Kopen en zelf verzamelen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Galeocerdo
Antw: Kopen en zelf verzamelen

Bericht door Galeocerdo » 27 jun 2005, 12:14

Er zijn altijd meer \"amateurs\" dan wetenschappers in het veld. De amateurs doen veel vondsten van wetenschappelijke waarde Iedereen die regelmatig veldwerk doet kan zo\'n vondst doen. Het probleem is echter dat het belang van zo\'n vondst niet altijd wordt ingezien of dat de amateur wel het idee heeft dat hij een uit wetenschappelijk oogpunt een bijzondere vondst gedaan heeft, maar om een of andere reden niet de hulp van een \"prof\" inroept.

Ikzelf heb in juni 2002 voor zo\'n dilemma gestaan. Ik was dat jaar op vakantie in de buurt van Gram en heb daar een aantal middagen verzameld. Op een zondagmiddag 16 juni tegen een uur of half vier raakte ik met mij troffel een klein stukje bot. Toen ik goed keek zag ik een werveltje uit de klei was gekomen (C3) toen ik verder keek zag ik dat er in de klei een tweede wervel zat (C4). Wat doe je? In Gram is er de regel dat je bij het vinden van botresten stopt met graven en de vondst meldt. Er is echter geen toezicht. Ik heb wel even staan twijfelen, maar heb toch melding gedaan. Na een half uur kwam Flemming Roth directeur van het Midtsonderjyllands museum. Deze was erg enthousiast omdat het voor het eerst in een aantal jaren gegroepeerde botresten waren gevonden. De volgende dag werd de site onder leiding van de de conservator verder afgegraven en een groot blok klei naar de werkplaats gebracht. Hieruit werden nog 4 wervels uitgeprepareerd, einde verhaal of toch niet.
Ongeveer 5 maanden later kreeg ik bericht uit Gram. Een kort briefje met daarbij een conceptpublicatie over de 5 wervels, welke toebehoren aan een compleet nieuw soort Miocene dolfijn: Graamocetus longicollis.

Had ik de vondst niet gemeld had ik een paar wervels gehad waarvan ik niet zou weten waarvan ze zouden zijn zijn. Nu is er een nieuwe soort toegevoegd. Ik heb er een goed gevoel bij en er kijk met veel voldoening op terug.

Taco

Afbeelding

[Bewerkt door Galeocerdo op 27-06-2005 om 11:16 NL]

[Bewerkt door Galeocerdo op 27-06-2005 om 11:17 NL]

Gr. Taco

Galeocerdo

Bericht door Galeocerdo » 27 jun 2005, 12:26

Flemming Roth (op de voorgrond) met zijn team bezig met het bergen van de werveltjes.

Taco

Afbeelding

Gr. Taco

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 27 jun 2005, 15:20

Klopt, als je iets niet direct schroom dan niet om de hulp van een prof in te schakelen
Daardoor ben ik ook in contact gekomen met de professionele wereld, en daar heb ik zeker geen spijt van.

Zonder verleden geen toekomst

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 jun 2005, 16:27

Zo zie je maar...

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 27 jun 2005, 16:41

Cool!!
zoiets hoop ik nou ook ooit nog eens te ontdekken :)

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 27 jun 2005, 21:56

Mocht je er niet een houden?
Ik denk dat ze met die andere er ook wel uit hadden gekomen.
Jammer dat hun niet in zagen dat jij in zekere zin ook uniek was door deze vondst aan te geven en je daar op ze minst voor kunnen belonen met een stuk.jammer want zonder jouw hadden hun ook niets.
Maar bovenal moet ik zeggen dat ik het zeer nobel en doordacht van jouw vind dat je dit gemeld hebt.en proficiat.
gr dv

i just looove fossils

Galeocerdo

Bericht door Galeocerdo » 28 jun 2005, 00:06

Ik heb er een leuke collectie mollusken en een haaientand uit Gram aan over gehouden. Ik kwam dus niet met lege handen weg.

Taco

Gr. Taco

Koen

Bericht door Koen » 28 jun 2005, 02:01

Wat is er mis met fossielen te kopen? Verzamelen is verzamelen. Op een bepaald moment merk je dat je verzameling niet compleet is en dan wil je meer, dus ruilen of kopen. Ik ben ook begonnen als klein manneke, zoekend in het zand. Maar op een bepaald moment koop je ook wat dingen. Zo gaat het bij mij: zoeken, kopen, ruilen van alles een beetje en liefst ongeprepareerde stukken kopen, dan heb je er nog heel veeeeel plezier aan (en dan ben ik nog altijd de eerste die het fossiel ziet in miljoenen jaren). Sommige vindplaatsen zijn hopeloos om zelf te zoeken, cf Solnhofen, daar moet je heel lang zoeken om iets kleins te vinden. Andere zoals Enci dat is peanuts om met een mooi stuk thuis te komen...

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 28 jun 2005, 09:47

Je hebt kopen en kopen. Een ontbrekend stuk kopen om een collectie te vervolledigen is niet meer dan normaal, maar je hebt mensen die hun collectie gekocht hebben. Mensen voor wie verzamelen gelijk staat met kopen.

Morpheus
Contacteer:

Bericht door Morpheus » 28 jun 2005, 11:22

Ik zou zeggen, ieder diertje zijn pleziertje. :)

Gesloten