Prehistorische vuistbijl of schraper?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Evolutionairy Darwin
Prehistorische vuistbijl of schraper?

Bericht door Evolutionairy Darwin » 11 jan 2010, 23:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Ik heb er een tijdje over getwijfeld of ik dit vraagstuk op de site moest plaatsen, aangezien het een archeologische fonds is. De laatste paar dagen zag ik echter steeds meer van dit soort topics verschijnen.

Ik kreeg deze steen een aantal jaren geleden. Het zou een primitieve vuistbijl zijn. Af en toe slaat de twijfel toe en vraag ik me af of het niet een schraper zou zijn.

Ik weet niet of het op de foto's goed overkomt, maar de steen is lichtblauw, met banen in andere tinten.

Op de eerste twee foto's is de zijde waarmee gehakt of geschraapt werd links te zien, op de laatste foto rechts.

Als laatste vraag: is de rode vlek oxidatie?

Met vriendelijke groet,
Rick

To solve a piece of the past, is to
solve a piece of a mystery

Cugel
Antw: Prehistorische vuistbijl of schraper?

Bericht door Cugel » 11 jan 2010, 23:32

Ofschoon de foto's erg vaag zijn, zou het mij niet verbazen als dit voorwerp uiteindelijk een afslag in levallois-techniek zou zijn. .
Hierbij was het de bedoeling om van een speciaal geprepareerd stuk vuursteen een vlakke afslag met scherpe randen te slaan.
Aan een kant van de afslag zie je dan vanuit verschillende richtingen vlakjes lopen,(restvlakken van de preparatie), aan de andere zijde zie je een slagbult met slaggolven, zonder verdere nabewerking aan die kant. Het is in elk geval een afgeslagen stuk, dat is te zien aan het typische slagvlak aan de zijkant.Deze techniek werd in het midden-paleolithicum toegepast, als laatste door de Neandertahler in het mousterieen.
Duidelijkere foto's zouden uitsluitsel kunnen geven of er verdere bewerking heeft plaatsgevonden om er bijvoorbeeld een schaaf van te maken. Goed determineren is soms alleen mogelijk , door het stuk "life "te bekijken. de kleur (nogal wittig) komt waarschijnlijk door patinering, als er kleine recente beschadigingen op zitten, zou je daar mogelijk aan kunnen zien, dat de vuursteen oorspronkelijk een andere kleur heeft gehad, mogelijk zelfs zwart!In welke streek is het stuk gevonden? Nederland??
Lijkt wel Frans, mogelijk Dordogne??
Groeten, Joy

[Bewerkt door Cugel op 12-01-2010 om 07:21 NL]

Gewoon doormodderen

Cugel
Antw: Prehistorische vuistbijl of schraper?

Bericht door Cugel » 14 jan 2010, 21:16

Hoi Rick,
Ik had je nog een uitgebreide determinatie en uitleg over de mail willen sturen, maar wat ik naar het adres bij je profiel stuur komt onbezorgbaar terug.
Groeten, Joy

Gewoon doormodderen

Gesloten