gevraagd mooie foto's

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
fossielbeginner
Antw: gevraagd mooie foto's

Bericht door fossielbeginner » 09 sep 2009, 13:00

ja dat had ik al uitgevonden ja.
maar het is gewoon zo dat ik wil dat de spreekbeurd niet saai is.dan vinden ze het mischien niet zo saai.

dino's zijn niet uitgestorven ze leven verder in onze gedachten.

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 10 sep 2009, 13:29

Heb je iets aan het volgende verhaal? Heus wel leuk en heftig want er komen allerlei mensen om het leven!

Het was prachtig weer, die 17e september van 1947. De groeve lag er schitterend bij en de betreffende fossielvoerende lagen waren fraai vrij komen te liggen door allerhande graafapparatuur. Niets wees erop dat deze dag zo akelig zoû eindigen! Spoedig hierna deed zich het eerste incident voor.
Nadat de eerste spaden in de grond waren gestoken, stortte opeens, zonder voorafgaande waarschuwing de gehele zijwand in. Het gerommel bleef nog enkele minuten echoën tegen de wanden der groeve. Minstens één zoeker was door de aardmassa’s bedolven! Slechts een been wees uit waar hij onder de sedimenten was begraven. Hulp mocht niet meer baten: toen verscheidene omstanders hem begonnen te bevrijden uit deze hachelijke positie, stortte weder een nieuw stuk van de wand af en bedolf liefst 5 te hulp geschoten mensen. Goede raad was duur! Doch wat was dat? Een nieuw brok gesteente maakte zich los van een andere zijwand, 23 mensen verpletterend! Wat een ellendige situatie!! Grote stofwolken hingen boven de plaats des onheils! Wie had het alarmnummer gebeld? Opeens waren er overal sirenen te horen! Met man en macht werd geprobeerd hulp te verlenen – waarachtige helden waren het. Hoe voorzichtig ook te werk werd gegaan, toch kon niet worden voorkomen dat nu maar liefst twee zijwanden instortten. 157 mensen raakten onder neerkomend zand en gesteente! En toch was dat nog niet alles (blablablabla). …zodat aan het eind van de dag 2730 mensen als vermist moesten worden beschouwd. Rokende en smeulende puinhopen waren de stille getuigen van dit overweldigend drama. Het enige lichtpuntje was dat er redelijk veel werd gevonden: enkele fraaie hastalissen en zelfs een stukje van een megalodon! Een dag om nooit te vergeten!!!

[Bewerkt door Henk Jan op 10-09-2009 om 12:38 NL]

HJ

agaathunter

Bericht door agaathunter » 10 sep 2009, 13:38

Hoi Henk Jan,

Ik ken dit drama, maar met de vondsten valt het nog wel wat tegen zoals jij vermeldt.
Ik weet, dat er ook nog enkele mooie galeocerdo's en zelfs een Parotodus benedeni gevonden is en zeker niet te vergeten die catticussen.
Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 10 sep 2009, 18:41

Hoi Henk Jan

Ik heb dit verhaal ook gehoord en wel van mijn opa. Hij had het er vaak over. Hij woonde er toendertijd vlak bij in de buurt en heeft de reddingsacties helpen coördineren.
Twee kraanmachinisten zijn nog levend onder het puin vandaan gekomen omdat de constructie van hun kraan hen beschermd heeft. Ze zijn pas twee dagen na het instorten van de wanden gevonden.
Achteraf bleek een ongelukkige samenloop van omstandigheden de oorzaak te zijn. Zo waren de wanden enigzins ondergraven en heeft er (volgens het KNMI)een kleine aardbeving plaatsgevonden.

Robert Mensink

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 10 sep 2009, 19:03

Afbeelding

Bijgaand nog de bevingsregistratie van die tijd.
Ik zal mijn moeder komende week eens even vragen of er nog foto's of krantenartikelen van die wandbreuk zijn.

Robert Mensink

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 11 sep 2009, 09:58

Dus toch! Je hoort er zo zelden meer van en ik dacht, ik ben de enige die dit nog weet. Die registraties zijn erg mooi, maar mooier is nog dat twee mensen alsnog levend zijn teruggevonden. Daar weegt geen Benedeni tegenop (hoewel, nu ik er over nadenk...)!

HJ

fossielbeginner

Bericht door fossielbeginner » 11 sep 2009, 15:14

hallo,
dat er nog 2 levende onder het puin vandaann zijn gekomen, dat is nog eens geluk.
maar fossielenzoeker zou ik de foto van de bevingsregistratie van die tijd mogen gebruiken. bij de spreekbeurd?

[Bewerkt door fossielbeginner op 11-09-2009 om 19:00 NL]

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 11 sep 2009, 18:25

Er moet nog ergens een filmpje zijn van een interview met een oude reddingswerker. De man doet hevig geemotioneerd zijn verhaal.
Erg roerend en pakkend om te zien.
Misschien dat je dat nog eens kunt opduikelen?

HJ

Fossielenzoeker
Contacteer:
Antw: Antw: gevraagd mooie foto's

Bericht door Fossielenzoeker » 11 sep 2009, 20:57

fossielbeginner schreef:
maar fossielenzoeker zou ik de foto van de bevingsregistratie van die tijd mogen gebruiken. bij de spreekbeurd?
Heb ik absoluut geen bezwaar tegen ;)
Veel plezier en succes ermee :D

Robert Mensink

fossielbeginner
Antw: Antw: gevraagd mooie foto's

Bericht door fossielbeginner » 13 sep 2009, 21:33

Henk Jan schreef:
Er moet nog ergens een filmpje zijn van een interview met een oude reddingswerker. De man doet hevig geemotioneerd zijn verhaal.
Erg roerend en pakkend om te zien.
Misschien dat je dat nog eens kunt opduikelen?
zal ik zeker gaan zoeken.
als ik hem heb gevonden zal ik het zeggen.

Gesloten