Fossielweek voorjaar 2010

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Fossielweek voorjaar 2010

Bericht door webmaster » 27 okt 2009, 16:04

De fossielexcursie naar Denemarken vorige week was een erg geslaagd experiment! Voor het eerst zijn we met een groep enthousiastelingen een week weg geweest. Eerder beperkten de excursies zich tot een weekend.

Tijdens de excursie in Denemarken is er meteen al gesproken over een vervolg. Door een week weg te gaan komen veel meer bestemmingen binnen bereik dan wanneer we alleen een weekend weggaan.

Er zijn al verschillende opties de revue gepasseerd. Onder andere zijn genoemd de omgeving Solnhofen in Zuid Duitsland, en ook Zuid Engeland. Vooral dat laatste zou in het voorjaar de perfecte bestemming zijn. Na de winterstormen is er natuurlijk het nodige bloot komen te liggen. En de Engelse zuidkust biedt ontsluitingen in het Pleistoceen/Eoceen, Krijt en Jura. Meerdere geologische vereningingen hebben hier trouwens al eens excursies heen georganiseerd.

Nu is het voorjaar natuurlijk nog een eind weg, maar het liefste plan ik zo'n excursie wat ruimer vantevoren zodat iedereen daarmee rekening kan houden. Eerst maar eens onderzoeken of het een haalbaar idee is. Natuurlijk kunnen er naast de fossielweek uiteraard ook één of meerdere fossielweekeinden georganiseerd worden, bijvoorbeeld naar Hannover ;) wat al bijna een traditie begint te worden.

Wat zou voor Vlaanderen en Nederland de beste periode zijn om in het voorjaar een week fossielen te gaan zoeken? Zijn er forumleden die enthousiast zijn over een excursie naar Zuid Engeland? Of is er zelfs al iemand die kennis van de situatie ter plaatse heeft en misschien mee wil helpen met organiseren?

In ieder geval, er is nog tijd genoeg om alle opties te overdenken.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Fossielweek voorjaar 2010

Bericht door Erik-B » 27 okt 2009, 16:29

Ik zou een week in de omgeving van Nürnberg intressant vinden. Sengenthal, Crailsheim, Holzmaden, Solnhofen, Buttenheim,Lauterhofen etc, etc. Het wemelt daar van de intressante groeves

rickiee

Bericht door rickiee » 27 okt 2009, 17:24

als het dichtbij moet kan je net zo goed het antwerpse nemen daar in de buurt in camping zoeken.
maar mij lijkt de eifel in duitseland ook wel leuk.
of yorkshire in the U.K.

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Fossielweek voorjaar 2010

Bericht door Gerrit-Jan » 27 okt 2009, 17:30

Erik-B schreef:
Ik zou een week in de omgeving van Nürnberg intressant vinden. Sengenthal, Crailsheim, Holzmaden, Solnhofen, Buttenheim,Lauterhofen etc, etc. Het wemelt daar van de intressante groeves

Lijkt me zeer interessant. Misschien dat Sönke van Steinkern hierin nog in kan bemiddelen!!

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

romi113

Bericht door romi113 » 27 okt 2009, 18:02

Hoi Herman,

Leuk idee om bijv. naar Engeland te gaan in het voorjaar.

Wat betreft de periode zou voor ons het beste uitkomen tussen 30 april en 16 mei.

Beide opties klinken ons goed in de oren.

groetjes Robert en Mirjam

Groningse afdeling van de Brabantse Bende

mvnoort

Bericht door mvnoort » 27 okt 2009, 18:28

Leuk idee! De omgeving van Nürnberg ken ik; heb daar meerdere groeves bezocht. Ik moet daar wel bijzeggen dat Arend (de Hannover-gangers 2009 kennen hem) op een zeker moment stelde "Papa, ik vind er niets aan hier, ik hoef alleen maar ammonieten op te rapen". De betreffende groeve hebben wij met twee volle pamper-dozen verlaten.

Solnhofen heeft ons niet geleverd waar wij op hoopten. Zie http://www.fossiel.net/forums/verzameli ... eling=1376

Zuid-Engeland heeft mijn voorkeur, ik denk dat ik dan de rest van het gezin ook kan porren om mee te gaan.

Groet, Martin

[Bewerkt door mvnoort op 27-10-2009 om 18:31 NL]

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 635 times

Bericht door Spongebob » 27 okt 2009, 20:09

romi113 schreef:

Wat betreft de periode zou voor ons het beste uitkomen tussen 30 april en 16 mei.
Volgend jaar van Koninginnedag tot en met 16 mei heb ik (ook) vrij en ik ben van plan om die dagen te benutten voor een zoektocht op GOTLAND.

Time fades away (Neil Young)

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 27 okt 2009, 20:14

Om even aan de Vlaamse jeugd te denken:
Verlofdagen zijn van 13 t/m 21 februari en van 3 tot 18 april.
De verlof voor de volwassenen is dezelfde data denk ik, dus deze data gelden zowel voor de jonge als de oude deligatie van Vlaanderen.

Met deze verlofdata mag zeker rekening gehouden worden!

Groetjes,

Gunther

mvnoort
Antw: Antw: Fossielweek voorjaar 2010

Bericht door mvnoort » 27 okt 2009, 20:33

mineraal0 schreef:
Om even aan de Vlaamse jeugd te denken:
Verlofdagen zijn van 13 t/m 21 februari en van 3 tot 18 april.
De verlof voor de volwassenen is dezelfde data denk ik, dus deze data gelden zowel voor de jonge als de oude deligatie van Vlaanderen.

Met deze verlofdata mag zeker rekening gehouden worden!

Groetjes,

Gunther
Beste Gunther en organisatie,

Als we alle vakanties in beschouwing willen nemen dan wordt dit een fijne puzzel. De Nederlandse "Mei"vakantie is voor heel Nederland gelijk: 30 april t/m 9 mei. Dus niet in lijn met onze Vlaamse buren. Volgens mij zijn ook de voorjaarsvakanties totaal verschillend.

Hoe dit op te lossen? Speelt deze vraag überhaupt (wie wil kinderen mee nemen?).

Groet, Martin

Gesloten