Iemand ervaring met oculaircamera?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
wimenkids
Iemand ervaring met oculaircamera?

Bericht door wimenkids » 04 jan 2010, 23:10

Binnenkort wil ik een oculaircamera aanschaffen. Dwz een camera die rechtstreeks op een binoculair geplaatst kan worden en via usb-stick met de computer verbonden kan worden, zodat je bijv. details van een fossiel rechtstreeks op je scherm kunt bekijken en vastleggen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Er zijn n.l. nogal diverse camera's in de handel met verschillende mogelijkheden en uiteenlopende prijzen....

wim

Bert de Ruiter
Antw: Iemand ervaring met oculaircamera?

Bericht door Bert de Ruiter » 05 jan 2010, 07:58

Dag Wim,

Op een ander forum hebben we regelmatig discussies gehad over dit soort camera's. Naar aanleiding van deze discussies, heeft een zoekmaatje van mij er een half jaar geleden eentje uitgeprobeerd bij een dealer. De resultaten vielen helaas een beetje tegen.

Het probleem met dit soort camera's is, dat ze vaak een vrij lage resolutie hebben, wat blijkt uit het lage aantal megapixels.
Als gevolg van die lage resolutie, worden de foto's, zeker als je in de details kijkt, een beetje blokkerig/onscherp vanwege dit lage aantal pixels.

Vaak bereik je betere resultaten, als je een normale digitale camera met behulp van een adapter op het occulair van de microscoop monteert.

Ikzelf heb een stereomicroscoop met een vergroting van 20x-40x en heb met behulp van wat stukjes pvc-pijp een adapter in elkaar geknutseld, waarmee ik een 5 megapixel digitale camera op één van de occulairs kan monteren. Bevalt mij prima.

Of dit bij jou werkt, zou je kunnen proberen, door je camera voor het occulair te houden, desnoods met een statief en gewoon uitproberen of dit bij jou ook werkt.

Groetjes,

Bert

rebel
Been thanked: 2 times

Bericht door rebel » 05 jan 2010, 17:38

Ik ben sinds kort in het bezit van een
"DCM900" camera die ik gebruik op een normale lichtmicroscoop.
Zal hem deze week uitproberen op fossielen onder de stereomicroscoop en enkele foto's
plaatsen.
Camera is 9 megapixels maar niet goedkoop!!

Groeten Rob

I love nature from the past, present and future.

wimenkids

Bericht door wimenkids » 05 jan 2010, 20:21

Hallo Rob, bedankt voor je reactie.
je hebt mail!

wim

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 06 jan 2010, 19:36

Hoi Wim,

Ik heb op mijn Novex microscoop een derde tubus met daarop een CCD camera (van Euromex VC.3021). Niet kwalitatief erg goed en onhandig. Je moet iedere keer switchen. Wel handig als je met meerdere personen bent of een keer een snapshot wil maken. Niet geschikt voor publicaties.

Een beter resultaat heb ik met mijn camera (Nikon 3500) op de tubus of ... gewoon door 1 van de oculairs.

groet,

Jeroen

rebel
Been thanked: 2 times

Bericht door rebel » 11 jan 2010, 14:17

Hoi Wim

Beetje laat maar oke.
Ik heb de DCM900 uitgeprobeerd op de stereomicroscoop.
De resultaten halen het in de verste verte niet bij mijn EOS 300D fotocamera.
Ik heb hem ook gekocht voor op een normale lichtmicroscoop met vergrotingen van 100 tot 1000x om beelden van microleven in vooral watermonsters vast te leggen.
Hiervoor is hij super geschikt, maar zoals de rest al zegt is een redelijke digitale fotocamera een vele malen betere oplossing.
Groeten
Rob

I love nature from the past, present and future.

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Iemand ervaring met oculaircamera?

Bericht door Theo » 11 jan 2010, 17:20

rebel schreef:
Hoi Wim

Beetje laat maar oke.
Ik heb de DCM900 uitgeprobeerd op de stereomicroscoop.
De resultaten halen het in de verste verte niet bij mijn EOS 300D fotocamera.
Ik heb hem ook gekocht voor op een normale lichtmicroscoop met vergrotingen van 100 tot 1000x om beelden van microleven in vooral watermonsters vast te leggen.
Hiervoor is hij super geschikt, maar zoals de rest al zegt is een redelijke digitale fotocamera een vele malen betere oplossing.
Groeten
Rob

Tegen wie zegt ge't
Heb al een paar jaar zo'n ding
Was in '05 het allerbeste, 1,3 megapixels en koste toen 420 eurokes.(nu zijn ze veel goedkoper en al tot 9 MP)
Met het installeren van de software ging het al mis.Eerst mailde ik naar de inporteur, die wist niet hoe het moest dan maar naar de hoofdverdeler,een firma in NL. daar de raad gekregen om de waarschuwing te negeren en verder te gaan.

foto's waren niet goed van kleur en zeker niet goed van scherpte- diepte.
Met dit ding is ook niks te regelen,dat doe je met je bino.Door je beperkte belichting(hooguit 1 sec)krijg je ook geen scherpte in de diepte,belichting met een peertje ,een TL lamp of let lichtje geeft een geheel andere kleur.Je fotografeert één horizontaal vlakje,al wat hoger of lager ligt is onscherp.
Met mijn gewoon fototoestel heb ik 15-20 sec sluitertijd en heb ik meer scherpte(in de diepte).
Nu heeft een makker me gevraagd om wat klein spul(3-1mm) op de gevoelige (pl..)sencor te zetten, dus ga ik het een van de dagen nog maar eens proberen ik hou jullie op de hoogte.

Theo

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 12 jan 2010, 15:33

Ik heb vrij goede resultaten geboekt met een camera + statief opstelling. Meestal kun je de camera ook onder het statief monteren, naar beneden gericht. Met een camera met flinke optische zoom kun je dan vrij goede resultaten boeken zonder microscoop. Je hebt dan ook geen last van het beperkte ronde blikveld via een occulair. Let wel op een goede externe verlichtingsbron.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gesloten