Klei uit het carboon of toch niet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times
Klei uit het carboon of toch niet?

Bericht door Tommie » 06 dec 2009, 16:59

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

ik heb dit gevonden in de steenstort van de Hendrik. Je ziet vaker versteende kleiconcreties maar dit had zo'n aparte vorm dat ik toch even de mening van anderen wilde horen. Het stukje is ongeveer 6 bij 5 cm. Er zit een breuk in waardoor je een dwarsdoorsnede kunt zien. (Helaas lukte het niet om daar een redelijke foto van te maken.) Aan de boven en buitenkant is een laagje waar te nemen met een andere kleur (roder)dat de vorm van het klei mooi volgt. Ook nog gedeeltelijk het steen in.

Kan iemand hier ook zijn mening over geven?

mvg

Tom

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Klei uit het carboon of toch niet?

Bericht door masteroffossiles » 06 dec 2009, 18:24

hey tommie,
ik den kdat het een ammoniet achtige is, een cephalopod, iets van een arthrophyllum, zoals hier http://www.fossiel.net/determinatie/det ... g&pagina=1
(4e van boven) maar dan meer gebogen.
wel nog even wachten op mensen die er verstand van hebben die vast nog wel gaan reageren,
gr
sander

Erik-B
Been thanked: 1 time

Bericht door Erik-B » 06 dec 2009, 20:51

Het lijkt mij op een staartstuk van een kreeft uit het onderkrijt(Valangien)

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 06 dec 2009, 21:05

Lijkt me op't eerste zicht concretie, die zeer typerend is voor terrilvondsten. Kan je een foto nemen van de andere zijde, zou veel kunnen verklaren.

Z.

The earth has music for those who listen.

Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times
Antw: Antw: Klei uit het carboon of toch niet?

Bericht door Carboon » 06 dec 2009, 22:22

Erik-B schreef:
Lijkt me sowieso niet afkomstig uit het Krijt, laat staan specifiek uit het Valangien als het gevonden is in een schalie op de Hendrik; dan is de Carboon-ouderdom redelijk zeker.

Verder ben ik benieuwd: hoe symmetrisch is de "concretie"? Symmetrie is een van de sterkste argumenten waarop je een determinatie (anders dan concretie) kunt baseren. Helaas weet ik niet genoeg van dergelijke weekdieren af om je verder te helpen zo, maar ik zal van de week m'n literatuur over de Hendrik eens doorpluizen op publicaties over eerdere vondsten...

Ciao! Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Erik-B
Antw: Antw: Antw: Klei uit het carboon of toch niet?

Bericht door Erik-B » 07 dec 2009, 10:52

Carboon schreef:
Erik-B schreef:
Lijkt me sowieso niet afkomstig uit het Krijt, laat staan specifiek uit het Valangien als het gevonden is in een schalie op de Hendrik; dan is de Carboon-ouderdom redelijk zeker.

Verder ben ik benieuwd: hoe symmetrisch is de "concretie"? Symmetrie is een van de sterkste argumenten waarop je een determinatie (anders dan concretie) kunt baseren. Helaas weet ik niet genoeg van dergelijke weekdieren af om je verder te helpen zo, maar ik zal van de week m'n literatuur over de Hendrik eens doorpluizen op publicaties over eerdere vondsten...

Ciao! Tim
Hoi Tim. Ik ben niet met de Hendrik bekend. Maar het lijkt me echt een staartstuk van een kreeft zoals ze ook in concreties gevonden worden in het onderkrijt. Misschien dat zulke concreties ook voorkwamen in het Carboon?

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 07 dec 2009, 11:12

Ecologisch gezien zit je met zoetwater/moerasomgeving.

Z.

The earth has music for those who listen.

Plikona

Bericht door Plikona » 07 dec 2009, 12:14

Het stuk is een pelosideriet of kleiijzersteen uit het carboon. Het kan elke vorm aannemen omdat het een concretie is. Of het in een achtergebleven vorm van een organisme is geconcretiseerd moet met meer duidelijke foto's aangetoond worden.
mvg

Arne

Bericht door Arne » 07 dec 2009, 20:10

Afbeelding

Het lijkt inderdaad sterk op een grote garnaal maar ik denk toch eerder dat het toeval is. Ik zoek soms in de omgeving van genk en kom ze ook regelmatig tegen. Ongeveer de helft ervan (die ik vind) zit vol pyriet zoals op de foto hierboven.

Arne

Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Tommie » 07 dec 2009, 20:11

Afbeelding

Hierbij een foto genomen dwars op de breuk. De foto is van het kleinste stuk. Ik durf niet te zeggen of het symmetrisch is of niet het lijkt er wel op vind ik. Wat verder opvalt is dat er in het binnenste van de concretie een gedeelte uit een wit mineraal lijkt te zijn opgebouwd. Een foto van de onderkant heeft geen zin want dat bestaat uit het gewone grijze carboongesteente.
Helaas lukt het me niet om duidelijkere foto's te maken.
Voor alle duidelijkheid: het stuk komt zeker uit het carboon.

Komen in het carboon ook weekdieren voor die hier gelijkenis mee hebben?

Ziepe: Ik heb iemand wel eens horen vertellen dat er ook in het carboon tijden zijn geweest dat dit gedeelte onder zee lag. Klopt dat?

Tom

Gesloten