back from hannover
Antw: back from hannover
Beste mensen,
Ik heb het prima naar mijn zin gehad in Hannover, goed georganiseerd en zeker een keer voor herhaling vatbaar. Nu ben ik thuis aan het prepareren geslagen. Dat valt nog niet mee. Martin, verwacht niet teveel van de Dremel. De slijtageslag met verschillende opzetstukken is ook op de laagste toeren behoorlijk (en de trillingen kunnen ook schade aanrichten). Voor de zee-egels/appels, belemnieten en enkele stukjes spons bleek schoonmaakazijn bij mij redelijk te werken. Voor een bivalve heb ik kleine stukjes ijzerschuurspons gebruikt, en dan maar wrijven waar nog kalk zit. Ben nog lang niet klaar met het restant aan fossielen, maar laat tzt nog wel een foto van mijn 'topstukken' achter.
Groet,
Tobias
Ik heb het prima naar mijn zin gehad in Hannover, goed georganiseerd en zeker een keer voor herhaling vatbaar. Nu ben ik thuis aan het prepareren geslagen. Dat valt nog niet mee. Martin, verwacht niet teveel van de Dremel. De slijtageslag met verschillende opzetstukken is ook op de laagste toeren behoorlijk (en de trillingen kunnen ook schade aanrichten). Voor de zee-egels/appels, belemnieten en enkele stukjes spons bleek schoonmaakazijn bij mij redelijk te werken. Voor een bivalve heb ik kleine stukjes ijzerschuurspons gebruikt, en dan maar wrijven waar nog kalk zit. Ben nog lang niet klaar met het restant aan fossielen, maar laat tzt nog wel een foto van mijn 'topstukken' achter.
Groet,
Tobias
Tobias Praamstra
Antw: Antw: back from hannover
Dank Tobias voor de tip.tobias schreef:
Voor de zee-egels/appels, belemnieten en enkele stukjes spons bleek schoonmaakazijn bij mij redelijk te werken. Tobias
Arend (9) en Floris (6) hebben zich helemaal gestort op schoonmaakazijn. Mooie bubbels geeft het. Ik heb nog even een flesje zoutzuur (0,01M) uit de kast getrokken; dat gaat pas bruisen! Onze resultaten verwacht ik binnen enkele weken te gaan publiceren.
Groet, Martin
- Galeocerdo
Antw: Antw: Antw: back from hannover
Schoonmaakazijn en zoutzuur. Dat zijn zware middelen voor het prepareren van fossielen. Het bruist inderdaad mooi. En wat er bruist is niet alleen de kalkmatrix maar ook het fossiel zelf. Met name voor zee-egels is deze wijze van prepareren desastreus voor fijn structuur.mvnoort schreef:Dank Tobias voor de tip.tobias schreef:
Voor de zee-egels/appels, belemnieten en enkele stukjes spons bleek schoonmaakazijn bij mij redelijk te werken. Tobias
Arend (9) en Floris (6) hebben zich helemaal gestort op schoonmaakazijn. Mooie bubbels geeft het. Ik heb nog even een flesje zoutzuur (0,01M) uit de kast getrokken; dat gaat pas bruisen! Onze resultaten verwacht ik binnen enkele weken te gaan publiceren.
Groet, Martin
Ik geef de voorkeur aan een borsteltje met water. Dat is in de meeste gevallen voldoende voor Hannovermateriaal. Als ik materiaal uit Hannover chemisch prepareer, maak ik gebruik van kaliumhydroxyde. Over deze manier van prepareren is wel wat te vinden op het forum.
Gr. Taco
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Taco heeft gelijk. GEEN zoutzuur gebruiken bij zee-egels! De schaal is eerder weg, dan de matrix.
(.......hoewel, ik heb wel eens zoutzuur gebruikt bij zee-egels in vuursteen. Maar dan kies je er voor om het fossiel los te krijgen of een lelijke schaal weg te etsen http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6519#60252).
Een mix van water met schoonmaakazijn bij sponsfragmenten kan wel interessante informatie m.b.t. het sponsskelet geven.
V.w.b. de egels van Hannover: Eerst met een scherp afbreekmesje het teveel aan kalksteen wegsnijden en dan gebruik ik een zachte MESSINGborstel (die van de Praxis zijn te hard!). Voorzichtig borstelen en naderhand de vervelende messingaanslag met een beetje schuurmiddel wegwrijven.
Vantevoren inweken in water is aan te bevelen.
[Bewerkt door Spongebob op 29-10-2009 om 22:58 NL]
(.......hoewel, ik heb wel eens zoutzuur gebruikt bij zee-egels in vuursteen. Maar dan kies je er voor om het fossiel los te krijgen of een lelijke schaal weg te etsen http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6519#60252).
Een mix van water met schoonmaakazijn bij sponsfragmenten kan wel interessante informatie m.b.t. het sponsskelet geven.
V.w.b. de egels van Hannover: Eerst met een scherp afbreekmesje het teveel aan kalksteen wegsnijden en dan gebruik ik een zachte MESSINGborstel (die van de Praxis zijn te hard!). Voorzichtig borstelen en naderhand de vervelende messingaanslag met een beetje schuurmiddel wegwrijven.
Vantevoren inweken in water is aan te bevelen.
[Bewerkt door Spongebob op 29-10-2009 om 22:58 NL]
Time fades away (Neil Young)
Ik heb ook goede berichten gehoord over Rewoqaut. Het fossiel moet hier bijna vrij geprepareerd, in onder gedompeld worden.Hoelang het duurt om de aanslag te verwijderen weet ik niet. Verder weet ik dat het chemisch is en milieubelastend.Dus zeker inleveren bij chemisch afval na gebruik Zie link> http://www.fsb-shop.com/assets/s2dmain. ... index.html
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Is Rewoquat niet een middel om het fossiel te conserveren/beschermen? Over het algemeen houd ik er niet van om fossielen in te smeren met bepaalde middeltjes als dat niet direct noodzakelijk is.
Time fades away (Neil Young)
Het schijnt dat je er chemisch mee kan reinigen.Wat de werking is over langere tijd is nog niet bekend. Misschien dat ik een paar minder zeldzame egels behandel.Lijkt me ook niks als ze na 25 jaar toch nog uit elkaar vallen. De zeldzame doe ik wel op de normale manierSpongebob schreef:
Is Rewoquat niet een middel om het fossiel te conserveren/beschermen? Over het algemeen houd ik er niet van om fossielen in te smeren met bepaalde middeltjes als dat niet direct noodzakelijk is.
Antw: back from hannover @martin
Hoi Martin,
Ik was benieuwd of je ook al wat verder was met de stukjes 'gestreept steen' die we hebben gevonden... Waarschijnlijk niet fossiel, maar ik was toch benieuwd.
Leuke foto trouwens van jou en Arend.
groet,
Jeroen
Ik was benieuwd of je ook al wat verder was met de stukjes 'gestreept steen' die we hebben gevonden... Waarschijnlijk niet fossiel, maar ik was toch benieuwd.
groet,
Jeroen
Heren, de zoutzuur-oplossing wordt echt niet gebruikt voor het prepareren van fossielen. Het wordt educafief gebruikt als middel om aan te tonen dat er een chemische reactie plaatsvindt waarbij CO2 vrijkomt.Spongebob schreef:
Taco heeft gelijk. GEEN zoutzuur gebruiken bij zee-egels! De schaal is eerder weg, dan de matrix.
Maar jullie tips om zee-egels verder te prepareren neem ik in dank af! Ik ga verder met mijn huiswerk.
Groet, Martin
Antw: Antw: back from hannover @martin
Hoi Jeroen,jeroenbos schreef:
Hoi Martin,
groet,
Jeroen
Wat bedoel je met "die stukjes gestreept steen"? Toch niet die ene die ik aanzie voor een bijna complete spons hoop ik!?
Groet van vertwijfelde Martin