Enkele Pleistocene botten, o.a. mammoet
Enkele Pleistocene botten, o.a. mammoet

Hallo allemaal,
In de afgelopen weken heb ik een aantal botten en botfragmenten op het strand gevonden. Al deze botten zijn fossiel, ze hebben allemaal een hoge klank wanneer je er met metaal tegen tikt, behalve het bot op de foto's 15 t/m 17, dat is net een spons.
Foto's 1 t/m 3: Een werveltje. Op een WPZ bijeenkomst kwamen ze er niet helemaal uit, de mogelijkheden waren schaap, geit maar ook rendier of zelfs wolf. Misschien kan iemand hier nog wat over zeggen?
Foto's 4 t/m 6: Een pijpbeen, uit de poot van...? Ik hoop dat hier nog wat van te zeggen is.
Foto's 7 t/m 10: Een kootje, maar van wat? Op foto 7 lijkt er nog een naad te zitten tussen het bot en de epifysaire schijf, dus van een jong dier?
Foto's 11 t/m 14: Qua grootte dacht ik aan mammoet, maar wat voor bot? Ik weet dat dit waarschijnlijk lastig is omdat het bot aan beide kanten is afgebroken, maar het heeft wel een duidelijke doorsnede. Ik dacht zelf aan schouderblad?
Foto's 15 t/m 17: Op een WPZ bijeenkomst is dit gedetermineerd als een fragment van een borstbeen van een juveniele mammoet, er zit namelijk nog een naad tussen de epifysaire schijf en het grote bot. Het bot is net een spons als je het in het water legt om te ontzilten zuigt het zich helemaal vol.
Alvast bedankt,
Bram.
Antw: Enkele Pleistocene botten, o.a. mammoet
Hoi Bram,
Op foto 4-6 is een metatarsus te zien, een middenvoetsbeentje dus. Ik denk dat het van een hertachtige is, omdat het bot best slank is.
Met de andere botten kan ik je helaas niet veel verder helpen.
Groeten, Judith
Op foto 4-6 is een metatarsus te zien, een middenvoetsbeentje dus. Ik denk dat het van een hertachtige is, omdat het bot best slank is.
Met de andere botten kan ik je helaas niet veel verder helpen.
Groeten, Judith
- notorynchus
7-10 is volgens mij een teenkootje v.e. wolharige neushoorn ?
Frederik
Frederik
7-10 is van een evenhoevige. Dus geen neushoorn.
4-6 is inderdaad een middenvoetsbeen. Soort is zo vanaf foto lastig te bepalen. Huisrunderen hebben ook vrij slanke middenvoets beenderen.
11-14 zou inderdaad een schouderblad kunnen zijn.
[Bewerkt door The Stone op 27-12-2009 om 15:45 NL]
4-6 is inderdaad een middenvoetsbeen. Soort is zo vanaf foto lastig te bepalen. Huisrunderen hebben ook vrij slanke middenvoets beenderen.
11-14 zou inderdaad een schouderblad kunnen zijn.
[Bewerkt door The Stone op 27-12-2009 om 15:45 NL]
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Foto6
pijpbeen=kanonbeen,metatarsale=middenvoet, Equus = paard
pijpbeen=kanonbeen,metatarsale=middenvoet, Equus = paard
Theo
Nog een bot...

Beste Judith, Frederik, Harold en Theo,
Bedankt voor de snelle antwoorden. Foto 4 t/m 6 is dus lastig vanaf een foto maar kan op basis van deze foto's van een hert, rund of paard zijn. Kunnen verdere foto's uit andere hoeken hier nog meer duidelijkheid in brengen?
Vandaag heb ik ook nog het bot op de foto's 18 t/m 22 gevonden. Ik dacht aan een gewricht van een mammoetbot, het lijkt wel wat op het distale uiteinde van een humerus of femur?
Foto 18: Bovenkant.
Foto 19: Zijkant.
Foto 20: Andere zijkant.
Foto 21: Onderkant.
Foto 22: Achterkant, op foto 18 is dit een foto genomen van de onderste zijde van het bot.
Groeten,
Bram.

Voor- en achterpoot paard,
Achter- voorpoot rund
voorpooot reuzenhert.
jou getoonde foto 6 =achterpoot paard
Theo
Hallo Theo,
Hij lijkt er inderdaad heel veel op. Bedankt voor het digitale vergelijkingsmateriaal
Ik hou het maar op Equus sp.
Groeten,
Bram.
Hij lijkt er inderdaad heel veel op. Bedankt voor het digitale vergelijkingsmateriaal

Groeten,
Bram.
Ja, Theo, helemaal gelijk. Sorry voor de verkeerde determinatie.
Bram, van je nieuw geplaatste foto heb ik echt geen idee, helaas
Bram, van je nieuw geplaatste foto heb ik echt geen idee, helaas
Heeft er iemand nog ideeën over het werveltje, het kootje of de andere botten?
Groeten,
Bram.
Groeten,
Bram.