fotokes trekken
Antw: fotokes trekken

Deze stereofoto heb ik gemaakt in het mooie (en gratis) museum in Messel (D). Met een rood-groen brilletje is de diepte in de foto waar te nemen.
Ik heb met de losse hand twee foto's gemaakt op een onderlinge afstand van 20 cm. In Adobe met Edit-Transform-Distort in de juiste positie en projectie gebracht. Belangrijk daarbij is dat de beeldpunten alleen op een horizontale lijn van onderlinge afstand mogen verschillen. Vervolgens worden de twee beelden in het zelfde formaat uitgesneden (crop) Het programma AnaMaker kan er een anaglyph van maken.
Ed Stevenhagen
Zeer mooie foto GeoEd,maar voor stereofoto's ben ik nog wel wat platjes(weeg wel vlotjes over de 100 kilo)
De uitleg van Josine ziet er voor mij haalbaar uit,ga zeker uitproberen hoe ik die foto's bij elkaar kan voegen.
Zijn er hints, trukjes(ezelsbruggetjes) om op deze mannier makkelijk te werken?
allen al bedankt voor jullie toelichting.
Voor de beheerders (webmaster)
Werk dit eens uit en zet dat "STAP VOOR STAP"(met foto's en pijltjes waar je moet klikken) bij "fotografie,niet iedereen is thuis in computeren. We willen allemaal wel eens een zelfgeschoten foto van een zelfgejaagde haai(etand) aan de muur.
Nietwaar JAGERS?
De uitleg van Josine ziet er voor mij haalbaar uit,ga zeker uitproberen hoe ik die foto's bij elkaar kan voegen.
Zijn er hints, trukjes(ezelsbruggetjes) om op deze mannier makkelijk te werken?
allen al bedankt voor jullie toelichting.
Werk dit eens uit en zet dat "STAP VOOR STAP"(met foto's en pijltjes waar je moet klikken) bij "fotografie,niet iedereen is thuis in computeren. We willen allemaal wel eens een zelfgeschoten foto van een zelfgejaagde haai(etand) aan de muur.
Nietwaar JAGERS?
Theo
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: fotokes trekken
Hey Theo,Theo schreef:
Nietwaar JAGERS?
ik ga ervan uit dat je dit hebt gezien: http://www.fossiel.net/informatie/fotografie.php

Wat je vraagt is natuurlijk niet niks, er zijn verschillende beeldbewerkingsprogramma's op de markt die er allemaal wat anders uitzien, en idealiter zou je deze oefening dus moeten uitwerken voor de meest voorkomende programma's. Dat is veel werk voor een overzicht dat enkele jaren nadien alweer achterhaald is.
Beter is dat we info verlenen over globale technieken (vb. werken met layers), en dat je deze functies probeert toe te passen in de software die je gebruikt. Als een forumlid een aanvulling wil maken op het artikel over fotografie en beeldbewerking, kan dat eventueel altijd op de informatiepagina's van deze website opgenomen worden.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Heb ik allemaal al wel gelezen, van geleerd en uitgeprobeerd maar kwam niet echt meer vooruit.
Verschillende foto's samenvoegen is daarom een verdere stap, misschien logische stap.
Verschillende foto's samenvoegen is daarom een verdere stap, misschien logische stap.
Theo

Hier nog een paar tips.
1a.Een donkere achtergrond kan mooi werken maar de begrenzing van de tand moet zichtbaar blijven. Adobe heeft als Layer-style ondermeer "Outerglow". Maar dan moet je de tand eerst nauwkeurig uitsnijden en in de hogere laag leggen.
1b. In de rechterzijde van de tand zitten donkere plekken die deze kant onzichtbaar maken. Nog een laagcopie maken van de uitgesneden tand en in "Image-Adjust-Levels" naar het juiste contrast zoeken voor deze zijde. De linkerkant is dan te donker maar die gum je met een transparante gum weg (Opacity 30%, Flow 50%). De lichtere tand op de laag er onder wordt dan weer zichtbaar.
2. Witte plekken kunnen vaak storend werken. Die kan je donkerder maken met het "Burn"-tool en instellen op "Range: highlights".
3. De structuur kan je voorzichtig ophalen met het "Sharpen"-tool en sterkte < 6 % .
Het resultaat zie je rechts.
Ed Stevenhagen
Voorbeeld - Antw: fotokes trekken

Hier nog een voorbeeld van het ophalen van het detail in donkere plekken. Het is een beetje overdreven.. en de een gaat voor de echte donkere kleur en de andere wil de structuur en het detail zichtbaar maken. Vooral het Adobe "Dodge"-tool Highlights/4% voor donkere plekken werkt dan uitstekend.
[Bewerkt door GeoEd op 13-08-2009 om 22:49 NL]
Ed Stevenhagen
Het is allemaal mooi spul die fotobewerkingssoftware maar de uitgangspositie blijft voor mij toch altijd een zo goed en nauwkeurige mogelijke vastlegging van het fossiel in kwestie. Daarbij gebruik ik liever niet de sharpen bewerkingen en highlight en shadow tools. Het vrijstaand maken van een beeld vereist veel geduld als je de details, zoals de karteling bij de hempristis, niet gedeeltelijk kwijt wilt raken.
Succes Theo met al deze info. Vaak kun je op internet al heel wat vinden over het werken met lagen. Gewoon zoeken op "werken in lagen met Photoshop".
Vaak vind je dan een handleiding hoe men stap voor stap tot het resultaat is gekomen.
Groetjes,
Josine
[Bewerkt door Josine op 14-08-2009 om 00:00 NL]
Succes Theo met al deze info. Vaak kun je op internet al heel wat vinden over het werken met lagen. Gewoon zoeken op "werken in lagen met Photoshop".
Vaak vind je dan een handleiding hoe men stap voor stap tot het resultaat is gekomen.
Groetjes,
Josine
[Bewerkt door Josine op 14-08-2009 om 00:00 NL]
Josine

Om jullie te bedanken voor de "enthousiaste"mederwerking hier nog een toemaatje
hopelijk bevalt die jullie.
Bedankt nog
Theo