Teutonia: mijn spons, hoe verder?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
mvnoort
Teutonia: mijn spons, hoe verder?

Bericht door mvnoort » 02 nov 2009, 14:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er sponzenkenners die mij willen en kunnen helpen?

Bijgaande foto’s zijn van de spons die ik in oktober ‘09 heb gevonden in Teutonia. De totale lengte is ongeveer 30 centimeter. Ik vind vooral de delen die ik stengel noem (wat is de echte naam?) erg fraai!

Mijn vragen zijn:

1. Wat moet ik aan met die dikke kop (naam?), ik herken alleen een vorm maar geen enkele structuur op het oppervlak. Moet die er zijn? Waarmee kan ik dan het beste verder prepareren?

2. Kan ik deze delen zomaar aan elkaar lijmen met houtlijm (zoals ik ergens op dit forum heb gelezen);

3. Is dit al wel het moment om tot verlijming over te gaan (om moet er meer te halen zijn, lees: moet ik verder prepareren.

4. Is er iets zinnigs te zeggen over de wetenschappelijke naam? Ik lees in de sponsenrubriek dat Ragadinia/rhagadinia een algemene spons is uit de groeve Teutonia bij Hannover.

Dank alvast! Martin

[Bewerkt door mvnoort op 02-11-2009 om 14:33 NL]

Erik-B
Been thanked: 1 time
Antw: Teutonia: mijn spons, hoe verder?

Bericht door Erik-B » 02 nov 2009, 15:49

Hoi Martin,
Ik zou eerst alle delen, met een goede 2 componenten lijm aan elkaar lijmen.Bij de Bodemschat in Hengelo b.v. , hebben ze wel goed lijmsoorten voor dit soort gesteente >http://www.bodemschat.nl/shop/index.php?cPath=1_107
. De preparatie: Ik zou het op Tom,s( Spongebob) zijn manier doen of iemand opzoeken die met een compressor met fijnstof prepareerd. Dit is de beste manier. Om de wetenschappelijke naam te achterhalen, zou ik gewoon een foto naar Ralf Krupp van > http://www.cretaceous.de/ sturen. Veel succes.Het is een prachtige spons. Als ik foto,s bekijk zou het Homalodora tuberosa kunnen zijn. Maar ik ben maar een leek ;)

[Bewerkt door Erik-B op 02-11-2009 om 15:53 NL]

[Bewerkt door Erik-B op 02-11-2009 om 15:54 NL]

[Bewerkt door Erik-B op 02-11-2009 om 16:09 NL]

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 03 nov 2009, 08:19

Hoi Martin,

Voor wat betreft de determinatie: (eerste) zonder zicht op het kanaalsysteem en skelet valt er in dit geval geen zinnig woord over te zeggen.

Eerste stap zou zicht zien te krijgen op het skelet. Onder de microscoop dus... Dan weten we in welke groep we het moeten vinden.

Zie voor het skelet van Homoladora Homalodoriana sp. Grondboor en Hamer 2005, nr.1, p.4-6. Gelet op het feit dat ik een deklaag meen te zien denk ik eerder in de richting van een triaxone spons. Dat is waar te nemen door kleine 'ankernaaldje' die je dan door de microscoop kunt waarnemen.

groet,

Jeroen

mvnoort
Antw: Antw: Teutonia: mijn spons, hoe verder? @Jeroen Bos

Bericht door mvnoort » 03 nov 2009, 14:51

jeroenbos schreef:
Onder de microscoop dus... Dan weten we in welke groep we het moeten vinden.

Zie voor het skelet van Homoladora Homalodoriana sp. Grondboor en Hamer 2005, nr.1, p.4-6.
Hoi Jeroen, ik durf het bijna niet te vragen maar kun je mij helpen aan het betreffende artikel? Een mciroscoop heb ik. Groet, Martin

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 03 nov 2009, 15:58

Je hebt mail.

gr

Jeroen

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 03 nov 2009, 18:06

@ Jeroen
Zou je zo vriendelijk willen zijn mij het artikel ook toe te willen zenden?
Alvast bedankt,

Robert Mensink

Spongebob
Has thanked: 420 times
Been thanked: 638 times
Antw: Teutonia: mijn spons, hoe verder? @@@

Bericht door Spongebob » 03 nov 2009, 22:16

@ Martin : Ragadinia mag dan veelvuldig voorkomen in Hannover, maar is een heel andere spons (trechtervormig) dan de jouwe.
Ik zou zeggen, leg de spons een nachtje in water, koop een messingborstel bij de Gamma (goede hardheid i.t.t. die van de Praxis) en rossen maar. Langzaamaan komt het skelet tevoorschijn. Wel op tijd stoppen ;)
Eventueel nog even in de (verdunde)schoonmaakazijn en dan onder de microscoop.

@ Erik : Ik zie geen enkele aanleiding om aan Homalodora te denken.

@ Jeroen : Ik zet mijn geld op een rhizomorine spons (Jereica?), maar zonder expertise mag ik dat enkel op basis van een foto eigenlijk niet doen.....

@ Robert, jij bent toch lid van het NGV ?

Time fades away (Neil Young)

René en Marchien
Antw: Antw: Teutonia: mijn spons, hoe verder?

Bericht door René en Marchien » 03 nov 2009, 22:34

jeroenbos schreef:
Zie voor het skelet van Homoladora Homalodoriana sp. Grondboor en Hamer 2005, nr.1, p.4-6.

http://www.geologischevereniging.nl/pub ... caties.htm

waar te lezen is:
Uitgaven van Grondboor & Hamer tot en met 2005 zijn uitverkocht.
Dit topic volgend kwam er ook een groot vraagteken bij ons of van iedereen, die hier zijn best doet om een beetje thuis te raken in de fossielen, wordt verwacht dat ze al lid van de NGV zijn en de grondboor/hamer al van kindsafaan lezen?

Aangezien die uitgave 1 van het jaar 2005 niet meer te verkrijgen is, hier nog een stel dat in spanning wacht op het artikel Jeroen. ;)

We zijn benieuwd wat er straks zichtbaar wordt Martin..succes. We zitten hier zelf ook met zo een knobbel dus zijn blij met de bruikbare tips in dit topic. Thanks.

Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.

mvnoort
Antw: Antw: Teutonia: mijn spons, hoe verder? @@@

Bericht door mvnoort » 04 nov 2009, 10:41

Spongebob schreef:
... koop een messingborstel bij de Gamma en rossen maar.
Zo gaat het gebeuren. Ik hou jullie op de hoogte. Gr. Martin

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: Teutonia: mijn spons, hoe verder? @@@

Bericht door Fossielenzoeker » 04 nov 2009, 20:01

Spongebob schreef:
@ Robert, jij bent toch lid van het NGV ?
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik was er alleen van uitgegaan dat Jeroen het artikel digitaal had ipv op papier, en daar heb ik wel belangstelling voor.

@Jeroen: Heb je het artikel niet digitaal dan hoef je het me niet op te sturen. Excuses als ik het verkeerd begrepen heb.

Robert Mensink

Gesloten