Strand
Strand
Ik ben gisteren op het strand geweest. Niet om te zoeken oid. Ben er echter wel achter gekomen dat er allemaal piepkleine zeeegeltjes op het strand liggen. (te herkennen aan dat bloemetjesteken) Kunnen dit fossielen zijn, of zitten zulke kleine zeeegels nu ook in de noordzee? De skeletten zijn wittig.
\"Steentjes!\"
:)
:)
Antw: Strand
Kleine platte zee-egeltjes van een halve cm groot zijn zanddollars, en ik denk niet dat ze fossiel zijn, ze zijn hol en vrij breekbaar, dus als zoiets effe in zee ligt worden ze verbrijzeld...
Overigens heb ik wel eens een micraster-achtige zee-egel gevonden aan de belgische kust, met stekels (ruwe haren) en al. Maar ook deze was duidelijk geen fossiel, hij stonk nog
Overigens heb ik wel eens een micraster-achtige zee-egel gevonden aan de belgische kust, met stekels (ruwe haren) en al. Maar ook deze was duidelijk geen fossiel, hij stonk nog

Die kleine zee-egeltjes zijn geen zanddollars maar de zgn \"zeeboontjes\" (Echinocyamus pusillus). ze wijzen erop dat er in de buurt opgespoten is.
die micraster-achtige zee-egel is naar alle waarschijnlijkheid een hartegel, de latijnse naam weet ik zo niet meer. ik heb ze bij honderden gevonden aan de noordzeekust van terschelling
Groeten, Casper
die micraster-achtige zee-egel is naar alle waarschijnlijkheid een hartegel, de latijnse naam weet ik zo niet meer. ik heb ze bij honderden gevonden aan de noordzeekust van terschelling
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
De witte kleine zeeboontjes die je op de strand vind zijn recent. Er komen ook fossielen zeeboontjes voor maar deze zijn zwart en veeeeeeeel minder algemeen.
groetjes Richard
groetjes Richard