TOPVONDST OP VERZAMELAARSBEURS
Antw: TOPVONDST OP VERZAMELAARSBEURS
@Betelgeuze, waarom de tand niet zelf beschrijven?
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- Betelgeuze

Kan ik dat dan doen?
Er valt gewoon niet veel op aan te merken, het is geen gaaf exemplaar en zelfs de vindplaats is natuurlijk niet 100% zeker aangezien het een aankoop op een beurs was. Als de soort waartoe ze hem beschreven niet klopte kan dat ook het geval zijn van de plaats. Al kan ik wel zeggen dat het zeer waarschijnlijk is dat de plaats wel klopt.
Verder heeft Simone Maganuco een gelijkaardige tand gevonden in madagascar en al beschreven in een paper als "Theropoda incertae sedis", wat dus wil zeggen dat de taxon ongekent is. Dus nam ik aan dat het niet kon of niet veel zin had deze te beschrijven aan een enkele tand.
Stukje van de mail:
"It is always difficult to identify fossils by photos, but I will do my best!
your tooth seems to come from Madagascar. I have seen the same kind of preservation in many specimens from the Mahajanga Basin, above all in the material from the Middle Jurassic. Of course we cannot be sure, but it could be.
As regards the taxon, it is not Razanandrongobe which has stout crowns, labiolingually inflated and bearing very very large denticles (1 per mm!).
It looks like the theropod teeth I referred to Theropoda incertae sedis, "morphotype 8" in my 2005 paper(do you want the pdf?), i.e. Middle Jurassic teeth with some tyrannosauroid resemblances (and also similar to carcharodontosaurid teeth for other aspects) that cannot be referred to known theropod taxon, pending associate skeletal material. However, it is indeed a nice and large specimen!"
[Bewerkt door Betelgeuze op 27-01-2010 om 15:41 NL]
Alpha Orionis
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik herinner mij deze tand nog. Mooi exemplaar. Het verhaal erachter is zo mogelijk nog mooier. Misschien krijgt het toch ooit eens een vervolg dan?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Betelgeuze
Geen idee, ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog kan doen naast het contacteren van de paleontologen en het wachten op een vondst die hier aan gelinkt kan worden. Ik probeer de vondsten in Madagascar wel op te volgen maar veel nieuws over die regio valt er niet te rapen.
Wat zouden jullie doen?
Wat zouden jullie doen?
Alpha Orionis
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: Antw: TOPVONDST OP VERZAMELAARSBEURS
klopt, ik wacht al een tijdje op info over Archeodontosaurus, daar ik een tandje heb dat als Bothryospondylus werd verkocht (ook weinig info over) maar echte kartels heeft, dat Bothryospondylus niet of nauwelijks heeft. vraag me af wat de reden is van het weinige nieuws uit madagaskar.Betelgeuze schreef:
veel nieuws over die regio valt er niet te rapen.
- Betelgeuze
Ik hoorde dat de Mahajanga Basin heel rijk aan fossielen is en m'n weet dat daar nog heel wat nieuwe soorten te vinden zijn maar m'n momenteel meer interesse heeft voor vindplaatsen elders, geen idee waarom. Het lijkt me dat de populariteit van vindplaatsen als een soort trends zijn bij paleontologen.
Alpha Orionis
Natuurlijk kun je dat doen
Kijk eens goed naar het artikel van Maganuco en doorloop dezelfde stappen die in het artikel gemaakt worden (vindplaats, beschrijvingen, maten, vergelijkingen met ander materiaal, conclusies) met je eigen tand. Kom je verder dan Maganuco, of zijn er andere dingen het vermelden waard? Dan is het schrijven van een artikel de moeite waard. Kom je niet verder dan incertae sedis, dan heeft het misschien niet zoveel zin. Tenzij het anders is dan al het andere wat er in de buurt gevonden is.
Mocht het tot een artikel komen dan is Nature/Science wat te hoog gegrepen denk ik (maar wie ben ik....
), maar er zijn andere tijdschriften waarin je het wel kwijt zou kunnen. Ik zou het trouwens wel even laten weten aan Maganuco als je er iets over wil schrijven, is vaak wel zo netjes, en misschien wil ze wel meedenken.
[Bewerkt door Hanneke op 27-01-2010 om 22:25 NL]

Kijk eens goed naar het artikel van Maganuco en doorloop dezelfde stappen die in het artikel gemaakt worden (vindplaats, beschrijvingen, maten, vergelijkingen met ander materiaal, conclusies) met je eigen tand. Kom je verder dan Maganuco, of zijn er andere dingen het vermelden waard? Dan is het schrijven van een artikel de moeite waard. Kom je niet verder dan incertae sedis, dan heeft het misschien niet zoveel zin. Tenzij het anders is dan al het andere wat er in de buurt gevonden is.
Mocht het tot een artikel komen dan is Nature/Science wat te hoog gegrepen denk ik (maar wie ben ik....

[Bewerkt door Hanneke op 27-01-2010 om 22:25 NL]
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- Betelgeuze
Ja, ik krijg momenteel onderzoeksvaardigheden op school, ik heb dus wel wat ervaring met onderzoek en hoe ik zulke dingen moet aanpakken, echter weet ik niet of ik over voldoende nuttige informatie beschik om hier iets bruikbaar van te maken. Ik ga me er misschien wel nog eens mee bezig houden, wie weet komt er toch nog een vervolg op het verhaal.
Alpha Orionis
- Betelgeuze
Dit topic is een aanmoediging geweest om, zoals Frederik dat mooi zegt, het verhaal verder te zetten. Ik heb de laatste 2 dagen alweer zitten rondmailen, surfen op het net en relevante papers zitten doornemen. Ik probeer verschillende dingen uit te zoeken maar tast momenteel nog wat in het duister. Ik ga zeker wat hulp nodig hebben indien ik antwoorden hoop te vinden.
Mag ik nogmaals een topic hierover starten? (de oude is gesloten)
Mag ik nogmaals een topic hierover starten? (de oude is gesloten)
Alpha Orionis
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Als je me even een link geeft naar het oude maak ik dat weer open voor je.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)