Steenkool

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gerrit
Steenkool

Bericht door Gerrit » 12 jan 2010, 09:23

Afbeelding

Tussen de steenkool, die vroeger werd gebruikt als brandstof voor de kachel, vond ik bij het slopen van een schuurtje van de buren een stuk steenkool met waarschijnlijk een ostrea (oester) Bij de site over natuurinformatie heb ik gekeken naar de vorming van steenkool (inkolingsproces) Ik heb gelezen dat het inkolingsproces te maken heeft met druk en temperatuur. Steenkool is dus miljoenen jaren oud en is gevormd door zand en plantenresten. Mijn vraag is nu of dit stuk steenkool uit het Carboon komt? En of de oester die erop zit dan ook automatisch uit het Carboon komt?
Groet Gerrit

Kustganger

Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times
Antw: Steenkool

Bericht door Tommie » 12 jan 2010, 12:29

Mijn eerste indruk is dat dit geen steenkool is zoals je het kunt vinden op de steenbergen. Geeft het af als je ergens tegenaan schuurt?

groetjes,

Tom

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Steenkool

Bericht door ziepe » 12 jan 2010, 12:48

Er toch even op wijzen dat niet alle steenkool uit het Carboon komt. Het Carboon was wel de eerste geologische periode waarin de vorming van steenkool mogelijk was. Ongeveer 60% van de globale steenkoolproductie is afkomstig uit het Carboon - de rest is recenter.

Het is m.i. geen "oester" uit het Carboon, het zal een recentere bewoner zijn.

Z.

The earth has music for those who listen.

ziepe

Bericht door ziepe » 12 jan 2010, 12:49

Zitten er trouwens plantresten in het stuk ?
Zou ons -eventueel- iets wijzer kunnen maken...

Z.

Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times

Bericht door Carboon » 12 jan 2010, 13:58

Ziepe heeft een goed punt, steenkool is niet uitsluitend een Carboon-ouderdom product. Ook minder lang geleden (en zelfs op dit moment) wordt er steenkool gevormd. Maar dit verklaard nog niet de rare combinatie van steenkool en mariene fauna (steenkool vormt onder anoxische condities, en dat lijkt me weer niet lekker wonen voor zo'n zeebodembewoner).

Misschien een rare vraag, maar zit de oester echt ín de steen, of is ze er toevallig óp gegroeid? De grote zeetankers verliezen nogal eens wat steenkool tijdens heviger weer, en als een oester besluit zich te settelen op zo'n stuk, dan zou je misschien iets als dit kunnen vormen...

Interessant stuk!

Ciao, Tim

EDIT: Hmm, had niet goed gelezen, dit is geen strandvondst, en dat maakt het bovenstaande minder waarschijnlijk. Helaas weet ik niet genoeg van steenkool af om hier een zinnig antwoord op te geven.

[Bewerkt door Carboon op 12-01-2010 om 14:08 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 12 jan 2010, 15:25

Het zou natuurlijk ook kunnen dat degene die dat stuk kool in dat schuurtje heeft gelegd, de kool van het strand of uit havenslib heeft geraapt.
Dat laatste heb ik recentelijk meermalen in Hoe...heetutookalweer bij Antwerpen gedaan, als aanvulling op de lading haaietanden...
Wie zal het zeggen?

groeten, Elbert

Elbert

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 12 jan 2010, 15:50

steenkool is over het algemeen toch een landafzetting... Oesterachtigen en landafzettingen is een beetje vreemde combinatie...

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

ziepe
Antw: Antw: Steenkool

Bericht door ziepe » 12 jan 2010, 16:04

webmaster schreef:
steenkool is over het algemeen toch een landafzetting... Oesterachtigen en landafzettingen is een beetje vreemde combinatie...
Inderdaad, maar los van het oesterverhaal moet je ook de ecologie van toen onder de loupe nemen, ik denk maar aan bijvoobeeld Carbonicola een bivalve uit het Carboon die je zeer zeker in steenkool kan vinden. (vooral tussen, of in de buurt van Stigmaria, wortelende organen van Lycopoden).

Z.

Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times
Antw: Antw: Antw: Steenkool

Bericht door Carboon » 12 jan 2010, 18:23

webmaster schreef:
Inderdaad, juist daarom dacht ik in de richting van een "geschiedenis" waar de steenkool en de oester in verschillende milieus (en tijdspannes) gevormd zijn.
ziepe schreef:
Inderdaad, maar los van het oesterverhaal moet je ook de ecologie van toen onder de loupe nemen, ik denk maar aan bijvoobeeld Carbonicola een bivalve uit het Carboon die je zeer zeker in steenkool kan vinden. (vooral tussen, of in de buurt van Stigmaria, wortelende organen van Lycopoden).
Probleem blijft dat Carbonicola een zoet- tot brakwater bewoner was, en je hier te maken hebt met een (hoogstwaarschijnlijk) vol mariene (okay, tot brakwater) soort. Dit is wel apart. De oester zou naar mijn mening ook nog eens bijzonder weinig 'last' gehad hebben van diagenese als ze daadwerkelijk op één en hetzelfde moment is afgezet als het basismateriaal voor de steenkool waar ze nu in/op zit (afhankelijk van de graad van de kool zijn de temperaturen niet misselijk, dan verwacht je toch wat effect op/van de CaCO3, en als deze kool gebruikt werd in een huishouden, dan was de graad niet laag ook). Daarom vermoed ik eigenlijk niet dat het hier om afzettings- of tijdsgenoten gaat, zelfs als de kool jonger is dan 300 Myr.

@ Gerrit: De crux zit hem in de vindplaats. Is het mogelijk dat je je buren eens vraagt waar ze hun kolen voor in de kachel (o.i.d.) vandaan halen? Want dat zou hier enorm helpen...

EDIT: hoe zeker ben je eigenlijk van de determinatie "steenkool"?

Een organisch-materiaal rijke schalie zou je op zich nog wel in een marien milieu kunnen verwachten, als je maar ver genoeg verwijderd bent van terrestrische imput (geen riviermonden met clastica enzo).

[Bewerkt door Carboon op 12-01-2010 om 18:31 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

Gesloten