haaietanden overload

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
ziepe
Been thanked: 4 times
haaietanden overload

Bericht door ziepe » 10 jul 2005, 03:32

Eentje voor de kenners om hun \'tanden in te zetten\' -

Sorry voor het posten van deze nogal omvangrijke thread maar haaietanden zijn niet echt \'my cup of tea\' en determinatie ervan wil ook niet echt vlotten (lees: ik ben er gewoon slecht in) - Zou iemand me hier een beetje op weg kunnen helpen, ik zou dat ten sterkste appreciëren.

Ook deze tanden zijn afkomstig uit \'den boskant\' in Wetteren, nabij Oosterzele. Ik heb ze zo\'n 15 à 20 jaar geleden gevonden.

Alvast bedankt-
Ziepe

Afbeelding

The earth has music for those who listen.

Somniosus
Contacteer:
Antw: haaietanden overload

Bericht door Somniosus » 10 jul 2005, 15:28

Leg die tweede rij dan wel een beetje beter als je wil dat ze correct worden geidentificeerd.
Bovenste rij twee Striatolamia macrota.

Tweede rij: de eerste lijkt me Lamna lerichei, de tweede een Striatolamia, de 3 volgende lijken me ook Lamna lerichei te zijn (kan een Carcharias tussen zitten), maar zoals gezegd, laat een ietsje beter de bijspitsen zien.

De derde rij kan ook Striatolamia zijn (check eens voor overblijvende striatering op voorkant), anders Carcharias hopei (twijfelachtig).

De 5 laatste van rij 4 kunnen Carcharias (den derden tand) en Lamna lerichei zijn. Zijn beetje moeilijk te determineren in die bewaringstoestand en op foto.
De eerste van die rij kan ook vanalles zijn. Kijk ook eens voor striatering (groefjes op hun kroon). Zelfs Isurus praecursor is een mogelijkheid.

Woon(de) jij ergens in de buurt van Wetteren of Oosterele misschien?

ziepe
Antw: Antw: haaietanden overload

Bericht door ziepe » 10 jul 2005, 20:58

somniosus schreef:
Jep! Woonde heel mijn jeugd in Wetteren :-) TIP: het zand dat de bloemisten gebruiken zit soms vol met haaietanden, maar echt vol! Enfin, dit was zo 15, 20 jaar geleden.

Ik kijk nog eens om betere foto\'s te trekken! Mega bedankt om een tandenleek als mezelf op weg te willen helpen!

Ziepe

Somniosus
Contacteer:
Antw: haaietanden overload

Bericht door Somniosus » 10 jul 2005, 21:06

Ach zo, wel ik woonde tot verleden jaar in Lede. Kwam goed van pas om naar Balegem of Oosterzele te gaan :)

Maarten
Antw: Antw: Antw: haaietanden overload

Bericht door Maarten » 11 jul 2005, 20:52

ziepe schreef:
somniosus schreef:
Jep! Woonde heel mijn jeugd in Wetteren :-) TIP: het zand dat de bloemisten gebruiken zit soms vol met haaietanden, maar echt vol! Enfin, dit was zo 15, 20 jaar geleden.

Ik kijk nog eens om betere foto\'s te trekken! Mega bedankt om een tandenleek als mezelf op weg te willen helpen!

Ziepe

Ziepe,

Weet je waar dat zand vandaan kwam? Klinkt n.l. erg interessant!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

ziepe
Antw: Antw: Antw: Antw: haaietanden overload

Bericht door ziepe » 12 jul 2005, 12:15

maarten schreef:
Weet je waar dat zand vandaan kwam? Klinkt n.l. erg interessant!
Ja hoor. Het zand is afkomstig uit \'de Boskant\' in Wetteren. Wetteren is de rozenstreek, dus er zijn veel \'planteurs\' zoals we hier zeggen, het zand met de tanden ligt gewoon tussen de kwekerijen... Let wel op, dit is, zoals ik al eerder vertelde al heel lang geleden. Ik zal eens navragen waar de exacte plaats nu weer was en wanneer ik die weet zal ik die ook posten.

Ziepe

ziepe
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: haaietanden overload

Bericht door ziepe » 12 jul 2005, 12:17

Deze knaap heb ik in datzelfde zand gevonden:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic.php?TopicID=681

Ziepe

Gesloten