Nog meer Loupian

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Apeldoorner
Nog meer Loupian

Bericht door Apeldoorner » 28 dec 2009, 19:50

Afbeelding

De discussie over de Sphyrna's uit Loupian zette mij aan om een stuk steen uit Loupian dat ik begin september op de beurs in St.Gilles Waals gekocht heb, met ook een Spyrna er in, te vergruizen. Uiteraard alleen de matrix. Dit gaat met warm water en en wat lichte druk vrij goed. Daarna per fractie(zeefmaat) gespoeld met water en het residu weer opgevangen om weer in een fijnere fractie opnieuw uit te spoelen.
Ik gebruik hier een set Engelhardt zeefjes voor. De hoeveelheid fossielen die je tot pak weg een halve milimeter uit een stukje van deze matrix haalt is indrukwekkend. Veel roggentandjes, zelfs wat coprolieten en uiteraard diverse haaientandjes. Een opvallend type dat door een kenner moet kunnen worden herkend gaat hierbij met de vraag: wat is het. Door de lange wortel lijkt het wat op een acantodon maar toch weer anders.
De tanden staan afgebeeld op milimeter papier, daarvan gescheiden door een wat gematteerd stukje plastic.

Alvast bedankt voor een reactie,
Jaap

JaapenTeunie

Carcharias
Contacteer:
Antw: Nog meer Loupian

Bericht door Carcharias » 28 dec 2009, 20:19

Hoi Jaap,

De tandjes lijken mij Rhizoprionodon fisheuri. Als ik zo kijk naar die lange smalle wortels en dat appartje knikje in de kroon. Hellaas kan ik weinig over dit tandje terug vinden op internet. Dit is wel een http://www.buriedtreasurefossils.com/fr ... _teeth.htm waar nog een paar van zulke tandjes staan.

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Nog meer Loupian

Bericht door stiek » 28 dec 2009, 20:31

Carcharias schreef:
Hoi Jaap,

De tandjes lijken mij Rhizoprionodon fisheuri. Als ik zo kijk naar die lange smalle wortels en dat appartje knikje in de kroon. Hellaas kan ik weinig over dit tandje terug vinden op internet. Dit is wel een http://www.buriedtreasurefossils.com/fr ... _teeth.htm waar nog een paar van zulke tandjes staan.

Mvg, Robbin
Hallo Robbin,

Dit klopt helemaal.
Soms zie je nog wel eens de naam Physodon fischeuri maar deze twee namen zijn synoniemen.

Groeten Hans.

Hans

Apeldoorner
Antw: Nog meer Loupian

Bericht door Apeldoorner » 29 dec 2009, 22:45

Hans en Robbin,

bedankt voor jullie antwoord.
Weten jullie een (antiquarisch) boek of tijdschriftartikel waarmee ik wat meer informatie over Loupian kan vinden ??
Jaap

JaapenTeunie

Gesloten