Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Antw: Antw: Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Casper,Casper schreef:
Hyena's waren in onze omgeving erg zeldzaam.
Als er dan drollen gedraaid zijn kan ik me best voorstellen dat die in ons destijds periglaciale klimaat het lang uithouden in de bodem, maar door een bijna compleet gebrek aan stromend grondwater zal de samenstelling (kalkig) weinig veranderen. En kalk is niet erg resistent. Je zegt zelf dat de zanden gemengd zijn. Dan verwacht je niet dat kalkig materiaal het vermengingsproces heelhuids overleeft. Daarom lijkt het mij stug dat dit (hyena)coprolieten zijn.
En waarom zouden het coprolieten zijn in eerste instantie. Ben het er mee eens dat de vormen teveel overeenkomen om toevalligheden te zijn. Maar coprolieten? Waarom niet iets willekeurigs met een organische vorm? (en dan zijn de mogelijkheden bijna eindeloos!)
Verder vind ik de vorm slecht overeenkomen met de vorm van de drol in je boek.
Dat zulke dingen in hoge droge grotten fossiliseren kan ik me goed voorstellen. Van neerslag is geen sprake, van grondwater niet, van erosie ook amper. Dan droogt het drolletje gewoon uit, raakt bedekt met gruis van de wanden van de grot, en eventueel ingeblazen fijn sediment, en wat let het poepje dan nog om (honderd)duizenden jaren oud te worden.
Wat een vulgair onderwerp, heerlijk.
Casper.
Ik dacht niet dat hyenas zeldzaam waren, integendeel, het zijn enkel de fossiele vondsten van hyenas die zelden voorkomen.
Verder de foto's zijn getrokken om verschillende angles met het boek in het achterhoofd te krijgen, niet om het boek na te bootsen!
Over de bodems van Antwerpen, meeste Pleistocene vondsten zitten perfect bewaard in de Boomse klei, spoelen los in de Schelde en worden gevonden tussen het Neogeen.
De bewaring van het Antwerpse is juist wel zeer goed mogelijk doordat de objecten vast zaten in klei.
Let wel, ze zijn dus anno 2000 pak, losgekomen uit de klei.
PS Zal morgen een overeenstemmende foto plaatsen. Ik zie teveel overeenkomsten, vandaar. De draai zeg maar!
Duys
[Bewerkt door Duys op 15-11-2009 om 17:37 NL]
[Bewerkt door Duys op 15-11-2009 om 17:40 NL]
Antw: Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Hoe komen ze in de boomse klei dan?
Groeten,
Casper
P.S.: ben benieuwd naar je foto's!
Groeten,
Casper
P.S.: ben benieuwd naar je foto's!
Post mortem we sort 'em!
De Boomse klei is een marien afgezette klei op 100m diepte. Normaliter komen daar geen hyena's voor. Coprolieten kan men herkennen door de resten van fauna of flora die duidelijk geëten zijn. Indien je geen resten herkent en enkel op de vorm afgaat kan je dit toch geen coproliet noemen hoor.
Hyena was echt niet zeldzaam in onze streken, ikzelf heb wel een paar stukjes,net zoals van holenleeuw en beer. hun uitwerpselen en de vele knaagsporen worden,zeker op grote botten, regelmatig opgemerkt.
Theo
@Plikona en Casper
Hoi,
Excuseer de verwarring,
De Boomse klei die gekend is is inderdaad de dikke grijze klei, van Oligocene tijd, maar boven die meters dikke laag, heb je over heel Antwerpen, van Sint-Niklaas tot Heist op den Berg, een minder homogene kleilaag van Pleistocene ouderdom, deze ligt niet zover onder het oppervlak, klei, leem.
Het is waarschijnlijk in deze laag dat overlaatst nog insecten van pleistocene tijd zijn gevonden.
PS ZELF KAN JE IN HET WAASLAND GRAVEN EN OP
30CM DE DIKKE GRIJZE KLEI VINDEN DEZE ZIT VOL MET BOT, ARTEFACTEN, JE MOET JE SCHUP MAAR IN DE GROND STEKEN? DIT IS NIET DE DELFKLEI ANNO 2010, maar de klei van 1800 tot Romeinse tijd en voordien.
Duys
[Bewerkt door Duys op 16-11-2009 om 12:11 NL]
[Bewerkt door Duys op 16-11-2009 om 12:39 NL]
Excuseer de verwarring,
De Boomse klei die gekend is is inderdaad de dikke grijze klei, van Oligocene tijd, maar boven die meters dikke laag, heb je over heel Antwerpen, van Sint-Niklaas tot Heist op den Berg, een minder homogene kleilaag van Pleistocene ouderdom, deze ligt niet zover onder het oppervlak, klei, leem.
Het is waarschijnlijk in deze laag dat overlaatst nog insecten van pleistocene tijd zijn gevonden.
PS ZELF KAN JE IN HET WAASLAND GRAVEN EN OP
30CM DE DIKKE GRIJZE KLEI VINDEN DEZE ZIT VOL MET BOT, ARTEFACTEN, JE MOET JE SCHUP MAAR IN DE GROND STEKEN? DIT IS NIET DE DELFKLEI ANNO 2010, maar de klei van 1800 tot Romeinse tijd en voordien.
Duys
[Bewerkt door Duys op 16-11-2009 om 12:11 NL]
[Bewerkt door Duys op 16-11-2009 om 12:39 NL]
Forum,
Gegroet,
Een foto met voor mij de gelijkenis, ik ben al lang in het bezit van dit object en behalve de gelijkenis, kan je zeggen, toeval, nu dat ik er een tweede van dezelfde plek heb, vind ik het minder toevallig.
Duys
Op basis van deze foto moet ik concluderen dat je hier te maken hebt met een fossiel posterieur fragment van een vrij fors mannelijk lid. Ik herken heel duidelijk drie anatomische kenmerken!
En wat plikona zegt
Maar alsnog: sla er eentje open en kijk wat er aan de binnenkant te herkennen valt!
Groeten,
Casper
En wat plikona zegt

Maar alsnog: sla er eentje open en kijk wat er aan de binnenkant te herkennen valt!
Groeten,
Casper
Post mortem we sort 'em!

Ter vergelijking: deze coproliet van een hyena(achtige)vond ik in mijn tachtiger jaren collectie (Washington USA)
De senioribus nil nisi bene
Antw: Antw: Antwerpen, LO Hyena, zeeegel?
Plikona, Casper, Nestor,nestor schreef:
Ter vergelijking: deze coproliet van een hyena(achtige)vond ik in mijn tachtiger jaren collectie (Washington USA)
Bedankt in ieder geval voor de uitleg, reacties!
Blijft een vreemde vondst!
PS let op de verwarring, het betreft wel degelijk ex-situ materiaal, mogelijk loss!
Duys