Een raar iets
Een raar iets

Een belemniet vinden is niet zo moeilijk maar hetzelfde met een aanhangsel dat heb ik toch nog niet gezien.Het aanhangsel is ongeveer 17cm lang en ik ben zeker nog een paar cm kwijt.Het stuk is gevonden in Frankrijk,Rouffiac.Normaal streng verboden te zoeken toch kreeg ik van de parkwachter de toestemming het stuk te bergen.Het stamt uit het jura.Mijn vraag is nu heeft iemand ook al zoiets gevonden en wat is het?Is het overblijfsel van het lichaam?
Theo
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Een raar iets
Ik zie een bijzonder lang smal rostrum van een belemniet waarbij het linkse deel (inderdaad ongeveer 17 cm) wat verdrukt is.
Prachtig stuk overigens.
Prachtig stuk overigens.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

Frederik,ben niet akkoord met uw zienswijze.Een belemniet eindigd meestal met een puntje,deze eveneens.De punt gaat over in het aanhangsel.Zie bijgevoegde foto.Het lijkt wel of het rostrum op het einde links en rechts vleugeltjes heeft met daaraan het aanhangsel.
Theo
Toch heeft Frederik gelijk. Het linkergedeelte tot aan cm 17 is het rostrum met de ventrale groeve/fissuur/spleet. Het rechtergedeelte (van cm 17 tot cm 29 is de phragmocoon en misschien pro-ostracum. Misschien zit er bij dit exemplaar een ventrale kwab maar dit kan ook gewoon verdrukking zijn. Het blijft een zeldzaam stuk. Nu nog de exakte geografische laag opsnuffelen en kun je misschien aan soortbepaling gaan doen.
Theo, je toonde me dit stuk ooit eens,
ik heb het toen opgezocht, en vind nu m'n info niet meer,
het is alleszins niet iets ontieglijk zeldzaam, enkele soorten belemnieten uit het Jura hebben vooraan bovenop hun rostrum (het rechtse gedeelte) een hol uitgroeisel, het zou een snelle grootte (lengte) toename hebben verwezenlijkt, en bovenop dit meestal weinig gestructureerd (in doorsnede) deel werd dan wel laagsgewijs calciet over afgezet
omdat het hol was, is het dus later platgedrukt,
ik moet even weer op zoek naar de soortnaam, als k het goed voor had, komen ze in het Duitse Lias ook voor,
mvg stijn
ik heb het toen opgezocht, en vind nu m'n info niet meer,
het is alleszins niet iets ontieglijk zeldzaam, enkele soorten belemnieten uit het Jura hebben vooraan bovenop hun rostrum (het rechtse gedeelte) een hol uitgroeisel, het zou een snelle grootte (lengte) toename hebben verwezenlijkt, en bovenop dit meestal weinig gestructureerd (in doorsnede) deel werd dan wel laagsgewijs calciet over afgezet
omdat het hol was, is het dus later platgedrukt,
ik moet even weer op zoek naar de soortnaam, als k het goed voor had, komen ze in het Duitse Lias ook voor,
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996