ontmantelde "Mosasaurus kaak"

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Paralititan
ontmantelde "Mosasaurus kaak"

Bericht door Paralititan » 15 aug 2009, 19:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik heb heel lang geleden als kind een keer een "kaak" gekocht. Omdat ik nog weinig van fossielen wist er nooit bij stilgestaan dat het een samenstelling zou kunnen zijn. Hij heeft heel wat jaartjes in de vitrine gestaan. Ik heb hem een poos terug op het forum geplaats en het bleek duidelijk een samenstelling te zijn. Er zat veel plaster tussen het bot en de tanden. Ik heb het stuk bot, de tanden en de losse tand met wortel voorzichtig uitgeprepareerd. Daarna heb ik de overige matrix in het water gelegd om te zien of er nog wat leuks uit kwam.

Dat was zeker het geval. Naast de 4 tanden in de "kaak" en de tand met wortel kwam er zelfs nog een extra tandkroon uit de matrix! En hij was helemaal gaaf. Er kwamen ook nog een aantal haaientanden uit en wat werveltjes. Zelf denk ik van een vis. Nog wat kleine botfragmentjes en een aantal witte dingen waarvan ik niet weet of het wel iets is. (misschien plaster of gips?)

Hoe kan ik het bot het beste conserveren? Ik zat zelf te denken aan een velpon-aceton badje. Het botmateriaal is namelijk erg broos. Als je zulk materiaal in het water legt valt het uit elkaar. Zal dit niet gebeuren met velpon en aceton?

Foto 1: De tandkronen. Weet iemand misschien van welke soort?
Foto 2: De haaientanden met o.a. een leuke Squalicorax pristodontus.
Foto 3: De werveltjes. Weet iemand waarvan? Ik denk zelf van een visachige.
Foto 4: Een wortel en tandkroon. Ook vroeger eens gekocht. Er zat duidelijk een bult plaster tussen tand en wortel.
Foto 5 en 6: Het stuk bot waar de tanden op geplakt waren.
Foto 7: Een fors stuk bot uit de matrix.
Foto 8: De witte "dingetjes"

Mvg,
René

agaathunter
Antw: ontmantelde "Mosasaurus kaak"

Bericht door agaathunter » 15 aug 2009, 20:26

Hoi Rene,

De 2 rechtse v.d. bovenste rij bij de wervels zijn m.i. slangenwervels. De onderste rij inderdaad vissenwervels.

Groetjes: Ed

[Bewerkt door agaathunter op 16-08-2009 om 00:11 NL]

geduld is een goede zaak

Paralititan

Bericht door Paralititan » 16 aug 2009, 00:06

Hoi Ed

Hoe kun je zien dat het slangenwervels zijn? Is dat vanwege het bolle uitsteeksel?
Het moet dan wel van een zeeslang zijn geweest uit het krijt.

Dit stuk zou uit Khouribga, Marokko komen. Kan iemand daar doormiddel van de gedane vondsten bevestiging van kunnen geven, bijvoorbeeld door de slangenwervels? Ik twijfel namelijk een beetje omdat ze je al zoveel oplichten.

Mvg,
René

agaathunter

Bericht door agaathunter » 16 aug 2009, 01:09

Hoi René,

Ik heb van diezelfde wervels en die hebben ze voor mij ook gedetermineerd als slangenwervels.
Ik besef, dat dit geen sterk argument is, maar hopelijk kan nog bevestigd worden door anderen of het antwoord correct is.

Groetjes: Ed

[Bewerkt door agaathunter op 16-08-2009 om 00:16 NL]

geduld is een goede zaak

Nikki

Bericht door Nikki » 16 aug 2009, 17:20

Hoi René,
Zoals je gehoopt had is er inderdaad nog wat meer uitgekomen. Mooi!
Als je zo alles terug zet in de vitrine staat het een stuk beter.;)
Groet Nikki.

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 16 aug 2009, 18:09

hey rene,
het tandje links onderin van de eerste foto en de kroon van foto 3 zijn van Mosasaurus beaugei (ze zijn herkenbaar aan de vlakjes, ze zijn niet glad zoals de rest.)

Paralititan

Bericht door Paralititan » 16 aug 2009, 23:54

Zo staat het inderdaad een stuk mooier Nikki. Het lijkt in totaal misschien minder groot en bijzonder, maar het is in ieder geval wel echt.

@ Ed. Ik heb ook google gekeken en of sommige websites staan slangen wervels die hier erg veel op lijken. Het zou dus kunnen kloppen. Misschien dat een ander hier meer van weet. Ik ben zelf een leek op het gebied van botmateriaal. Bedankt voor je hulp!

@ Sander. Bedankt voor de hulp. Zijn de andere tanden van hoffmani? Kun je misschien uitsluitsel geven van de locatie? Is het mogelijk dat dit in Khouribga is gevonden, of komen deze soorten daar niet voor? De tanden zijn trouwens hol van binnen. Hoort dat zo bij alle soorten?

Groeten,
René

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 17 aug 2009, 18:06

de andere tanden kunnen hoffmanni of Lioden anceps zijn, maar voor het verschil daartussen moet je niet bij mij zijn. het is goed mogelij kdat dit in khouribga gevonden is, dat van mij komt er ook vandaan (ik had ook een kaak, heb hem ook uit elkaar gehaald) en er zijn daar fosfaat mijnen waar die dingen regelmatig tevoorschijn komen (de tanden niet de neppe kaken).
en ja, de tanden van mosasauriers zijn hol, volgens mij voor het zenuw net in de tand, maar dat weet ik niet zeker.
gr
sander

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 17 aug 2009, 19:57

Bovenste foto: bovenste rij tanden zijn Prognathodon anceps (voorheen Liodon anceps) door het artikel 'Prognathodon kianda nov. sp. Schulp et al., 2008.' is dit veranderd.
Je kun ook duidelijk zien dat ze 'afgestoten' zijn en dus niet in een kaak thuis horen.
De gefacetteerde tand is inderdaad Mosasaurus beaugei. Het was misschien interessant de onderkant (binnenkant) van de tandkroon te laten zien en ook deze van de wortel om te zien of het wel een wortel was.
MVG

Paralititan

Bericht door Paralititan » 17 aug 2009, 21:43

Bedankt voor de hulp Sander en Plikona.

Bij de "kaak" zat nog een tand met wortel. En ik had vroeger ook nog een keer een samenstelling gekocht, van alleen tand met wortel. Ik zal morgen van beide "wortels" een foto plaatsen. Volgens mij zijn ze wel autenthiek, maar dat valt nog te bezien.
Ook zal ik een foto maken van de binnenkant van de tanden. Alle tanden zijn afgestoten volgens mij, want tussen tand en wortel zat ook plaster.

Plikona, weet u misschien wat voor bot het is en waarvan afkomstig? Of wat de witte stukken zijn op de laatste foto? En kunt u misschien bevestigen of het mogelijk is dat dit alles uit Khouribga, Marokko komt zoals Sander denkt? Misschien doormiddel de vondsten van slangenwervels, de verschillende soorten Mosa tanden, het bot, de witte dingen etc.

Groeten,
René

Gesloten