vindfrequentie haaietanden Hoevenen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: vindfrequentie haaietanden Hoevenen

Bericht door Elbert » 17 aug 2009, 08:04

Hoi Sharkteethrene, laten we er even vanuit gaan dat de meeste zoekers de combinatie 10 en 5 mm gebruiken en dat zal ongetwijfeld een beeld opleveren.
En met zo`n forumnaam moet het voor jou toch peanuts wezen om een top tien qua zeldzaamheid en een top tien van de meest ordinaire tanden te maken...
Wat dat laatste betreft, begrijp ik dat:
1.(met stip) = Isurus oxyrinchus!
2.= I. hastalis
3.=

Enne....van een benedeni kan ik de geslachtsnaam nog wel opzoeken, van een hemi kan ik zelfs Hemipristus? serra maken, maarre wat is een GW?

groeten, Bert ( ben vanmiddag in Hoevenen )

[Bewerkt door Elbert op 17-08-2009 om 07:07 NL]

[Bewerkt door Elbert op 17-08-2009 om 07:08 NL]

[Bewerkt door Elbert op 17-08-2009 om 08:07 NL]

[Bewerkt door Elbert op 17-08-2009 om 08:20 NL]

Elbert

arendsoog

Bericht door arendsoog » 17 aug 2009, 09:04

Een GW is een Great White.
Witte haai dus.De Latijnse naam is Carcharodon carcharias toch?

Groeten Koen

wie zoekt zal vinden

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 17 aug 2009, 09:13

Ahh! oke, tot dusver niet gevonden in Hoevenen, maar ik heb wel twee exemplaren van de Kaloot;waaronder een echte beauty...
Bedankt, Bert

Elbert

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 17 aug 2009, 12:39

Hoi iedereen,

ik ben een zeer regelmatige zoeker in Hoevenen en ik zeef altijd met 'n maaswijdte van 5 mm.
Ik heb hierdoor 'n vrij goed beeld gekregen van de vondsten en de regelmaat van soorten hangt niet alleen af van laag en periode (bv. ongeveer 2 jaar geleden vond je praktisch geen Lamna nasus, nu zitten de lagen vol met die tanden, zelfde met walvisbullae).

Maar overhet algemeen kan je stellen dat de meest voorkomende soorten -zoals Jeroen indiceerde- hastalis en oxyrinchus zijn.
Nog veel voorkomende soorten zijn Carcharinus, Notorynchus, Galeocerdo, allerlei zandhaaien ...

Dan heb je vaak ook te maken met soorten die op zich niet zeldzaam zijn, maar in complete/deftige staat wel; bv. Parotodus, zonnetjes (op zich geen soort maar positie uiteraard), megalodon, retroflexus, Squalodon ...

gr. robin

[Bewerkt door binbinneke op 17-08-2009 om 11:40 NL]

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Duys
Contacteer:
Antw: Antw: vindfrequentie haaietanden Hoevenen

Bericht door Duys » 17 aug 2009, 13:24

binbinneke schreef:
Hoi iedereen,

ik ben een zeer regelmatige zoeker in Hoevenen en ik zeef altijd met 'n maaswijdte van 5 mm.
Ik heb hierdoor 'n vrij goed beeld gekregen van de vondsten en de regelmaat van soorten hangt niet alleen af van laag en periode (bv. ongeveer 2 jaar geleden vond je praktisch geen Lamna nasus, nu zitten de lagen vol met die tanden, zelfde met walvisbullae).

Maar overhet algemeen kan je stellen dat de meest voorkomende soorten -zoals Jeroen indiceerde- hastalis en oxyrinchus zijn.
Nog veel voorkomende soorten zijn Carcharinus, Notorynchus, Galeocerdo, allerlei zandhaaien ...

Dan heb je vaak ook te maken met soorten die op zich niet zeldzaam zijn, maar in complete/deftige staat wel; bv. Parotodus, zonnetjes (op zich geen soort maar positie uiteraard), megalodon, retroflexus, Squalodon ...

gr. robin

[Bewerkt door binbinneke op 17-08-2009 om 11:40 NL]

Hai,
Heb dezelfde ondervinding als Binbinneke, soms stoot je op een laag vol Galeocerdos of Lamna Nasus, de zeldzamere soorten blijven gewoon zeldzaam.
Duys

[Bewerkt door Duys op 11-11-2009 om 14:08 NL]

FransFrenken
Contacteer:

Bericht door FransFrenken » 17 aug 2009, 14:08

Dit is een vraagstuk waar iedereen zich ongetwijfeld wel eens mee bezighoudt. Als we de kwaliteit van de tand even buiten beschouwing laten denk ik zelf aan deze volgorde van zeldzaamheid.
1: C. carcharias
2: Megachasma
3: Centrophorus

Somniosus (en ook de zonnetjes) worden toch zeer frequent gevonden in Hoevenen. Hemipristus en in iets mindere mate Hexanchus worden zo af en toe gevonden heb ik het idee.

Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 17 aug 2009, 14:12

fransfrenken schreef:

... Hexanchus worden zo af en toe gevonden heb ik het idee ...
Hexanchus is zo één van die tanden die echt niet zeldzaam zijn, maar wel als je zoekt naar een deftig of compleet exemplaar. Vergelijkbaar bij Parotodus, meg ...

gr. robin

[Bewerkt door binbinneke op 17-08-2009 om 13:13 NL]

Paralititan

Bericht door Paralititan » 17 aug 2009, 15:41

Er is wel een lijst of te stellen over de zeldzame tanden, maar of het mogelijk is een exacte volgorde te geven lijkt me erg moeilijk. Want dan zou je alle tanden die gevonden zijn moeten meetellen, en dat gaat natuurlijk nooit lukken. Is het verschil in gevonden GWs and Megachasma zo groot dat er te spreken is van een duidelijk verschil in zeldzaamheid? Misschien zijn er mensen die meer Megachasmas hebben gevonden, maar niet lid zijn van dit forum en dat niet het gepost.
Dat is natuurlijk mijn mening. Ik kan er ook volledig naast zitten.

Groeten,
René

Mark Starink

Bericht door Mark Starink » 17 aug 2009, 15:47

Zet oxynotus maar op 1 qua zeldzaamste tanden in Hoevenen. Is ook wel logisch aangezien dit een pliocene soort is en het grootste gedeelte wat in Hoevenen ligt midden mioceen is.

Als je kijkt naar Doel een aantal jaren terug dan viel op dat het plioceen sterker vertegenwoordigd was in vergelijking tot Hoevenen; regelmatiger GW, oxynotus, etc.

Het Hoevenen van September 2008- heden is ook erg verschillend met het Hoevenen van voor de opspuitingen van september 2009. In een goede put struikelde je toen (nou ja, bijna dan :-) )over de kapotte oxyrinchussen. Qua aantallen kon je toen uberhaupt veel meer vinden dan nu.

Verder kan ik me helemaal in de opmerkingen van Robin vinden.
Mark

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 17 aug 2009, 15:49

Paralititan schreef:
Er is wel een lijst of te stellen over de zeldzame tanden, maar of het mogelijk is een exacte volgorde te geven lijkt me erg moeilijk. Want dan zou je alle tanden die gevonden zijn moeten meetellen, en dat gaat natuurlijk nooit lukken. Is het verschil in gevonden GWs and Megachasma zo groot dat er te spreken is van een duidelijk verschil in zeldzaamheid? Misschien zijn er mensen die meer Megachasmas hebben gevonden, maar niet lid zijn van dit forum en dat niet het gepost.
Dat is natuurlijk mijn mening. Ik kan er ook volledig naast zitten.

Groeten,
René
Je hebt gelijk, ik ken mensen met 3 Megachasma's en geen enkele Carcharodon, en ikzelf heb meer Carcharodon's dan Megachasma's.
Dit gaat enkel om het feit dat er een verschil is in de lagen waarin ze gevonden worden; de frequentie van het zoeken.

Dit laatste is zeer belangrijk om er een goed overzicht van te krijgen.
Ik heb al mensen geweten die de eerste keer kwamen en er een pracht van 'n Carcharodon vonden. Het is fout te denken dat deze er iedere keer uit komen, bien-sûr.

Maar concluderend kan je naar mijn mening de tanden onderverdelen in groepen qua "zeldzaamheid" maar onmogelijk rangschikken.

gr. robin

Gesloten