NGV, themadag ertsen in het GAC op 26-09-2009
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
NGV, themadag ertsen in het GAC op 26-09-2009
De Nederlandse Geologische Vereniging (NGV) organiseert onder de naam Geologisch Activiteiten Centrum (GAC) een aantal themadagen over geologische onderwerpen in het gebouw van "TNO-Bouw en Ondergrond" (Princetonlaan 6) gelegen in het universiteits-centrum De Uithof in Utrecht. Deze themadagen staan open voor iedere belangstellende!
Zaterdag 26 september 2009 themadag
ERTSEN
Van 11.00 tot 16.00 uur geologische markt:
• Tentoonstelling van ertsen uit o.a. de Harz en het Zwarte Woud.
• Tentoonstelling van Nederlandse vondsten van ijzer(erts).
• Voorbeelden over het ontstaan van ertsen in gesteenten.
• Mogelijkheid om vondsten te laten determineren.
• Informatie over vindplaatsen.
• Voorbeelden uit verzamelingen van musea.
• Leestafel met boeken en tijdschriften.
Lezingenprogramma in het auditorium:
11.30 - 12.15 uur: “IJzer”
door Jan Weertz.
IJzer is iets waar men zich behoorlijk in kan verdiepen en waar een heel ingewikkeld verhaal over verteld kan worden. Het verhaal van deze lezing beperkt zich echter tot ijzer in het algemeen en het voorkomen ervan in de natuur rondom ons. Het laat zien dat het leuk is om steeds weer iets nieuws op dat gebied te ontdekken. Je hoeft er niet altijd voor naar een groeve te gaan en meestal heb je ook geen gereedschap nodig om er aan te komen. Speuren naar ijzer is vaak een kwestie van goed om je heen kijken. Dit verhaal is vooral bedoeld om anderen te besmetten met het “ijzervirus”.
14.00 – 14.45 uur: “Koper en galeniet”
door Kees Mak en Jan Langendoen.
In de mijn Clara in het Zwarte Woud worden talrijke mineralen gevonden. De leden van de “Kring Zwarte Woud Mineralen Nederland” zijn dan ook regelmatig in die omgeving te vinden. Twee bestuursleden van deze vereniging tonen spectaculaire vondsten van kopererts en looderts (galeniet), vertellen over vorming, voorkomen, etc. van deze ertsen en geven nadere informatie over de zoekmogelijkheden bij deze mijn.
Bereikbaarheid:
Per auto: A28, afslag De Uithof. Borden Budapestlaan/Princetonplein volgen. Bij het gebouw zijn voldoende parkeerplaatsen.
Openbaar vervoer: stadsbus lijn 11 en 12 iedere 5 minuten naar de Uithof (reistijd ca. 20 minuten). Uitstappen halte "Botanische tuinen" (lijn11) resp. "Kruytgebouw" (lijn12).
Voor nadere informatie en routekaartje zie: www.geologischevereniging.nl
Zaterdag 26 september 2009 themadag
ERTSEN
Van 11.00 tot 16.00 uur geologische markt:
• Tentoonstelling van ertsen uit o.a. de Harz en het Zwarte Woud.
• Tentoonstelling van Nederlandse vondsten van ijzer(erts).
• Voorbeelden over het ontstaan van ertsen in gesteenten.
• Mogelijkheid om vondsten te laten determineren.
• Informatie over vindplaatsen.
• Voorbeelden uit verzamelingen van musea.
• Leestafel met boeken en tijdschriften.
Lezingenprogramma in het auditorium:
11.30 - 12.15 uur: “IJzer”
door Jan Weertz.
IJzer is iets waar men zich behoorlijk in kan verdiepen en waar een heel ingewikkeld verhaal over verteld kan worden. Het verhaal van deze lezing beperkt zich echter tot ijzer in het algemeen en het voorkomen ervan in de natuur rondom ons. Het laat zien dat het leuk is om steeds weer iets nieuws op dat gebied te ontdekken. Je hoeft er niet altijd voor naar een groeve te gaan en meestal heb je ook geen gereedschap nodig om er aan te komen. Speuren naar ijzer is vaak een kwestie van goed om je heen kijken. Dit verhaal is vooral bedoeld om anderen te besmetten met het “ijzervirus”.
14.00 – 14.45 uur: “Koper en galeniet”
door Kees Mak en Jan Langendoen.
In de mijn Clara in het Zwarte Woud worden talrijke mineralen gevonden. De leden van de “Kring Zwarte Woud Mineralen Nederland” zijn dan ook regelmatig in die omgeving te vinden. Twee bestuursleden van deze vereniging tonen spectaculaire vondsten van kopererts en looderts (galeniet), vertellen over vorming, voorkomen, etc. van deze ertsen en geven nadere informatie over de zoekmogelijkheden bij deze mijn.
Bereikbaarheid:
Per auto: A28, afslag De Uithof. Borden Budapestlaan/Princetonplein volgen. Bij het gebouw zijn voldoende parkeerplaatsen.
Openbaar vervoer: stadsbus lijn 11 en 12 iedere 5 minuten naar de Uithof (reistijd ca. 20 minuten). Uitstappen halte "Botanische tuinen" (lijn11) resp. "Kruytgebouw" (lijn12).
Voor nadere informatie en routekaartje zie: www.geologischevereniging.nl
Robert Mensink
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: NGV, themadag ertsen in het GAC op 26-09-2009
Leuk hoor..... 
Ik woon er 15 minuten fietsen vandaan, kom er normaal elke dag langs......
Waarom ben ik dan nu in Nieuw Zeeland?!!
Wrijf het er maar in!

Ik woon er 15 minuten fietsen vandaan, kom er normaal elke dag langs......

Waarom ben ik dan nu in Nieuw Zeeland?!!
Wrijf het er maar in!

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)