wat is dit??
wat is dit??

Zijn er in mammoet tanden ook nog soorten??
Weet iemand misschien welk soort dit is??
Groetjes Boukje
Boukje :-)
- Jan Losser
Antw: wat is dit??
Leuk Baukje . Ja er zijn verschillende mammoet, maar de kant waaraan je dat kunt zien heb jis niet goed te zien. Het gaat voornamelijk om het kauwvlak. Het een en ander staat in het boek Mammoet van Dick Mol en H. van Essen en De gids van pleistocene zoogdieren van Willemsen, verder is ook de vindplaats belangrijk. Op de foto lijkt het erop dat het kauwvlak nauwelijks is afgesleten Als dat zo is is het lastig, mmaar een Dick Mol kan dat zeker determineren op bv, een WPZ-dag
Zonder verleden geen toekomst
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Lijkt mij een ongebruikte tand (kauwvlak nog niet afgesleten). Was een eerste herkanning niet mogelijk via de verhouding tussen breedte en dikte van de lamellen? In dat geval denk ik dat dit gewoon een M. primigenius betreft.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo,
Frederik moet ik er van uit gaan dat het hier dus om een jonge mamoet kies/tand gaat??(een kies die nog niet uitgekomen is??)
Gr Boukje
Frederik moet ik er van uit gaan dat het hier dus om een jonge mamoet kies/tand gaat??(een kies die nog niet uitgekomen is??)
Gr Boukje

Ja, maar gezien de grootte denk ik niet dat het hier een melkkies betreft. waarschijnlijk is deze mammoet dus gestorven tijdens de periode dat hij wisselde.
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Ik kan voor de ogenblik geen foto\'s bijvoegen maar ik heb hier mammoetkiesjes liggen van amper 2-3cm breed en nauwelijks 4cm lang
Vooraan slijt een kiesen achteraan groeit die aan.Volgens mij is dit het achterste deel van een kies
Alhoewel ik niet echt zie dat er een groot stuk ontbreekt en het een ongeslete kies kan zijn Als het zo is (bijna een hele kies)is het een bovenkaakskies.
Tien lamellen is een stuk te wijnig...er moet een deel ontbreken.(tot ver in de twintig of meer)
Theo
[Bewerkt door fa991405@skynet.be op 27-06-2005 om 22:01 NL]
[Bewerkt door fa991405@skynet.be op 27-06-2005 om 22:04 NL]
Vooraan slijt een kiesen achteraan groeit die aan.Volgens mij is dit het achterste deel van een kies
Alhoewel ik niet echt zie dat er een groot stuk ontbreekt en het een ongeslete kies kan zijn Als het zo is (bijna een hele kies)is het een bovenkaakskies.
Tien lamellen is een stuk te wijnig...er moet een deel ontbreken.(tot ver in de twintig of meer)
Theo
[Bewerkt door fa991405@skynet.be op 27-06-2005 om 22:01 NL]
[Bewerkt door fa991405@skynet.be op 27-06-2005 om 22:04 NL]
Theo

Nog een foto,maar nu ik beter bekijk denk ik i.d.d dat hij afgebroken is(jammer genoeg).
Ik heb hem toen ik een jaar of 12 was in Duitsland gekocht voor 30 gulden.
Gr Boukje
- Jan Losser
Bedankt voor de snelle service, maar ook dit zeg mij niets. soms is het heel lastig om vanaf een foto de juiste soort te determineren.Misschien kun je hem een keer vergelijken in een museum, de meeste natuurmusea hebben wel een mammoetkies in hun collectie. Gezien de grootte is het zeker een volwassen mammoet, nog niet stokoud maar zeker geen jong meer. Toch is het een mooi stuk. een niet afgesleten exemplaar zie je niet zo vaak
Zonder verleden geen toekomst