Striatie
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Striatie
Hallo Allemaal,
Misschien een domme beginnersvraag, maar zou iemand me kunnen uitleggen wat striatie is? Ik heb me rot gezocht op het forum en deze en andere sites maar ik kan niet echt een goede uitleg vinden....
Alvast bedankt!
Groeten,
Gerard
Misschien een domme beginnersvraag, maar zou iemand me kunnen uitleggen wat striatie is? Ik heb me rot gezocht op het forum en deze en andere sites maar ik kan niet echt een goede uitleg vinden....
Alvast bedankt!
Groeten,
Gerard
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Striatie
Hoi,
Weet niet of je deze context bedoelt, maar binnen de structurele geologie zijn striaties lineaire "groeven" op het breukvlak waaruit je de breukbeweging kan afleiden. Binnen de glaciologie kennen ze ook striaties, eigenlijk dezelfde dingen (soort groeven die de richting aangeven) maar dan veroorzaakt door keien die voortgesleept werden in de gletsjer.
Groet,
Tim
Weet niet of je deze context bedoelt, maar binnen de structurele geologie zijn striaties lineaire "groeven" op het breukvlak waaruit je de breukbeweging kan afleiden. Binnen de glaciologie kennen ze ook striaties, eigenlijk dezelfde dingen (soort groeven die de richting aangeven) maar dan veroorzaakt door keien die voortgesleept werden in de gletsjer.
Groet,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carcharoides
- Contacteer:
Sorry, ik doelde op striatie bij haaientanden. Wist niet dat deze term ook in geologie gebruikt wordt.
Ik zal duidelijker zijn. Ik lees regelmatig op het forum over dat tanden bij soort x behoren als ze veel striatie hebben zoals in dit topic: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9426
Excuses voor de verwarring.
Groeten,
Gerard
ps of begrijp ik goed dat striatie een moeilijk woord voor groeven ook in deze context is?
[Bewerkt door gverwey op 16-09-2009 om 19:51 NL]
Ik zal duidelijker zijn. Ik lees regelmatig op het forum over dat tanden bij soort x behoren als ze veel striatie hebben zoals in dit topic: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9426
Excuses voor de verwarring.
Groeten,
Gerard
ps of begrijp ik goed dat striatie een moeilijk woord voor groeven ook in deze context is?
[Bewerkt door gverwey op 16-09-2009 om 19:51 NL]
- Carcharoides
- Contacteer:
Ik denk het te begrijpen. Zal morgen wat foto's plaatsen voor de zekerheid.
Groeten,
Gerard
Groeten,
Gerard
Striae betekent strepen. Striatie dus streping. Sommige tanden vertonen dus striae, zijnde streepvormige ribbels.
Palaeohypotodus vertoont striae aan de basis.
Palaeohypotodus vertoont striae aan de basis.
- Carcharoides
- Contacteer:
Ja precies. Ik vermoede al zoiets na het eerste antwoord.
Bedankt voor de hulp!
Groeten,
Gerard
Bedankt voor de hulp!
Groeten,
Gerard
Zoals je ziet vind je hier werkelijk alle antwoorden op je vragen. Zelfs twee in twee minuten. Straf forum hé?