Preparen of niet...

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
dromornis
Preparen of niet...

Bericht door dromornis » 09 dec 2009, 08:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag had ik als leek op het gebied van fossiele determinatie wat meer informatie verkregen van doorwinterde enthousiastelingen op dit forum.
Ik ben Wim, nieuw op dit forum, woon in Antwerpen en ben verzamelaar van natuurhistorisch materiaal, wat inhoudt dat ik natuurlijk ook interesse toon in fossiel materiaal.
Onlangs heb ik op het strand in Escalles deze, ik veronderstel, ammoniet gevonden. Nu had ik graag geweten of het een goed idee is om
(voor mij, mijn eerste keer) deze te ontdoen van (ik veronderstel)
de kleilaag. Ik heb wat rondgelezen op dit forum en het lijkt mij niet echt eenvoudig om dit stuk er ongeschonden uit te krijgen.
Graag jullie reacties ivm determinatie (kan iemand mij vertellen welke soort dit zou kunnen zijn) en eventuele technieken (loskappen, in water weken,…) om de ammoniet vrij te krijgen.
Alvast bedankt
Wim.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparen of niet...

Bericht door Frederik » 09 dec 2009, 09:31

Hallo en welkom.

Het betreft inderdaad een ammoniet, meer bepaald een Acanthoceras. Het ziet er naar uit dat hij niet helemaal compleet is, maar dat je desalniettemin een groot en mooi stuk ervan hebt. Dit zou ik zeker en vast prepareren, dat kan nog mooie resultaten opleveren!

Wat er rond zit is geen klei, dus met weken in water ga je niet ver komen.

Je kan proberen met een lichte hamer en een priem oid stelselmatig stukjes weg te tikken. werk hierbij eerst tot bijna tegen het fossiel (zodat er nog een laagje steen over blijft), en tik dan het laatste laagje weg zonder het fossiel zelf te raken. Bij sommige exemplaren gaat dat laatste gemakkelijker dan bij andere, jouw exemplaar ziet er wat dat betreft "goed" uit. Als je te snel / te hard werkt, kan je het fossiel beschadigen.

Als je op de fotopagina's van deze website zoekt naar 'acanthoceras' kan je enkele voorbeelden van deze ammoniet na preparatie zien.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Preparen of niet...

Bericht door Elbert » 09 dec 2009, 12:27

Halo Wim. als je deze ammoniet gaat prepareren, probeer dan te bedenken welke zijde de onderkant was toen het stuk nog in de klif zat. Die onderkant is meestal het mooist bewaard gebleven en is dus bij voorkeur de kant die je zou moeten prepareren.
Met en klein hamertje en een klein beiteltje elke keer een klein stukje wegtikken.
Grote stukken eraf proberen te slaan betekent meestal het einde van het fossiel...
Succes en veel plezier ermee!
groeten, Bert

Elbert

Gesloten