uitlopend in een punt met "facetten" (?). De vindplaats kenmerkte zich door een grote concentratie van dit soort steentjes. Kan een van u mij hierover informatie verschaffen? Indien een foto noodzakelijk is voor de determinatie, is dit mogelijk, maar duurt enkele dagen.
Bedankt alvast.
Gr., Nico Molhoek
-
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Re: Leek vindt mineralen in gebergte rond Valencia
Hey Nico,
lijkt me eerder een kristal mar ik weet niet welke, ben er niet in thuis. Misschien moet je een naar een kristal-site zoeken waarop de verschillende soorten worden getoond.
Groet
lijkt me eerder een kristal mar ik weet niet welke, ben er niet in thuis. Misschien moet je een naar een kristal-site zoeken waarop de verschillende soorten worden getoond.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Dat is een beetje onbegonnen werk, er zijn inmiddels meer dan 3000 (of 4000 al?) mineraal soorten.
Ze komen me niet meteen bekend voor maar ik zal nog eens een boek ter hand nemen. Eerst dacht ik aan granaat qua kleur en voorkomen maar kristalvorm klopt niet (kubisch en op de foto lijkt het hexagonaal).
EDIT: Hardheid weten zou wel al heel veel uitsluiten probeer eens adhv http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardheidsschaal_van_Mohs min of meer de hardheid te bepalen (dus kijken of het je nagel krast, kijken of het een koperen muntje krast etc)
[Bewerkt door Ohtaror op 31-05-2009 om 13:48 NL]
Ze komen me niet meteen bekend voor maar ik zal nog eens een boek ter hand nemen. Eerst dacht ik aan granaat qua kleur en voorkomen maar kristalvorm klopt niet (kubisch en op de foto lijkt het hexagonaal).
EDIT: Hardheid weten zou wel al heel veel uitsluiten probeer eens adhv http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardheidsschaal_van_Mohs min of meer de hardheid te bepalen (dus kijken of het je nagel krast, kijken of het een koperen muntje krast etc)
[Bewerkt door Ohtaror op 31-05-2009 om 13:48 NL]
-
Bedankt voor jullie snelle reactie's. De steentjes maken een kras in mijn nagel, in een koperen (?) 20-eurocentmuntje en in glas.
Wellicht een ondoorzichtige kwartsvariant?
VG, Nico
Wellicht een ondoorzichtige kwartsvariant?
VG, Nico
-
Ik ben er inmiddels uit. Het is kwarts. Hierbij de link naar de betreffende vindplaats op Internet (halverwege de pagina).
Bedankt!
VG, Nico
http://www.mineraltown.com/mineral_gall ... erales.htm
Bedankt!
VG, Nico
http://www.mineraltown.com/mineral_gall ... erales.htm
Mja kan best kloppen, die kristalvorm, die hardheid en dan nog een zeer gelijkende afbeelding.
Mooie exemplaren trouwens!
Mooie exemplaren trouwens!
- fossielen-zoeker
ik heb ook zoon soort in zandsteen gevonden.
als je niets weet vindt je niets:P