bladspits, schrabber, of iets anders?
- Caveman
- Has thanked: 273 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Antw: bladspits, schrabber, of iets anders?
In Belgie (Spiennes, (hopelijk goed gespeld?) worden vuurstenen werktuigen met fossielen erin gevonden! Als dat geen overlap is? Fossiel of niet, het ligt zeker in de interesse van de meeste verzamelaars en is prachtig om te laten zien! Toen ik vroeger op de akkers in de bossen op zoek was naar fossielen en agaatjes heb ik prachtige artefacten gevonden. Je laat ze echt niet liggen en ze blijven gewoon in de collectie!
Als je geinteresseerd bent kan je ze op m'n website bekijken!
[Bewerkt door Caveman op 28-01-2010 om 09:49 NL]
[Bewerkt door Caveman op 28-01-2010 om 09:49 NL]
To share or not to share, that's the question!
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: bladspits, schrabber, of iets anders?
"Voorlopig" is Spiennes weldegelijk nog België en nog geen stuk van Noord-Frankrijk.Caveman schreef:
In Noord-Frankrijk (Spiennes, (hopelijk goed gespeld?) worden vuurstenen werktuigen met fossielen erin gevonden! Als dat geen overlap is? Fossiel of niet, het ligt zeker in de interesse van de meeste verzamelaars en is prachtig om te laten zien! Toen ik vroeger op de akkers in de bossen op zoek was naar fossielen en agaatjes heb ik prachtige artefacten gevonden. Je laat ze echt niet liggen en ze blijven gewoon in de collectie!
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- Caveman
- Has thanked: 273 times
- Been thanked: 313 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: bladspits, schrabber, of iets anders?
I'm so sorry! Gecorrigeerd en weer iets geleerd vandaag!hieronymus schreef:"Voorlopig" is Spiennes weldegelijk nog België en nog geen stuk van Noord-Frankrijk.Caveman schreef:
In Noord-Frankrijk (Spiennes, (hopelijk goed gespeld?) worden vuurstenen werktuigen met fossielen erin gevonden! Als dat geen overlap is? Fossiel of niet, het ligt zeker in de interesse van de meeste verzamelaars en is prachtig om te laten zien! Toen ik vroeger op de akkers in de bossen op zoek was naar fossielen en agaatjes heb ik prachtige artefacten gevonden. Je laat ze echt niet liggen en ze blijven gewoon in de collectie!
To share or not to share, that's the question!

Tijdens mijn vacanties in Frankrijk gingen we jaarlijks naar een grot om resten van holeberen te zoeken.Zoals u kunt zien heb ik wel enkele mooie stukjes gevonden.Opeens vond ik daar ook een schrabber,dit is dus ook het bewijs dat deze grot bewoond is geweest of minstens dat onze voorouders de dieren volgden tot diep in de grotten.Spijtig genoeg is de grot nu gesloten met een zware metalen deur en verder dichtgemetselt met betonblokken.een groep speologen hebben er nu hun speeltuin van gemaakt.
Theo
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
trilo schreef:
.Spijtig genoeg is de grot nu gesloten met een zware metalen deur en verder dichtgemetselt met betonblokken.een groep speologen hebben er nu hun speeltuin van gemaakt.
Beste Theo,
Grotten worden niet zomaar dichtgemeteseld en speleologen maken er zeker hun speeltuin niet van. Wel outdoor' organisaties die grotten opkopen om er dan gidsingen in te geven, maar dit zijn geen echte speleo's maar eerder commercieel gerichte mensen die grof geld willen verdienen.
Nu in jouw geval twijfel ik wel omdat het een grot in Frankrijk is en het daar veel minder vaak voorkomt dat een grot door een outdoor touroperator opgekocht wordt. Dus vermoed ik dat deze grot omwille van andere redenen gesloten is.
- Archeologische redenen
- Mineralogische redenen
- Fauna redenen (vleermuizen)
- ...
Om er maar enkele op te noemen.
Trouwens er al eens bij stil gestaan dat jij zelf misschien wel de oorsprong bent van de sluiting omdat een misschien wel belangrijke archeologische site verstoord werd en deze voor verder verstoring is beschermd geworden met een poort.
En om af te sluiten, het bezoeken van grotten is niet zonder gevaar indien men niet over het juiste materiaal en kennis beschikt. In geval van een ongeluk ben je trouwens niet verzekerd en mag je zelf opdraaien voor de evacuatiekosten. En deze kunnen aardig oplopen. Tenzij je natuurlijk een verzekering hebt als speleoloog.
Mvg
Dagobert
Ps Voor meer info ivm speleolgie verwijs ik je graag naar site van de speleoclub waar ik lid van ben www.scavalon.be
[Bewerkt door leclused op 01-02-2010 om 13:13 NL]
Dagobert L'Ecluse
@Rolf
Ik heb je link gevolgd naar het andere forum en daar denkt men dat het Helgoland gesteente is? Ik heb dat opgezocht en dat gesteente is rood/bruin.
Mijn eerste gedachte bij het zien van de foto was dat het (sneeuwvlok)obsidiaan zou kunnen zijn. Erg scherp spul! Hebben we een lekke band door gehad op IJsland.
Wat voor een soort steen het ook is het blijft een prachtige vondst!!
gr
pearl:)
Ik heb je link gevolgd naar het andere forum en daar denkt men dat het Helgoland gesteente is? Ik heb dat opgezocht en dat gesteente is rood/bruin.
Mijn eerste gedachte bij het zien van de foto was dat het (sneeuwvlok)obsidiaan zou kunnen zijn. Erg scherp spul! Hebben we een lekke band door gehad op IJsland.
Wat voor een soort steen het ook is het blijft een prachtige vondst!!
gr
pearl:)
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
Dag Dagobert,eventjes antwoord maar dan discutie gesloten.Het was het vijfde jaar dat we in de grot zochten en met verschillende personen,de meeste woonachtig in de omgeving van de grot.Wij hadden tijdens de week nooit iemand gezien.Nu zochten we in het week-end en tijdens ons zoeken kwam er een groep speologen de grot in waarop mijn vriend het zich liet ontvallen,pour nous c'est fini la cueillette.(voor ons is het gedaan met zoeken)Spijtig genoeg het was zo.Een paar weken later alles dicht,Dus denk zelf maar iets verder.Dat er gevaren verbonden zijn aan zoeken in grotten waren we ons zeker van bewust,zelfs al waren we niet diep.Steeds bleef er een persoon buiten bij de ingang.Maar dezelfde gevaren loeren in groeves of gelijk waar.Indien iedereen die zonder toestemming te vragen gaan zoeken is van het forum zou stappen zullen er echt niet veel meer opzitten denk ik.Grt.
Theo
Beste Theo,
Het is in Frankrijk verboden om archeologische sites te verstoren en al helemaal om artefacten mee naar huis te nemen. Op basis van wat je hier verteld denk ik dat jullie mazzel hebben dat de grot gesloten is zonder gevolgen voor jullie persoonlijk.
Grt
Het is in Frankrijk verboden om archeologische sites te verstoren en al helemaal om artefacten mee naar huis te nemen. Op basis van wat je hier verteld denk ik dat jullie mazzel hebben dat de grot gesloten is zonder gevolgen voor jullie persoonlijk.
Grt
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Dag Theo,trilo schreef:
Dag Dagobert,eventjes antwoord maar dan discutie gesloten.Het was het vijfde jaar dat we in de grot zochten en met verschillende personen,de meeste woonachtig in de omgeving van de grot.Wij hadden tijdens de week nooit iemand gezien.Nu zochten we in het week-end en tijdens ons zoeken kwam er een groep speologen de grot in waarop mijn vriend het zich liet ontvallen,pour nous c'est fini la cueillette.(voor ons is het gedaan met zoeken)Spijtig genoeg het was zo.Een paar weken later alles dicht,Dus denk zelf maar iets verder.Dat er gevaren verbonden zijn aan zoeken in grotten waren we ons zeker van bewust,zelfs al waren we niet diep.Steeds bleef er een persoon buiten bij de ingang.Maar dezelfde gevaren loeren in groeves of gelijk waar.Indien iedereen die zonder toestemming te vragen gaan zoeken is van het forum zou stappen zullen er echt niet veel meer opzitten denk ik.Grt.
Dan kan ik maar 1 ding denken en dat is dat de speleologen het correct gespeeld hebben en nadat ze jullie bezig hebben gezien de juiste instanties hebben verwittigd. Met als gevolg dat de grot gesloten werd.
En zoals Cru84 het ook liet uitschijnen, jullie hebben geluk gehad dat de "Gendarmerie" er niet is bijgehaald.
Ik wil helemaal niet moraliserend optreden tov jou. Wat me een beetje voor de borst heeft gestoten was het feit dat je liet uitschijnen in jouw eerste berichtje dat het de schuld van de speleologen was dat de grot gesloten was. En dat het voor hun plezier was dat ze de grot hebben laten afsluiten. Wel ik denk het niet, ik vermoed zelfs dat de speleologen nu zelf veel moeilijker in die grot geraken. Als ze er nog in geraken. Die speleologen hebben mijn inziens correct gehandeld en de vindplaats gemeld bij de juiste instatie waardoor deze nu beschermd is.
En wat je "backup"-plan betreft van 1 persoon buiten op wacht houden. Dat zal niet veel helpen bij een echte reddingsactie in een grot. Met wat geluk zijn de hulpdiensten iets sneller verwittigd maar daar stopt het dan. Je bent niet verzekerd in zo'n geval en alle kosten zullen jou persoonlijk worden doorgerekend.
Bij een ongeval in een groeve ligt het anders omdat daar ambulances en enventueel en heli wel dicht bij het slachtoffer geraken omdat er in een groeve toeganswegen zijn waarover een ambulance kan rijden. In een grot heb je die niet en moet je als "patient" met behulp van de "speleo secours" ontzet worden uit je situatie. Dus je vergelijking met een groeve gaat niet volledig op.
Ik kan gerust nog eventjes doorgaan maar ik denk (en hoop) dat je inziet dat je eigenlijk een beetje verkeerd bezig was en dat je eigenlijk te snel de verkeerde conclusies hebt getrokken tov die speleologen en hun "speeltuin".
Even goede vrienden hoor.
Dagobert
[Bewerkt door leclused op 04-02-2010 om 16:48 NL]
Dagobert L'Ecluse