Dit kan echt niet!!!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Koen
Antw: Dit kan echt niet!!!

Bericht door Koen » 28 jun 2005, 13:56

Nope, tonijn wordt gevangen met netten en daarbij geraken dolfijnen verstrikt. Het is dus eigenlijk een soort jacht.

Dit heb ik al vaak gehoord: \"Maar die dieren (weet ik veel wat, koeien, varkens, vis) wordt toch speciaal gekweekt voor consumptie? Dan is het toch niet erg?\"

Dat is juist het kortzichtige van de zaak, want het zegt niets! Slaven werden toch ook gevangen om te werken? Die haaien worden toch ook gedood om wat geld te verdienen met de tanden? Dat tropisch bos wordt toch gekapt om koeien te laten grazen? Ik maak dat diertje toch dood omdat ik dan plezier heb? Allemaal botte redeneringen!!

We hebben als mens heel veel alternatieven, maar we kiezen altijd voor de gemakkelijkste oplossing op korte termijn. Nl hier en nu, buik vol, huisje mooi. Op lange termijn zal het wel wat anders zijn. We zitten met enorme problemen op wereldschaal: overbevissing, overbevolking, milieucatatrofes, vervuiling...

Wist je trouwens dat met de hoeveelheid graan die jaarlijks in Amerika wordt weggegooid (etensresten en graanoverschotten) de honger in afrika zou kunnen worden opgelost, dat is pas decadent! Al dat gevreet en al dat egoïstische \"eigen maag eerst\"...

:-) kan ik je wat overtuigen?

[Bewerkt door Koen op 28-06-2005 om 12:58 NL]

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Dit kan echt niet!!!

Bericht door leclused » 28 jun 2005, 14:03

Kan het niet laten :

Ik lees hier over hoe je zelf moet beginnen met dingen niet te KOPEN. Maar hoe zit het met jullie afvalverwerking ? ER werd wel gesproken over afval sorteren maar ik lees niets over zelf je afvalwater reinigen dmv bv een rietveld.

Enfin gewoon maar een gedacht

dagobert

Dagobert L'Ecluse

Boukje

Bericht door Boukje » 28 jun 2005, 14:04

Oke,ik spreek niet vaak met mensen over dit soort onderwepen.Maar ik begrijp jullie punt.En kijk er nu wel anders tegen aan!!!
Ik was eigenlijk van plan om de 2 haaienkaken die ik heb weg te doen.(uit schuld gevoel)maar denk dat ik daar nu nog even over moet nadenken.
Kan iemand trouwens ook recentere kaken determineren??
Gr Boukje :-)

Boukje :-)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 jun 2005, 14:04

boukje schreef:
Maar is het niet zo dat(ik kan het ook mis hebben hoor)tonijn enzo speciaal gekweekt worden voor cosumptie enzo.
Op de aquacultuur kan ik dagenlang doorgaan met kritiek geven. Veel mensen denken dat dit een oplossing biedt voor het probleem van overbevissing, en dit zou in theorie ook mogelijk moeten zijn (en het zal op termijn misschien een goede oplossing worden), maar op dit moment is de viskweek zwaar problematisch:
- aanrijking door organisch materiaal (mest bijv.) onder de kooien zorgen voor verarming van de fauna op die plekken
- ontsnapte gekweekte vis kruist met wilde vissen: dit zorgt voor genetische verarming, wat op zijn beurt de overlevingskansen van de vis naar omlaag haalt.
- een hoop vissen van hetzelfde genetisch materiaal bij elkaar zijn zeer vatbaar voor parasieten, ziektes edm...
- je krijgt (dit lijkt een contradictie) een probleem van overbevissing voor de aquacultuur: wij westerlingen eten liever carnivore vis omdat deze groter is en lekker smaakt. bij viskweek worden de vissen gevoederd met vismeel en visolie, afkomstig van wilde vissen!
- het bovenstaande leidt tot concentratie van vervuilende stoffen in de kweekvissen, dit staat los van problemen die je krijg door behandeling van de kooien met herbiciden (om wieren weg te krijgen), het overmatig toedienen van antibiotica enzoverder...

De kweek heeft nog een hele weg af te leggen voordat deze ecologisch verantwoord gebeurt (als dat ooit gebeurt)

(ps Koen: sorry voor het stuk cursus hierboven)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Boukje

Bericht door Boukje » 28 jun 2005, 14:09

Voordat we verder discuseren.
Leclused
WELKOM op dit forum!!!!
Gr Boukje

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 28 jun 2005, 14:11

boukje schreef:
Kan iemand trouwens ook recentere kaken determineren??
Gr Boukje :-)
Nee, dat kun je zelf! :)
http://www.elasmo.com/selachin/slides/ss_dentition.html
Sommige mensen kunnen misschien beter niet op deze link klikken... of dan tenminste met hun ogen dicht.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 28 jun 2005, 14:47

Toch zit er nog wel een andere kant aan de zaak: veel haaiensoorten worden met uitsterven bedreigd. ik zal dan wel zorgen dat ik niet zan zo\'n soort koop.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Koen

Bericht door Koen » 28 jun 2005, 14:54

ja aquacultuur, idd vreselijke boel :(

Over die rietvelden: als je de grond ervoor hebt (niet iedereen heeft een tuin, al goed want anders was er geen grond meer over) zeker interessant, tenminste als je afvalwater niet te vuil is (biologisch afbreekbare wasmiddelen gebruiken!! ecover, Urtekram,...veel beter voor het milieu!!)

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 28 jun 2005, 15:04

boukje schreef:
Kan iemand trouwens ook recentere kaken determineren??Gr Boukje :-)
ja

Boukje

Bericht door Boukje » 28 jun 2005, 16:16

Afbeelding

Nou somniosus,zou het erg knap vinden als je dit kan determineren!!!(op pagina 2 staat er nog een)
Gr.Boukje

[Bewerkt door Boukje op 28-06-2005 om 15:21 NL]

Gesloten