Fossiel Schildpadei

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Maarten
Fossiel Schildpadei

Bericht door Maarten » 06 jul 2005, 18:37

In mijn verzameling heb ik een fossiel schildpadei (zie voor foto mijn verzameling). Het is van Stylemus nebrascaensis, oligoceen, 32 myo, Converse County Wyoming (Badlands, White River). Voor zover ik weet is dit de enige plaats in de wereld waar soms fossiele schildpadeieren worden gevonden. Buiten het ei dat ik in mijn bezit heb heb ik er nooit eentje te koop gezien of in collecties aangetroffen. Weet iemand hier iets van? Er is op dit forum iemand intensief bezig met schildpadden dus weet weet!

Vast bedankt, Maarten

[Bewerkt door Maarten op 06-07-2005 om 17:37 NL]

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

The Stone
Contacteer:
Antw: Fossiel Schildpadei

Bericht door The Stone » 07 jul 2005, 09:15

Hoi Maarten,

Zover ik weet worden er ook elders fossiele Schildpad eieren gevonden.
Ik heb ze meer gezien (ooit bij Henskens) deze kwamen volgens mij ergens uit Zuid-oost Azie.

Maar inderdaad ze zijn niet algemeen!

Groeten..........

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Hanneke
Contacteer:

Bericht door Hanneke » 07 jul 2005, 09:43

Hoi Maarten
Eric Mulder van Natura Docet te Denekamp houdt zich bezig met schildpadden, misschien kan hij je meer vertellen. Zijn emailadres is eric292@gmx.net

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Maarten
Antw: Antw: Fossiel Schildpadei

Bericht door Maarten » 07 jul 2005, 09:51

Hanneke schreef:
Hoi Maarten
Eric Mulder van Natura Docet te Denekamp houdt zich bezig met schildpadden, misschien kan hij je meer vertellen. Zijn emailadres is eric292@gmx.net
Zowel Harold als Hanneke bedankt. Ik ga zeker kontakt met Eric opnemen.

Maarten

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Peter F.

Bericht door Peter F. » 18 jul 2005, 16:14

Deze eieren zijn van de schildpad Stylemys nebrascensis (dus geen Stylemus!). Dit was een grote landschildpad die tegenwoordig is uitgestorven, maar in de Oligocene Brule Formation (o.a. Nebraska, Wyoming en South Dakota) is het een algemeen fossiel. Ook hun eieren worden toch wel regelmatig gevonden en ze worden ook regelmatig te koop aangeboden, evenals fossiele pantsers.

Schildpadeieren zijn inderdaad veel zeldzamer dan bijvoorbeeld dinoeieren. Schildpadeieren zijn rond en hebben een zachte, leerachtige schaal. Dinoeieren hebben, net als vogeleieren een kalkschaal die natuurlijk veel meer kans heeft om fossiel te worden.

Groeten, Peter

Tyrant

Bericht door Tyrant » 18 jul 2005, 17:08

Gaaf dat je zoiets in je bezit hebt!

\"Steentjes!\"
:)

Gesloten