Schiermonnikoog in herfstvakantie
Schiermonnikoog in herfstvakantie

Op 19 oktober was ik op Schiermonnikoog met mijn zusje en de kids. Daar was een heel massagraf op de vloedlijn. Van die mesheften(foto1) heb ik dit op Schier en Terschelling wel vaker gezien, maar zoveel zeeklitten, zeesterren, krabben en zeeanemonen hadden we op Schiermonnikoog nog nooit op de vloedlijn bij elkaar gezien.
En we zijn hier vroeger vaak geweest, we hebben hier zelfs allebei jarenlang(+/-7jaar) gewerkt ongeveer 20 jaar geleden. Zou dit kunnen komen door die boot met sleepnet? Die kan ik me zo dicht onder de kust niet herinneren:(
Op foto 6 staat een helmkrab.
Ook had ik hier nog nooit fossielen gevonden en nu 2 vissenwerveltjes en een wervel van ws een zeehond.
Recente zeehonden kwamen toen we hier werkten ook niet veel voor maar nu zie je ze bijna elke keer als je er komt:)
gr
pearl:)
[Bewerkt door pearl op 10-11-2009 om 16:22 NL]
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Schiermonnikoog in herfstvakantie
Leuke foto's Pearl,
ik ben ook al eens op Terschelling geweest maar zoveel zee egel skeletten heb ik er nog nooit gezien.
Schattig die zee honden. Leuk als je ze van zo dicht bij kan bewonderen.
Groet
ik ben ook al eens op Terschelling geweest maar zoveel zee egel skeletten heb ik er nog nooit gezien.
Schattig die zee honden. Leuk als je ze van zo dicht bij kan bewonderen.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Met een aantal fanatieke kids is het in het begin rennen naar elke zee-egel, maar als er dan ineens zoveel liggen......tot het oog reikt......
gr
Zoveel zee-egels, zeesterren, mesheften, .. komt enkel door de hevige wind van een paar dagen ervoor.
De boot sleept op garnalen, daar zijn er aan onze kust deze maand uitzonderlijk veel van te vangen. Deze vist heel dicht op de kust, en daar leven dergelijke massa egels/zeesterren niet.
De boot sleept op garnalen, daar zijn er aan onze kust deze maand uitzonderlijk veel van te vangen. Deze vist heel dicht op de kust, en daar leven dergelijke massa egels/zeesterren niet.
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Even een weetje.
De zee-egels zijn skeletten van de zeeklit. Dit is een harig zee-egeltje die massaal op de zeebodem voorkomt, soms wel 20 dieren per vierkante meter.
http://www.natuurinformatie.nl/ecomare. ... 01833.html
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?s ... ids&id=158
mvg Arno
De zee-egels zijn skeletten van de zeeklit. Dit is een harig zee-egeltje die massaal op de zeebodem voorkomt, soms wel 20 dieren per vierkante meter.
http://www.natuurinformatie.nl/ecomare. ... 01833.html
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?s ... ids&id=158
mvg Arno
*wou maar even meegeven dat die boot vist op een 3 tot 4m diepte => met springtij is het daar 1-2m diep en ik vermoed dat die egels toch wel even dieper leven - al is het maar omdat daar morgen weer een kor en overmorgen weer, enz een kor voorbijkomt ..*
[Bewerkt door fitch op 10-11-2009 om 18:39 NL]
[Bewerkt door fitch op 10-11-2009 om 18:39 NL]
do faillures
do faillures
Dit is mij allemaal bekend over zeeklitten, zoals ik al aangaf was het niet de eerste keer dat ik op Schier was en vroeger waaide het echt ook wel is, en als je dan jarenlang vrijwel dagelijks op strand bent en dit nog nooit hebt gezien....
En op die tweede link van Arno stond onderaan:
Nederlandse vissers noemen de zeeklit ook wel koeten-ei. Ze hebben een enorme hekel aan dit dier. In de wat noordelijker gelegen visgebieden zoals de Oestergronden kan een bodemvisnet (boomkor bijvoorbeeld) geheel gevuld met zeeklitten boven water komen, zo dicht opeengepakt leven ze soms op de bodem. Het is duidelijk dat de visser die dit overkomt daar niet blij mee zal zijn.
Dus Fitch worden ze wel degelijk opgevist:(
gr
En op die tweede link van Arno stond onderaan:
Nederlandse vissers noemen de zeeklit ook wel koeten-ei. Ze hebben een enorme hekel aan dit dier. In de wat noordelijker gelegen visgebieden zoals de Oestergronden kan een bodemvisnet (boomkor bijvoorbeeld) geheel gevuld met zeeklitten boven water komen, zo dicht opeengepakt leven ze soms op de bodem. Het is duidelijk dat de visser die dit overkomt daar niet blij mee zal zijn.
Dus Fitch worden ze wel degelijk opgevist:(
gr
Hai Pearl
Yups, zonder twijfel worden ze opgevist. Opgevist klinkt eigelijk te mooi - beter zou 'opgekapot' zijn => die boomkorren scheuren met een hele reeks zware ketens en dan met een zwaar net over de bodem, zodat na het passeren van zo'n net - het zand tot 30-40cm diep wordt opgewoeld.
Zo is alle bodemleven aan onze Belgische, Nederlandse,... kust wsl nog maar 10-15% van wat het oorspronkelijk was. Schelpen, egels, kleine visjes of schaaldieren, ... hebben nog wel aangroei en vaste populaties - maar het zal dieper dan de eerste paar honderd meters van onze stranden zijn...
Yups, zonder twijfel worden ze opgevist. Opgevist klinkt eigelijk te mooi - beter zou 'opgekapot' zijn => die boomkorren scheuren met een hele reeks zware ketens en dan met een zwaar net over de bodem, zodat na het passeren van zo'n net - het zand tot 30-40cm diep wordt opgewoeld.
Zo is alle bodemleven aan onze Belgische, Nederlandse,... kust wsl nog maar 10-15% van wat het oorspronkelijk was. Schelpen, egels, kleine visjes of schaaldieren, ... hebben nog wel aangroei en vaste populaties - maar het zal dieper dan de eerste paar honderd meters van onze stranden zijn...
do faillures
do faillures
Hallo Pearl
Misschien is het leuk om contact op te nemen met het schelpenmuseum ter plaatse.
Daar kun je bijzondere vondsten melden.
http://www.schelpenmuseum.nl/
Zij zullen ongetwijfeld geinteresseerd zijn in je foto's en vondsten, en wellicht een verklaring hebben voor die enorme hoeveelheid aangespoeld bodemleven.
(vooral het kopje 'Actueel' op de site is interessant, hier ook een paar fossielen te zien die daar aanspoelen)
mvg Arno
Misschien is het leuk om contact op te nemen met het schelpenmuseum ter plaatse.
Daar kun je bijzondere vondsten melden.
http://www.schelpenmuseum.nl/
Zij zullen ongetwijfeld geinteresseerd zijn in je foto's en vondsten, en wellicht een verklaring hebben voor die enorme hoeveelheid aangespoeld bodemleven.
(vooral het kopje 'Actueel' op de site is interessant, hier ook een paar fossielen te zien die daar aanspoelen)
mvg Arno
Hoi Pearl
Toevallig heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt op het strand van IJmuiden, ongeveer 2 maanden geleden.
Hele velden met zeeklitten terwijl ik er in de loop van mijn hele leven in IJmuiden
(54 jaar) slechts enkele heb gevonden.
Groeten Rob
Toevallig heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt op het strand van IJmuiden, ongeveer 2 maanden geleden.
Hele velden met zeeklitten terwijl ik er in de loop van mijn hele leven in IJmuiden
(54 jaar) slechts enkele heb gevonden.
Groeten Rob
I love nature from the past, present and future.