beginners

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Gesloten
Mara
Been thanked: 1 time
beginners

Bericht door Mara » 03 sep 2009, 11:44

Beste mensen,

Voor beginners is hier een schat aan informatie te ontdekken, mede dankzij de inzet van ervaren zoekers.
Soms kom ik ook algemene opmerkingen tegen dat sommige ervarener zoekers zich ergeren aan de zoveelste vraag van een beginner en daardoor zelf minder aan het forum hebben.
Ik kan me daar best iets bij voorstellen, vooral als de indruk bestaat dat de poster niet eerst zelf op onderzoek is uitgegaan maar er zit ook een andere kant aan.

Elke beginner heeft behoefte aan een basis (dus de meest elementaire dingen) en hulp om die te leggen. Ik ga ervan uit dat iedereen ooit beginner was en erg blij was met tips van een ervaren zoeker.
Een ervaren zoeker kan wellicht weer geprikkeld worden door een vraag van een beginner.

Ik weet niet of internet/een forum per se de meest voordehand liggende plaats moet zijn (itt een vereniging als je die in de buurt hebt bijvoorbeeld), maar voor veel mensen is het internet wel de meest toegankelijke...(voor mij iig wel momenteel).

Is het een idee om iets op te zetten voor beginners, bijv. determinatiedag, basiscursus over geologie/tijdvakken, gezamenlijk zoeken +tips evt. tegen betaling e.d.

Het is zomaar een idee natuurlijk.

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: beginners

Bericht door Gerrit-Jan » 03 sep 2009, 12:03

Dag Mara,

er is natuurlijk al veel te vinden hier, kijk bijv. bij http://www.fossiel.net/informatie/informatie.php
en
http://www.fossiel.net/links/links.php

Wat betreft cursussen en of excursies kun je je het beste aansluiten bij een vereniging, de NGV bijvoorbeeld.

Ook kun je bij het topic "literatuur en onderzoek" anderen altijd vragen of ze tips hebben over literatuur of zelf informatie hebben (pdf's of stencils). Je kunt dan vragen of iemand je per mail iets toe wil sturen.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Mara

Bericht door Mara » 03 sep 2009, 12:44

Hoi Gerrit-Jan,

Bedankt voor je tips, ik heb daar idd. al regelmatig rondgeneust, maar soms roept het dan weer nieuwe vragen op die ik niet zo makkelijk op het forum stel.
IRL gaat dat dan beter, bijv. bij een cursus oid.

Een NGV is hier niet direct in de buurt, jamer want ben wel even op een site van de dichtsbijzijnde geweest en ziet er heel goed uit (werkgroepavonden enzo).

[Bewerkt door Mara op 03-09-2009 om 11:49 NL]

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: beginners

Bericht door Fossielenzoeker » 03 sep 2009, 19:07

Mara schreef:
Is het een idee om iets op te zetten voor beginners, bijv. determinatiedag, basiscursus over geologie/tijdvakken, gezamenlijk zoeken +tips evt. tegen betaling e.d.
Een NGV is hier niet direct in de buurt, jamer want ben wel even op een site van de dichtsbijzijnde geweest en ziet er heel goed uit (werkgroepavonden enzo).
(quote]
---------------------------------

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Oók voor bijeenkomsten van Fossiel.net zul je moeten reizen.

Ik kan je echt aanraden lid te worden van een vereniging. Leden hiervan wonen door het hele land. Mischien wel bij vlak je in de buurt en bovendien krijg je regelmatig, zoals bij de NGV een tijdschrift toegestuurd. Zij organiseren ook een aantal keren per jaar bijeenkomsten in het GAC in Utrecht.

Kijk toch eens goed op internet of er bij jou in de buurt geen andere geologische/paleontologische groepen zijn. Er is meer dan de NGV.

Hoe zit het met de WTKG? Waarschijnlijk ligt dit in jou interessesfeer met strandvondsten.
Zie http://www.wtkg.org/

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 03-09-2009 om 18:13 NL]

Robert Mensink

rickiee

Bericht door rickiee » 03 sep 2009, 21:33

ik denk als beginner het beste op een forum
is om contact op te zoeken met iemand die bekent is bij een vindplaats
zo ben ik ook begonnen
en als je der dan geweest ben weet je hoe je daar moet zoeken

rickiee

Bericht door rickiee » 03 sep 2009, 21:34

en je leert denk vanzelf altijd wel bij mensen kijken ofhet zelf te doen

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 04 sep 2009, 15:17

In Utrecht heb je het geologisch activiteiten centrum van de TNO Bouw en Ondergrond.

er worden daar ook lezingen en voorlichtings-avonden gehouden

zie hier de mogelijkheden/voordelen:

* Een ontmoetingscentrum voor iedereen die geologie, in de meest brede zin, als hobby heeft.

* Een centrum waar met gebruik van de bibliotheek geowetenschappen en de leestafel, iedereen ruim de gelegenheid krijgt zich te verdiepen in een specifiek onderwerp.

* Een centrum waar, gedurende themadagen of themaweekenden, alle mogelijke informatie kan worden uitgewisseld over het voor dat weekend gekozen thema.

* Een centrum waar ruimschoots voorzieningen aanwezig zijn om cursussen te organiseren en workshops te houden.

* Een centrum waar regelmatig professionals zullen komen vertellen over hun geologie-werk.

* Een centrum dat centraal gelegen is en waar vergaderfaciliteiten aanwezig zijn voor werkgroepen, etc.

Koffie, thee, frisdrank en etenswaren zijn verkrijgbaar.

Voor cursussen en workshops wordt een bijdrage per deelnemer gevraagd. Voor inschrijving cursussen kunt u zich wenden tot Joost Vermee, secretaris.

Joost Vermee: e-mail jvermee@xs4all.nl

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-09-2009 om 14:19 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Mara

Bericht door Mara » 04 sep 2009, 17:46

Bedankt voor de tips, ben toevallig in een andere topic idd. tegengekomen dat dit forum daar bewust niet voor gekozen heeft.

Maareh, ben er wel over uit dat ik toch lid wordt van de NGV, de reisafstand is maar relatief toch? Het zit em eerder in mijn huidige gezinssituatie (weinig tijd) dan de kilometers (Roosendaal-Tilburg).

Fossielzoeker, ik ga me ook verdiepen in de vereniging die jij tipte!

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 05 sep 2009, 09:50

Roosendaal - Antwerpen beter? bezoek onze website hier: www.acam.be We houden dit weekend opendeur, moest je tijd hebben, spring gerust eens binnen!

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gesloten