CBN met nieuwjaar

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
nilsb92
CBN met nieuwjaar

Bericht door nilsb92 » 29 nov 2009, 14:55

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb me nog niet echt beziggehouden met het zoeken naar fossielen.
Ben niet zo lang geleden naar pcbn geweest met een jeugdweekend van de klimschool en hep toen wat zitten zoeken (onvoorberijd en enkel met een hamertje en een bijteltje) en op puur geluk een stuk ammo gevonden en een hele mooie grote (26kg , ongev. 45cm doorsnede) maar dat was het ook.
Ik ga misch met nieuwjaar terug met een paar kennissen om wat te feesten/kiten/wandelen en natuurlijk fossielen te zoeken.
Nu zopu ik mij toch wat willen voorberijden en daarom vroog ik wat tips i.v.m het zoeken tussen de krijtrotsen en die kleilaag (hoe je er naar fossielen moet zoeken enz.)

alvast bedankt

greetz, Nils

Everhardus
Antw: CBN met nieuwjaar

Bericht door Everhardus » 29 nov 2009, 23:28

Hoi,
Ik wil je best uitgebreid beantwoorden maar hier op het forum is meer dan genoeg aan oude topics te vinden. Type gewoon Cap Blanc Nez of CBN in bij tabblad forum en dan zoeken en je zult meer dan genoeg vinden om goed voorbereid op pad te gaan volgende keer, al moet ik zeggen dat een ammo van 45 cm doorsnede voor de eerste keer al niet beroerd is........
Gr,Marcel

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 29 nov 2009, 23:51

Dag Nils,

welkom hier!

Ik ben wel erg benieuwd naar die grote ammo!

Zou je er een foto van kunnen plaatsen?!

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

nilsb92

Bericht door nilsb92 » 29 nov 2009, 23:59

Hey,

ik heb me al een tijdje beziggehouden met zoeken op het forum maar heb toch nog wat vragen over die kleilaag.
Waar moet ik pecies op letten of hoe is het best die te gaan doorzoeken?

voor die foto's zal ik zo snel mogelijk proberen te zorgen :)

greetz,

Nils

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 30 nov 2009, 01:03

Hoi,

die kleilaag komt vrij bij springtij en dan is het nog afwachten of die vrij ligt of bedekt is met zand. Als die vrijligt is het zoeken op het oog en met een mesje of schop (al ben ik daar niet zo voor want je maakt ook een boel stuk en het is geen gezicht)

Je zult dus de getijdentabel van daar in de gaten moeten houden. Verder is voor het zoeken in het krijt toch wel een goede hamer vereist en niet te vergeten moet je je eigen veiligheid bewaken (opletten wanneer water weer opkomt en niet te dicht aan de krijtrots ivm instortingsgevaar --> vooral in de winter). Ook NIET hakken in de wand!!!

Ook scheelt het als je weet waar je naar zoekt, dus kijk op websites wat je er aan kunt treffen of bezoek het museum in St Gillis Waas eens, daar ligt een aardige collectie van daar. Hier op het forum kun je op de fotopagina zoeken.

Succes!!

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 30-11-2009 om 01:05 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 363 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 30 nov 2009, 10:10

Even terzijde, maar we waren deze zomer bij het lokale politiebureau ivm een verloren portemonnee en ook daar hing een kleine vitrine met een mooie collectie.

Groet,

Niels

nilsb92

Bericht door nilsb92 » 30 nov 2009, 19:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo,

bedankt voor de tips

heb een paar foto's maar weet niet of ze aan julie normen voldoen, mijn fototoestel wilt niet altijd scherpstellen :(
ik moet mezelf ook corrigeren en sorry daarvoor maar die ammo was maar 40 cm doorsnede
foto 2 heb ik toen ook gevonden ( ergens tussen wissant en pcbn )maar weet niet precies van welk beestje het komt(misch. iemand van julie enig idee?),
foto 3 is een detailfoto van 1 waarop ik veronderstel de ofdrukken van algen te zien zijn (verbeter maar als ik fout zit,
en foto 4 en 5 heb ik op cbn zelf gevonden

groetjes,

ps: sorry voor mijn schrijffouten in het eerste bericht ;)

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 30 nov 2009, 19:31

Wooooooow!! :O Dat tandje is prachtig en die ammo ook!! Ik kom dan wel eens in CBN maar zo'n tandje (Hexanchus notidanoides?) heb ik nog niet gezien van daar. Die grote ammoniet is waarschijnlijk Acanthoceras rothomagense. Ik heb er tot nu toe ook nog maar 1 van die grote gezien. Je mag er trots op zijn hoor! En mocht je dat tandje willen ruilen, stuur me dan een mailtje ;)

Mvg, Robbin

[Bewerkt door Carcharias op 30-11-2009 om 19:37 NL]

Luctor et Emergo

nilsb92

Bericht door nilsb92 » 30 nov 2009, 19:40

moet wel zeggen dat het er impresionanter uiteziet op foto dan in het echt :)
en heb het op de foto al een groot stuk vrijgemaakt (op het strand vond ik er niet veel aan pas toen ik hier foto's van haaientanden zag ben ik het beginnen oppoetsen en ben daar nu heel gelukkig mee :P)

groetjes

dinkie
Contacteer:

Bericht door dinkie » 30 nov 2009, 20:22

Ik zou dat tandje op hexanchus microdon determineren en is inderdaad een zeldzaam tandje ik heb er geen weet van dat die daar ooit zijn gevonden. Die ammoniet mag er ook wezen als die 45cm is een hele grote ook leuk voor de 1ste keer zoeke zoveel geluk had ik de eerste keer niet zelfs nu valt het soms nog tegen na de 30ste keer.

grtz dinkie

ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS

Gesloten