Fossiel ei van Beaglereis nu in Naturalis
Fossiel ei van Beaglereis nu in Naturalis
Persbericht van Naturalis:
Een 15 miljoen jaar oud fossiel ei, dat gevonden is tijdens de reis van de moderne Beagle, is tijdelijk te zien in de tentoonstelling Expeditie Darwin in Naturalis. Paleontologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en Naturalis ontdekten het ei op het Portugese eiland Selvagem Grande. Dit was een van de eerste stops op de route van de clipper Stad Amsterdam, die als Beagle de beroemde tocht van Charles Darwin opnieuw vaart, een televisieproject van de VPRO.
Fossiele eieren zijn erg zeldzaam omdat eieren zo kwetsbaar zijn. Omdat dit ei van binnen gevuld was met zand, heeft het de tand des tijds goed weten te doorstaan. Het ei werd gevonden in een fossiele strandlaag waarvan de ouderdom geschat wordt op 15 miljoen jaar. Nader onderzocht wordt onder meer welke soort vogel het ei gelegd heeft.
De zoektocht en de bijzondere vondst worden uitgezonden bij de VPRO op zondag 27 september op Nederland 2. Paleontologen Bert Boekschoten van de Vrije Universiteit in Amsterdam en Hanneke Meijer van Naturalis hebben hun vondst toegelicht bij De Wereld Draait Door op maandag 21 september. De vitrine is te zien tot en met 1 november.
Een 15 miljoen jaar oud fossiel ei, dat gevonden is tijdens de reis van de moderne Beagle, is tijdelijk te zien in de tentoonstelling Expeditie Darwin in Naturalis. Paleontologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en Naturalis ontdekten het ei op het Portugese eiland Selvagem Grande. Dit was een van de eerste stops op de route van de clipper Stad Amsterdam, die als Beagle de beroemde tocht van Charles Darwin opnieuw vaart, een televisieproject van de VPRO.
Fossiele eieren zijn erg zeldzaam omdat eieren zo kwetsbaar zijn. Omdat dit ei van binnen gevuld was met zand, heeft het de tand des tijds goed weten te doorstaan. Het ei werd gevonden in een fossiele strandlaag waarvan de ouderdom geschat wordt op 15 miljoen jaar. Nader onderzocht wordt onder meer welke soort vogel het ei gelegd heeft.
De zoektocht en de bijzondere vondst worden uitgezonden bij de VPRO op zondag 27 september op Nederland 2. Paleontologen Bert Boekschoten van de Vrije Universiteit in Amsterdam en Hanneke Meijer van Naturalis hebben hun vondst toegelicht bij De Wereld Draait Door op maandag 21 september. De vitrine is te zien tot en met 1 november.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Antw: Fossiel ei van Beaglereis nu in Naturalis
Wij waren toevallig in Naturalis afgelopen woensdag en mochten het Ei even in onze handen nemen (men kent ons nog niet zo goed, vandaar)! Vooral het Barbiepopemmertje waarin het Ei werd bewaard, vonden wij een Aanwinst voor Naturalis.
HJ
- Supergraver
Net ook gezien op tv 'de wereld draait door'.
Gr
Martijn
Gr
Martijn
Antw: Antw: Fossiel ei van Beaglereis nu in Naturalis
Hallo Henk jan,Henk Jan schreef:
Wij waren toevallig in Naturalis afgelopen woensdag
Ik was er ook woensdag van 15:00 tot 16:00. Ik heb u helaas niet gezien. Wel andere mensen gezien met prachtige vondsten van HVH.
---
Ik zal er a.s. Woensdag weer zijn om het laatste deel van het opzetten van de plateosaurus bij te wonen en natuurlijk even een glimp op te vangen van het ondertussen "beroemde ei". En misschien Hanneke weer even te zien als ze dan aanwezig is.
Ik heb trouwens ook net de aflevering van The Beagle gezien. Helaas kwam Hanneke weinig aan het woord, maar toch vond ik het weeral een interessante aflevering. Hopen dat het op DVD uitkomt!!
Groeten en alvast slaap lekker!
Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
En wij waren er van 14.30 tot 16.00 uur! Maar meestentijds op de kamer van dhr John de Vos. We liepen om 15.45 uur een kwartiertje door de expositieruimte om wat foto's van een Basilosaurusschedel te maken. Hopelijk zie ik U een andere keer of in H...n.
Het was deze keer een erg leuke uitzending door het Ei,
heer Boekschoten en ons aller Hanneke!
[Bewerkt door Henk Jan op 27-09-2009 om 23:04 NL]
Het was deze keer een erg leuke uitzending door het Ei,
heer Boekschoten en ons aller Hanneke!
[Bewerkt door Henk Jan op 27-09-2009 om 23:04 NL]
HJ
Voor iedereen die het zondag niet heeft kunnen zien, woensdag 30 sept (morgen dus) wordt het uitgezonden op canvas om 20u 40
http://multiblog.vrt.be/canvasprogramma ... more-3020/
http://multiblog.vrt.be/canvasprogramma ... more-3020/
Vandaag nog maar eens naar Naturalis gegaan. Natuurlijk even naar het ei gaan kijken. In het echt is hij echt zoooo mooi! Je ziet heel mooi het dunne eierschaaltje. Echt prachtig. Ik heb ook Hanneke nog even gezien, maar helaas niet met haar kunnen praten. Jammergenoeg heb ik ook geen foto's kunnen maken. Ik pak mijn camera, zet hem aan. Komt er opeens in het beeld te staan. Geen geheugenkaart aanwezig. LANG LEVE DE DIGITALE FOTOGRAFIE! Maarja, dat betekend alleen maar dat ik er nog eens heen moet!:)
Groeten,
Tim
Groeten,
Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
fortschreiten.
fortschreiten.
Antw: Fossiel ei van Beaglereis nu in Naturalis en vanavond op CANVAS 20h40
nog even reclame maken, het eitje komt vanavond op de Vlaamse televisie, op Canvas welliswaas, in de Beagle documentaire die om 20h40 als ik het goed heb van start gaat
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Ik ga zeker kijken, echt een super interessant programma. Het ei wordt in deze aflevering gevonden ofwat ?
Groetjes,
Juul
Groetjes,
Juul
Ik was vandaag ook even in Naturalis, en het is echt een mooi fossiel, prachtig bewaard gebleven! Dat zo'n teer eierschaaltje toch zo onbeschadigd is gebleven is echt ongelooflijk. Ik heb ook het barbie-emmertje gezien, dat is inderdaad een leuke aanwinst voor Naturalis! 
Groeten,
Bram.

Groeten,
Bram.