Fossiel of recent, hoe te bepalen?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
adreline
Fossiel of recent, hoe te bepalen?

Bericht door adreline » 26 okt 2009, 21:55

Tijdens het zoeken op voornamelijk de Kaloot kom ik nog al eens iets tegen wat verkleurd is door de blauwe klei, en ik vraag me af hoe ik te weten kom of ik ook echt met een fossiel te maken heb?
Ben inmiddels al tegengekomen dat bij botfragmenten een hoog, helder geluid klinkt als je deze tegen bijvoorbeeld je ring aantikt. Nu is dat soms, bij kleinere botjes, niet altijd even duidelijk.
Ik las ook ergens iets over een vlamproef, maar wat houdt dit in en hoe voer ik die uit?
Als er meer manieren zijn die een 'leek' toe kan passen, hoor ik daar heel graag van!

Alvast bedankt,

Groet,

Eline en Adriaan

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Fossiel of recent, hoe te bepalen?

Bericht door Elbert » 27 okt 2009, 09:49

Hoi Eline en Adriaan,
de"vlamproef"houdt in dat je een stukje bot zodanig verhit dat organische restanten gaan verbranden.
Er onstaat dan een geur die je ook vast wel eens bij de tandarts hebt geroken als die serieus aan het boren is; een hele vieze branderige geur...
Als het bot daarintegen fossiel, dus gemineraliseerd is, dan zal bij verhitting niets te ruiken zijn, mits het bot wel schoon is.
Eenvoudigste werkwijze is om, met een aansteker, een vlammetje onder het uiteinde van het bot te houden gedurende een vijftiental seconden waardoor het de kans krijgt om goed heet te worden.
Alternatief is om een lepel met daarin wat botschraapsel te verhitten gedurende 30 a40 seconden. Ook dat zal je zonneklaar maken of het bot recent is of fossiel.
Natuurlijk is er wel een uitzondering op de regel; als een bot al heel oud is, paar duizend jaar, dan zal het aanzienlijk minder geur opleveren dan een heel recent bot.
Als je echt moeite moet doen om iets te ruiken, kun je er van uit gaan dat het in ieder geval een flink oud bot is.
Tenzij je snotverkouden bent natuurlijk...
Ik kan je aanraden om het gewoon eens te proberen met een botje waarvan je zeker weet dat het recent is, dan weet je wat je zoekt. Doe daarna hetzelfde met bv. een haaietandfragment uit Hoe... en je weet er alles van.
Succes!
groeten, Bert

Elbert

Gesloten