Div. met bijspitsen uit Hoevenen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Mara
Been thanked: 1 time
Antw: Div. met bijspitsen uit Hoevenen

Bericht door Mara » 03 sep 2009, 11:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rene, alvast bedankt.

Hier de tand van de eerste post nog een keer. De andere spits is eraf (heeft er zo te zien wel gezeten).

Ik ga zo de 2 andere even proberen (heb niet zo'n goede camera en die spitsen zijn kleiner).

[Bewerkt door Mara op 03-09-2009 om 10:09 NL]

Mara
Antw: Antw: Div. met bijspitsen uit Hoevenen

Bericht door Mara » 03 sep 2009, 11:18

somniosus schreef:
Foto 1:
Die rechter tand behoort tot de Carcharias cuspidata/vorax lineage.

Wat wordt er precies bedoeld met lineage? Is het dan een tand die qua ontwikkelingslijn tussen die tanden in zit? Het lijkt ook een oudere tand (gezien de diepere kleur) maar heb ook weer ergens gelezen dat je niet van de kleur mag uitgaan...

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Div. met bijspitsen uit Hoevenen

Bericht door Somniosus » 03 sep 2009, 13:35

Mara schreef:
somniosus schreef:
Foto 1:
Die rechter tand behoort tot de Carcharias cuspidata/vorax lineage.

Wat wordt er precies bedoeld met lineage? Is het dan een tand die qua ontwikkelingslijn tussen die tanden in zit? Het lijkt ook een oudere tand (gezien de diepere kleur) maar heb ook weer ergens gelezen dat je niet van de kleur mag uitgaan...
Je mag idd niet uitgaan van de kleur of bewaringstoestand.

Een lineage is een evolutielijn, in dit geval de lijn van C. cuspidata naar C. vorax. In die opgespoten zanden zitten verschillende ouderdommen door elkaar (en dus komen beide soorten erin voor). Daarbij zijn de verschillen tss die 2 genoemde soorten niet altijd goed te zien, mede door de gebrekkige bewaring. Vandaar soms beter de naam van de lineage te gebruiken dan er toch een naam op te willen plakken.

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 03 sep 2009, 14:37

Hallo Mara,

Bedankt voor de wat betere foto's.
Het lijkt mij hier een I. oxyrinchus te betreffen.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

binbinneke
Contacteer:
Antw: Antw: Div. met bijspitsen uit Hoevenen

Bericht door binbinneke » 03 sep 2009, 18:48

sharkteethrene schreef:
Hallo Mara,

Bedankt voor de wat betere foto's.
Het lijkt mij hier een I. oxyrinchus te betreffen.

Groetjes,
Rene.
Ik ben toch meer overtuigd van zandhaai, hoor. Ze komen ook in 'bredere' vormen voor; ik zal dit weekend eens foto's posten.

gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Mara

Bericht door Mara » 04 sep 2009, 17:56

Hihi, dan nog maar even niet in een bakje mikken.

Paar vragen: bij oxy "moet" het uiteinde van de tand toch naar boven toe afbuigen en is het midden van de kroon bol en smaller of ligt dat weer aan de positie?
Zucht, sorry, ik dacht het net te snappen...;-)

Hoe zit het met bijspitsen in het algemeen, kan een hastalis/oxy bijspitsen hebben of is het dan een vroege vorm oid?

M.b.t. de andere tand van de eerste foto: hoe is in Hoevenen dit kleurverschil te verklaren anders dan door ouderom? De zwarte tanden die ik vind zijn meestal ook meer verrold...
Zijn de lagen daar al eerder door elkaar gekomen (voordat ze opgezogen werden zeg maar).

Nikki

Bericht door Nikki » 06 sep 2009, 23:35

Hoi Mara,

Als de zwarte verrolde tandjes gepolijst lijken(hoeft niet altijd), zijn het waarschijnlijk Eocene tandjes.De lagen boven het Eoceen zijn geërodeerd. soms is er wel tot honderd meter sediment verdwenen. Vaak blijft alleen het zwaardere materiaal liggen zoals tandjes stenen botten en schelpen, en vormen het basisgrind. In dit grind kan dus ook weer Eoceen materiaal gevonden worden mits de erosie de Eocene laag geraakt heeft.
Eocene tanden zijn dus vaker met de zee in aanraking geweest en zien er daarom meestal verrolder uit.
Hopenlijk weer een vraag beantwoord:)

Groet Nikki.

[Bewerkt door Nikki op 06-09-2009 om 22:43 NL]

Gesloten