Cardiaster rutoti uit het Gulpens Krijt
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Cardiaster rutoti uit het Gulpens Krijt
Op de eerste foto zie je een blok vuursteen uit de Kalksteen van Lanaye, met daarin een grote zee-egel. Het betreft een Cardiaster rutoti. Hij zit voor een groot gedeelte in de grijszwarte vuursteen, maar het gedeelte dat er uit steekt is voorzien van schaal.
De tweede foto betreft eigenlijk hetzelfde; een blok vuursteen waarop je een halve C. rutoti ziet. Deze blok was veel groter en de halve rutoti die er uit stak was voorzien van de schaal. Daar ik het een lomp blok vond en reeds 10 jaar op een schap lag, wilde ik hem eigenlijk degraderen tot "tuiniet".
Die blok had ik al meerdere keren in mijn hand gehad en aan de onderzijde was nog een gedeelte van een rutoti te zien met schaal. Echter maar een klein stuk.
Ik was benieuwd of die misschien wel compleet zou kunnen zijn en ik moest toen denken aan een passage die ik gelezen had uit het Staringia 12 nummer van R. van der Ham e.a. Op blz. 15 zie je enkele foto's van blokken vuursteen waar zee-egels uitgezuurd zijn.
Nou is uitzuren nooit mijn ding geweest; ik heb er altijd huiverig tegenover gestaan. De schaal lost in ieder geval op. Maar het is wel de enigste mogelijkheid om de zee-egels uit dit soort vuursteen te halen.
Daar het stuk toch op de nominatie stond om in de tuin gelegd te worden, heb ik het toch geprobeerd.
Eerlijk gezegd viel het niet tegen. Op foto drie zie je rutoti aan de onderzijde nadat ik hem uitgezuurd had. Het verweerde stuk is datgene wat in de originele blok zichtbaar was. Op foto vier tenslotte zie je de bovenzijde.
Het is een forse zee-egel met een lengte van 11 cm en een breedte van 10 cm.
Het nadeel van deze werkwijze is dat telkens na even in het zuur gelegen te hebben de stukjes vuursteen weggekapt moeten worden. Je houdt dus geen afdruk over. Wel heb ik het geluk gehad dat bij de laatste slag de zee-egel kompleet loskwam, zodat aan de onderzijde van de blok op foto 2 nog een gedeelte van de afdruk bewaard is gebleven.
Aan de ene kant jeuken mijn handen om nu de blok op foto 11 ook onder handen te nemen, maar ik doe het waarschijnlijk niet om de volgende twee redenen:
Ten eerste is hier meer schaal zichtbaar en goed als vergelijkingsmateriaal met het tweede exemplaar.
Ten tweede is de zee-egel omdat er zoeveel schaal zichtbaar is veel meer verweerd en weggeerodeerd onder de schaal. Dus zal het niet zo'n mooi exemplaar worden.
[Bewerkt door Pachydiscus op 02-10-2009 om 11:20 NL]
Digger
Antw: Cardiaster rutoti uit het Gulpens Krijt
hoihoi,
erg mooi ding, hier droom ik al jaren van zulk een mooie rutoti
nu goed, ooit zal het me wel lukken, en kunnen de niet complete exemplaren weg
het uitzuren wordt door enkele mensen die vaak in het eluvium zoeken meer gedaan, het laat inderdaad toe de zee-egel vrij te leggen, en vaak zelfs met behoud van een deel van de afdruk
mvg stijn
erg mooi ding, hier droom ik al jaren van zulk een mooie rutoti
nu goed, ooit zal het me wel lukken, en kunnen de niet complete exemplaren weg
het uitzuren wordt door enkele mensen die vaak in het eluvium zoeken meer gedaan, het laat inderdaad toe de zee-egel vrij te leggen, en vaak zelfs met behoud van een deel van de afdruk
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Stijn, deze rutoti komt eigenlijk niet direct uit het eluvium. Want daarin is de schaal al opgelost. Deze is gevonden in situ in een van de groeve's bij Eben-Emael een tiental jaren geleden. Kalksteen van Lanaye boven de vuursteenlaag 16. Daar zitten de zee-egels meestal volledig in de grijs-zwarte voortseen en het gedeelte wat er uit steekt heeft dus wel schaal. Wat in het eluvium bijna niet het geval is.
Maar.....hoezo de niet complete exemplaren weg? Je verzamelt toch niet alleen museumexemplaren, toch ook fauna's e.d.....
[Bewerkt door Pachydiscus op 02-10-2009 om 17:03 NL]
Maar.....hoezo de niet complete exemplaren weg? Je verzamelt toch niet alleen museumexemplaren, toch ook fauna's e.d.....

[Bewerkt door Pachydiscus op 02-10-2009 om 17:03 NL]
Digger
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Mooi exemplaar Ger en mooi resultaat. Gefeliciteerd.
Groet
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 309 times
- Contacteer:
Zo krijg je af en toe nog verrassingen uit het verleden Ger! Mooie vondst.
To share or not to share, that's the question!
@ger
ik wist dat ik erop reactie zou krijgen
nee natuurlijk niet alleen museum exemplaren, heb je m'n ammo's uit die regio al is gezien? bits and pieces
cheerS
ik wist dat ik erop reactie zou krijgen

nee natuurlijk niet alleen museum exemplaren, heb je m'n ammo's uit die regio al is gezien? bits and pieces
cheerS
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996