Schiermonnikoog in herfstvakantie

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Casper
Contacteer:
Antw: Schiermonnikoog in herfstvakantie

Bericht door Casper » 11 nov 2009, 22:21

Overigens hoeven de werveltjes niet fossiel te zijn. Bij zuurstofarme omstandigheden kunnen dergelijke kleine (poreuze) botjes snel verkleuren. Mogelijk zijn ze subrecent. Dit denk ik omdat in het noorden een dikke laag holocene rivierafzettingen ligt (hoe dat precies zit weet ik niet meer zo, mijn boeken liggen aan de andere kant van het land). De zeehondenwervel is mogelijk ook (sub)recent, in elk geval holoceen.

Hopelijk helpt dit je,

Casper

P.S.: Het is wel een prachtig stel foto's!!

Post mortem we sort 'em!

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 12 nov 2009, 12:08

@GJ Die zee-egels heb ik gewoon in een plasticzak gedaan en meegenomen naar huis bovenin de rugzak, waren allemaal nog heel, je moet er nooit iets bij instoppen dat zwaarder en sterker is, zal wel jarenlange ervaring zijn:D Meestal heb ik voor die tere dingen een plastic bakje bij me en dan blijven ze zeker heel. Volgieten met gips zou ik alleen maar doen om het op school neer te leggen, anders vind ik dat zonde.
Bij het schoonmaken van de zeeklitten ontekte ik dat er nog organisch zeeklitmateriaal in vast zat(had ik ook nog nooit eerder gehad), ze waren dus net dood en stonken behoorlijk:)

@Casper, die vissenwerveltjes zien er net zo uit als de werveltjes van de kaloot en ze zijn mooi versteend. De grote wervel heb ik geen idee. Ziet er qua bot net zo uit als een stuk oeros die ik hier uit de omgeving twente vandaan heb.

Verder leven zeeklitten ingegraven in het zand, gefossiliseerde zullen dus ws levend (of dood) begraven zijn geweest en erna gefossiliseerd en niet eerst weg zijn gespoeld uit de bodem. Precies zoals Herman al aangaf met een onderzeese modderstroom.

gr
pearl:)

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 nov 2009, 14:35

Voor de vissenwerveltjes:

http://www.fossiel.net/determinatie/det ... ek=61-0051

Deze werveltjes (van Terschelling) zitten in mijn collectie. Ik ben er ook van uit gegaan dat ze versteend zijn.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 12 nov 2009, 17:37

Nouja, ze zijn hoe dan ook holoceen. Een deel van de vissenwervels van de kaloot zal ook holoceen zijn. Of ze dan heel oud zijn of niet, dat kan ik niet zeggen. Maar ik vermoed dat ze niet heel oud zijn.

Je bot kan natuurlijk heel goed Pleistoceen zijn!

Onderzeese modderstromen komen voor aan de randen van het continentaal plat, en die is nergens in de buurt van Terschelling. Maargoed ik denk dat we het met elkaar eens zijn als je zegt dat die beesten niet fossiel zijn ;-)

Ik vond eens in Julianadorp honderden visenwerveltjes, die waren mooi bruin en zwart. Maar wanneer ik de grotere fossielen openbrak (cleithrums en dergelijke), waren ze witgelig van binnen. Ik ga ervan uit dat de wervels die ik daar vond van dezelfde ouderdom ongeveer zijn, dus schijn kan bedriegen.

Hartelijke groet,

Casper

Post mortem we sort 'em!

mendel

Bericht door mendel » 12 nov 2009, 18:37

ik heb op terschelling een fossiele wervel van een dolfijn gevonden

groetekes
van mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 15 nov 2009, 14:00

Ik vond een recente dolfijnenwervel in de zwarte polder.

Ik heb daar ook knaagdierresten gevonden (rat), zwart als git, maar subrecent (mogelijk slachtoffers in de scheepvaart).

Wat ik maar wil aangeven is dat strandvonsten lang niet altijd fossiel zijn ook al lijkt dat soms wel zo. je moet goed bedenken welke lagen er in de ondergrond zitten. De noordzee was in het pleistoceen grotendeels land (en droog) dus mariene vondsten zullen in die lagen uiterst zeldzaam zijn.

Groeten,

Casper

[Bewerkt door Casper op 15-11-2009 om 14:03 NL]

Post mortem we sort 'em!

lolo_master

Bericht door lolo_master » 17 nov 2009, 18:48

cool al die zeeegels

van lolo_master http://nl.netlog.com/groups/fossielen_club

Gesloten