Hoe heten deze schelpen en koralen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
he-men
Hoe heten deze schelpen en koralen?

Bericht door he-men » 03 feb 2010, 13:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie weet hoe deze schelpen en koralen heten? Op 1 koraal zit een schelp,lijkt wel,met daarop nog een haaientand.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Hoe heten deze schelpen en koralen?

Bericht door Frederik » 03 feb 2010, 13:43

Het zal moeilijk worden hier een gedetailleerd antwoord op te geven, maar ik kan je wel enkele algemene zaken vertellen over deze fossielen.
Koralen zijn vaak niet gemakkelijk op naam te brengen, de determinatie steunt in veel gevallen op eigenschappen die zichtbaar zijn in coupes of doorsnedes van deze fossielen. De bivalve is een steenkern, de oorspronkelijke schelp is vergaan, wat determinatie ook moeilijk maakt.

Het fossiel op de bovenste foto helemaal links, is een afdruk van een ammoniet.
De haaientand is er volgens mij geen. Het lijkt er qua vorm wel op, maar niet qua textuur. Het koraal lijkt me ook eerder paleozoïsch, dus veel ouder, maar dat is slechts een vermoeden.

Ik ben benieuwd wat anderen nog kunnen vertellen over deze stukken. Ken je misschien de vindplaats of ouderdom van deze fossielen?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

he-men

Bericht door he-men » 03 feb 2010, 16:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de informatie! Ik zou er zelf nooit op komen dat het linkse stuk een afdruk van een ammoniet is. De andere stukken zijn inderdaad wat lastig te determineren op grond van foto's.

Verder heb ik nog een ander stuk steen in me vitrine, waar ik niks van kan maken. Er lijken wel allemaal stengels van planten (varens of iets dergelijks) op te zitten. Op de voorkant zijn allemaal kringetjes te zien.

he-men

Bericht door he-men » 03 feb 2010, 17:31

Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar foto's. Stengels van varens denk ik. Ik heb namelijk twee blad afdrukken van varens opgemerkt.

he-men

Bericht door he-men » 03 feb 2010, 17:38

Vindplaats en ouderdom zijn overigens helaas onbekend. Ik heb ze een aantal jaar geleden van me ouders gekregen, zonder een briefje met vindplaats en ouderdom.

Gesloten