Megalodomanie: waarom?
- Frisian-old-age
Antw: Megalodomanie: waarom?
aaaaaaaaaaaaaaccccccccchhhhhhhhhh
wat lief! hoe oud zijn ze
groetekes van mendel
wat lief! hoe oud zijn ze

groetekes van mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden

Ikzelf kwam jaren geleden bij het lezen van Steve Altens "Meg" voor het eerst in aanraking met de Megalodon. Gelukkig heb ik ook in mijn volwassen leven meer dan genoeg fantasie (volgens mijn vrouw soms te veel). Foto's als hierboven spreken zeker tot de verbeelding. Vandaar mijn wens om ooit eens zo iets in mijn handen te mogen houden. Wat later kwam ik erachter dat deze tanden in Nederland zelf te vinden waren en kwam als vanzelf de wens er ooit eens zelf een te vinden. Bij mijn eerste strandvondst (een lelijk brok nauwelijks herkenbaar stuk Meg) in 2006 werd mijn dochter gek van me omdat ik de hele dag steeds maar weer mijn Meg liet zien. Toen ik in 2008 een echte mooie meg vond heb ik een kwartier lang een rondedans gehouden. Leek een beetje op een ADHD-er met een beetje veel XTC achter de kiezen. Rene heeft veel moeite moeten doen om me uit die stuitersessie te halen en die tand uit mijn handen te wringen.
Tegenwoordig blijft het bij trillende handjes als ik een redelijk tot goed exemplaar vind.
Ik geef daarnaast met maar een klein beetje gene toe dat formaat er wel degelijk wat toe doet. Hoe groter hoe beter!
Mocht je dus een kleine oxynotus willen ruilen voor een joekel van een Meg, laat maar horen.

Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
even mijn inbreng.
Ik vind persoonlijk plantenresten minstens zo interessant zo niet interessanter.
Vanuit mij persoonlijk zijn deze fossielen alleen bijna niet te vinden.
Ik woon zelf in brabant bij Roosendaal, h******en (met alle tanden van dien) is slechts 30 minuten rijden. De koolhopen bij limburg zijn echt zo goed als onbereikbaar.
Ik denk dat daar het ook in zit, voor veel mensen zijn plantenresten gewoon moeilijk bereikbaar. Als ik in h*****en zeef krijg ik zo 200 tanden te pakken in 1 dagje...
Maar ik vind de met name "oude" of "vroege" planten het meest interessant.
Ik ben nu ook met veel plezier die nieuwe foto's van plantenfossielen met de oorspronkelijke weergave aan het bekijken.
Heel gaaf!
Ik vind persoonlijk plantenresten minstens zo interessant zo niet interessanter.
Vanuit mij persoonlijk zijn deze fossielen alleen bijna niet te vinden.
Ik woon zelf in brabant bij Roosendaal, h******en (met alle tanden van dien) is slechts 30 minuten rijden. De koolhopen bij limburg zijn echt zo goed als onbereikbaar.
Ik denk dat daar het ook in zit, voor veel mensen zijn plantenresten gewoon moeilijk bereikbaar. Als ik in h*****en zeef krijg ik zo 200 tanden te pakken in 1 dagje...
Maar ik vind de met name "oude" of "vroege" planten het meest interessant.
Ik ben nu ook met veel plezier die nieuwe foto's van plantenfossielen met de oorspronkelijke weergave aan het bekijken.
Heel gaaf!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Bedankt allemaal voor de uitleg! Er is me een hoop duidelijk geworden nu. De aantrekkingkracht van Megalodon is een combinatie van grootte, niet alleen letterlijk in cm maar ook figuurlijk (en letterlijk
) als top-predator, mooi/stoer (kleurendisplay) en (voor NL/BE) nabijheid van de vindplaats. Het fotootje van Edo maakt inderdaad indruk, dat beest was gigantisch, dus groot en stoer begrijp ik. Maar goed, zoals sommige al stellen: dat geldt ook voor de T-rex, maar toch lees je hier geen posts met de strekking "T-rex tand gezocht". Daarom vind ik de inbreng van Alexander ook interessant, de "afstand tot de vindplaats" is belangrijk. Op Amerikaanse fora zie je inderdaad meer posts over sauriers etc., gewoon omdat die fossielen daar meer gevonden worden. 't Zegt niet alles, want zelf zit ik nu ook niet direct dicht bij Zuid Limburg hoor (2.5 uuur reizen), maar toch, 't is grappig om te zien. Als ik het zo moet samenvatten denk ik dat veel NL/BE-ers starten met haaientanden omdat ze dichtbij gevonden kunnen worden (en omdat ze gewoon geweldig zijn natuurlijk, voor ik een stortvloed aan commentaar krijg
), en onder de tanden is Megalodon gewoon net díe tand, die van de top-predator: de grootste, sterkste, indrukwekkendste etc. Klopt dit een beetje?
Tim

Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Ik denk ook dat de inhoud van een verzameling vaak een goede weerspiegeling is dan de vindplaatsen in de omgeving, toch zeker bij jonge verzamelaars. Ik zelf woon op fietsafstand van een mijn terril en op uren rijden van een haaientanden vindplaats en dit is duidelijk te zien aan men verzameling
.
Arne

Arne
- Supergraver
Nou, ehhh weet je wat ik heb gehoord?
DAT JE ZE HIER OP DIT FORUM NL GRATIS KAN KRIJGEN.
Gaaf vroeger ook wel eens zomaar wat weg hier zonder de persoon ooit te hebben ontmoet en omdat het vaak nog een jeugdige verzamelaar was. Nu weet heel dertienjarig Nederland en Belgie van het weggeef forum, dus ik denk dat de hype een beetje daarin zit.
Oja mijn oudste zoon is 7 jaar en die wil dit jaar een spreekbeurt gaan houden over de Maastrichtse Mosa's dus mocht er iemand nog een tandje over hebben......
Oja en alvast voor volgend jaar dan houdt hij het over de Mammoet dus degene die voor dan nog een schedeltje over heeft.... LOL
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 21-01-2010 om 16:21 NL]
DAT JE ZE HIER OP DIT FORUM NL GRATIS KAN KRIJGEN.
Gaaf vroeger ook wel eens zomaar wat weg hier zonder de persoon ooit te hebben ontmoet en omdat het vaak nog een jeugdige verzamelaar was. Nu weet heel dertienjarig Nederland en Belgie van het weggeef forum, dus ik denk dat de hype een beetje daarin zit.
Oja mijn oudste zoon is 7 jaar en die wil dit jaar een spreekbeurt gaan houden over de Maastrichtse Mosa's dus mocht er iemand nog een tandje over hebben......
Oja en alvast voor volgend jaar dan houdt hij het over de Mammoet dus degene die voor dan nog een schedeltje over heeft.... LOL

Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 21-01-2010 om 16:21 NL]
- sharkteethrene
Binnenkort op National Geographic Channel
http://www.ngc.tv/programmes/prehistori ... /megalodon
Groetjes,
Rene.
http://www.ngc.tv/programmes/prehistori ... /megalodon
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!