Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?

Hoi forum,
Nog 2 foto's, betreft spul van dezelfde tocht van het Tautogakaakje, een zeeegeltje. Er ligt nog een vreemd kokertje en een Epitonumsoort, die wat moeilijker te vinden is.
Van een poosje langer geleden zijn deze 2 cropolieten. Toch benieuwd of deze uitwerpselvorm van een hyena is?
Groeten Duys
[Bewerkt door Duys op 13-11-2009 om 12:52 NL]
[Bewerkt door Duys op 14-11-2009 om 12:46 NL]
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Hey Duys,
kun je die egel van dichtbij fotograferen, ben er wel benieuwd naar!
Groet
kun je die egel van dichtbij fotograferen, ben er wel benieuwd naar!
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Lijkt me stug. Uit welke afzettingen komen ze?Duys schreef:
...deze 2 cropolieten. Toch benieuwd of deze uitwerpselvorm van een hyena is?
hier hyena-uitwerpselen:
http://lh5.ggpht.com/_i66D0TzqP-Y/R3Pca ... 88/075.JPG
In de literatuur vind ik geen afbeeldingen van hyena-coprolieten die hier op lijken. Ik zal zometeen een foto posten.
Groeten,
Casper
P.S.: de zee-egel is wellicht een Echinocyamus-soort?
Post mortem we sort 'em!

Bron: R. Yll, J.S. Carrion, A.C. Marra, L. Bonfiglio, Vegetation reconstruction on the basis of pollen in Late Pleistocene hyena coprolites from San Teodoro Cave (Sicily, Italy), Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, Volume 237, Issue 1, Advances in the Interpretation of Pollen and Spores in Coprolites, 21 July 2006, Pages 32-39, ISSN 0031-0182, DOI: 10.1016/j.palaeo.2005.11.027.
Deze zijn van een grot in Italië en komen uit het pleistoceen. In een ander artikel vond ik een vergelijkbare afbeelding.
Overigens denk dat het uberhaupt geen coprolieten zijn. Waarom zouden ze dat wel zijn?
[Bewerkt door Casper op 15-11-2009 om 03:17 NL]
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?@Casper

Hoi Casper,
Ik baseer me op een afbeelding uit een fossielenencyclopedie. Ik zie dat de tweede foto die je hebt gestuurd, dezelfde vorm zou kunnen hebben, wel gecorrodeerd. Komt uit de havenzanden van Antwerpen, zijn mixed van Holoceen tot...!
De vorm heeft te maken met de voeding, botten en zachtweefsel, in welke vorm dat eruit komt!
Duys
Okee, da's een mooie plaat. Maar dan nog zeg ik: onwaarschijnlijk onwaarschijnlijk.
Maar het zou interessant zijn als je er voedingsresten in kan zien! (haren, stukjes bot, etc). Misschien een stukje eraf slaan?
Groeten,
Casper
Maar het zou interessant zijn als je er voedingsresten in kan zien! (haren, stukjes bot, etc). Misschien een stukje eraf slaan?
Groeten,
Casper
Post mortem we sort 'em!
Antw: Antw: Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Casper, Wat bedoel je met onwaarschijnlijk, deze komen niet van de dokzanden, maar van LO(nog een andere mixtuur)!Casper schreef:
Okee, da's een mooie plaat. Maar dan nog zeg ik: onwaarschijnlijk onwaarschijnlijk.
Groeten,
Casper
PS foto boek is op maat.
Duys
[Bewerkt door Duys op 15-11-2009 om 12:59 NL]
[Bewerkt door Duys op 15-11-2009 om 13:01 NL]
Hyena's waren in onze omgeving erg zeldzaam.
Als er dan drollen gedraaid zijn kan ik me best voorstellen dat die in ons destijds periglaciale klimaat het lang uithouden in de bodem, maar door een bijna compleet gebrek aan stromend grondwater zal de samenstelling (kalkig) weinig veranderen. En kalk is niet erg resistent. Je zegt zelf dat de zanden gemengd zijn. Dan verwacht je niet dat kalkig materiaal het vermengingsproces heelhuids overleeft. Daarom lijkt het mij stug dat dit (hyena)coprolieten zijn.
En waarom zouden het coprolieten zijn in eerste instantie. Ben het er mee eens dat de vormen teveel overeenkomen om toevalligheden te zijn. Maar coprolieten? Waarom niet iets willekeurigs met een organische vorm? (en dan zijn de mogelijkheden bijna eindeloos!)
Verder vind ik de vorm slecht overeenkomen met de vorm van de drol in je boek
.
Dat zulke dingen in hoge droge grotten fossiliseren kan ik me goed voorstellen. Van neerslag is geen sprake, van grondwater niet, van erosie ook amper. Dan droogt het drolletje gewoon uit, raakt bedekt met gruis van de wanden van de grot, en eventueel ingeblazen fijn sediment, en wat let het poepje dan nog om (honderd)duizenden jaren oud te worden.
Wat een vulgair onderwerp, heerlijk.
Casper.
Als er dan drollen gedraaid zijn kan ik me best voorstellen dat die in ons destijds periglaciale klimaat het lang uithouden in de bodem, maar door een bijna compleet gebrek aan stromend grondwater zal de samenstelling (kalkig) weinig veranderen. En kalk is niet erg resistent. Je zegt zelf dat de zanden gemengd zijn. Dan verwacht je niet dat kalkig materiaal het vermengingsproces heelhuids overleeft. Daarom lijkt het mij stug dat dit (hyena)coprolieten zijn.
En waarom zouden het coprolieten zijn in eerste instantie. Ben het er mee eens dat de vormen teveel overeenkomen om toevalligheden te zijn. Maar coprolieten? Waarom niet iets willekeurigs met een organische vorm? (en dan zijn de mogelijkheden bijna eindeloos!)
Verder vind ik de vorm slecht overeenkomen met de vorm van de drol in je boek

Dat zulke dingen in hoge droge grotten fossiliseren kan ik me goed voorstellen. Van neerslag is geen sprake, van grondwater niet, van erosie ook amper. Dan droogt het drolletje gewoon uit, raakt bedekt met gruis van de wanden van de grot, en eventueel ingeblazen fijn sediment, en wat let het poepje dan nog om (honderd)duizenden jaren oud te worden.
Wat een vulgair onderwerp, heerlijk.
Casper.
Post mortem we sort 'em!